TEACHING OF ARCHITECTURAL DESIGN IN DIGITAL ENVIRONMENT: AN EXPERIENCE AT THE DEPARTMENT OF ARCHITECTURE AT FEDERAL UNIVERSITY OF BAHIA

Authors

  • Sérgio Dias Maciel Universidade do Estado do Mato Grosso Universidade Federal da Bahia http://orcid.org/0000-0002-7056-7841
  • Arivaldo Leão de Amorim Universidade Federal da Bahia
  • Érica de Sousa Checcucci Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.11606/gtp.v13i1.133839

Keywords:

Design Teaching, Design in Digital Environment, Architectural Design, CAD

Abstract

This paper presents and discusses the experience of ARQ 016 – Ateliê I, a discipline offered to incoming students of the graduation course on Architecture and Urbanism of University of Bahia during the academic year of 2016. The developed pedagogical proposal assumed that a comprehensive utilization of computing resources since the beginning of the course, if properly applied, can offer better learning results than the simple use of traditional drawing resources. The focuses of this method were: reduced number of lectures and gradual presentation of the program content; oriented research on project activities; realization of several exercises with increasing complexity; project design through sketches and geometric modeling; presentation and discussion of exercises through seminars, with great participation of students and collective guidelines, and, finally, preparation of technical boards at preliminary study level. All activities were carried out with a wide use of computer as the main support tool, either for references researches, design and development of the design proposal, or for its graphic representation. The results were considered very significant and could reflect the development, maturation and autonomy of the students, in face of the activities requested and the organization of the necessary knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Sérgio Dias Maciel, Universidade do Estado do Mato Grosso Universidade Federal da Bahia
    Professor da Universidade do Estado do Mato Grosso (Unemat). Doutorando em Urbanismo na Universidade Federal da Bahia (UFBA).

References

ANDRADE, V. H. M.; AMORIM, A. L.; PEREIRA, G. C. Ensino de projeto arquitetônico e CAD: uma experiência piloto. In: SIMPÓSIO DE COMPUTAÇÃO GRÁFICA EM ARQUITETURA, ENGENHARIAS E ÁREAS AFINS, 2., 1994, Salvador. Anais… Salvador: UFBA, 1994. p. 143-148.

BROADBENT, G. Diseño arquitectónico: arquitectura y ciencias humanas. Barcelona: Gustavo Gili, 1973. 463 p.

CARSALADE, F. Referências metodológicas para um processo de ensino de projeto In: LARA, F.; MARQUES, S. (Org.). Desafios e conquistas da pesquisa e do ensino de projeto. Rio de Janeiro: Virtual Científica, 2003. p. 145-158.

CELANI, G. A importância da pesquisa na formação de docentes: o caso da “informática aplicada à arquitetura e urbanismo”. Cadernos de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo, São Paulo, v. 7, n. 1, 2007. Não paginada. Disponível em: <https://goo.gl/2s5Mdn>. Acesso em: 9 jan. 2018.

EASTMAN, C. M. Building product models: computer environment supporting design and construction. Boca Raton: CRC Press, 1999. 411 p.

FARRAG, C.; BRAGA, G. P., TEIXERA, P. Investigação de metodologia de ensino de informática aplicada à arquitetura. In: CONGRESSO DA SOCIEDADE IBEROAMERICANA DE GRÁFICA DIGITAL, 4., 2000, Rio de Janeiro. Anais… Rio de Janeiro: CumInCAD, 2000. p. 1-3. Disponível em: <https://goo.gl/JmPoqR>. Acesso em: 9 jan. 2018.

FLORIO, W. Modelagem paramétrica, criatividade e projeto: duas experiências com estudantes de arquitetura. Gestão e Tecnologia de Projetos, São Carlos, v. 6, n. 2, p. 43-66, dez. 2011. Disponível em: <https://goo.gl/Lq4Q48>. Acesso em: 9 jan. 2018.

FLORIO, W. O croqui no atelier de projeto: desafios no ensino de arquitetura na era digital. Revista Brasileira de Expressão Gráfica, [S.l.], v. 1, n. 1, p. 50-76, 2013. Disponível em: <https://goo.gl/49CXAc>. Acesso em: 9 jan. 2018.

JANOT, L. F. Metodologia de ensino: projeto de arquitetura e urbanismo. In: ANDRADE, L.; BRONSTEIN, L.; SILLOS, J. (Org.). Arquitetura e ensino: reflexões para uma reforma curricular. Rio de Janeiro: FAUUFRJ, 2003. p. 126-128.

KOLAREVIC. B. Architecture in the digital age: design and manufaturing. New York: Spon Press, 2003. 314 p.

KOWALTOWSKI, D. et al. O processo criativo: relacionando a teoria à prática no ensino do projeto arquitetônico. Campinas: Unicamp, 2000. Disponível em: . Acesso em: 9 jan. 2018.

LAWSON, B. Como arquitetos e designers pensam. Tradução Maria Beatriz Medina. São Paulo: Oficina de Textos, 2011. 296 p.

MALARD, M. L. Alguns problemas de projeto ou de ensino de arquitetura. In: LARA, F.; MARQUES, S. (Org.). Cinco textos sobre arquitetura. Belo Horizonte: UFMG, 2005. p. 80-114.

MITCHELL, W. J. A lógica da arquitetura. Tradução Gabriela Celani. Campinas: Unicamp, 2010.

NARDELLI, E. S. Arquitetura e projeto na era digital. Arquitetura Revista, Porto Alegre, v. 3, n. 1, p. 28-36, 2007. Disponível em: <https://goo.gl/TdKmDM>. Acesso em: 9 jan. 2018.

NEVES, L. P. A adoção do partido na arquitetura. Salvador: Edufba, 1998.

OXMAN, R. Digital architecture as a challenge for design pedagogy: theory, knowledge, models and medium. Design Studies, Amsterdam, v. 9, n. 2, p. 99-120, 2008. Disponível em: <https://goo.gl/ Z6RNPh>. Acesso em: 9 jan. 2018.

ROWE, P. G. Design thinking. Massachusetts: MIT Press, 1987. 229 p.

SERRA, G. G. Pesquisa em arquitetura e urbanismo: guia prático para o trabalho de pesquisadores em pós-graduação. São Paulo: Edusp: Mandarim, 2006. 256 p.

SILVA, A. B. A. et al. Trajetória de aprendizagem em representação gráfica digital. Revista Educação Gráfica, Bauru, v. 16, n. 2, p. 5-21, 2012. Disponível em: <https://goo.gl/YvNd1n>. Acesso em: 9 jan. 2018.

SILVA, E. Novos e velhos conceitos no ensino de projeto arquitetônico. In: LARA, F.; MARQUES, S. (Org.). Desafios e conquistas da pesquisa e do ensino de projeto. Rio de janeiro: Virtual Científica, 2003. p. 32-35.

______. Crítica e avaliação no ensino do projeto arquitetônico: subsídios para uma discussão necessária. In: DUARTE, C. et al. (Org.). O lugar do projeto no ensino e na pesquisa em arquitetura e urbanismo. Rio de Janeiro: Contracapa, 2007. p. 141-147.

TRAMONTANO, M. Quando pesquisa e ensino se conectam: design paramétrico, fabricação digital e projeto de arquitetura. In: CONGRESSO DA SOCIEDADE IBEROAMERICANA DE GRÁFICA DIGITAL, 19., nov. 2015, Florianópolis. Anais… São Paulo: Blucher, 2015. p. 544- 550. Disponível em: <https://goo.gl/53brtV>. Acesso em: 9 jan. 2018.

VARGAS, H. C. Ensino/aprendizagem em arquitetura e urbanismo: mitos e métodos. In: SEMINÁRIO DE ENSINO E PESQUISA EM PROJETO DE ARQUITETURA, 2., nov. 2005, Rio de Janeiro. Anais… Rio de Janeiro: PROARQ: FAU-UFRJ, 2005. Não paginado. Disponível em: <https://goo.gl/zq2md8>. Acesso em: 9 jan. 2018.

Published

2018-02-01

Issue

Section

Papers

How to Cite

MACIEL, Sérgio Dias; AMORIM, Arivaldo Leão de; CHECCUCCI, Érica de Sousa. TEACHING OF ARCHITECTURAL DESIGN IN DIGITAL ENVIRONMENT: AN EXPERIENCE AT THE DEPARTMENT OF ARCHITECTURE AT FEDERAL UNIVERSITY OF BAHIA. Gestão & Tecnologia de Projetos (Design Management and Technology), São Carlos, v. 13, n. 1, p. 21–38, 2018. DOI: 10.11606/gtp.v13i1.133839. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/gestaodeprojetos/article/view/133839.. Acesso em: 29 may. 2024.