The importance of characterizing the research context: dialogs with Environmental Psychology

Authors

  • Ana Paula Ribeiro Kobarg Colégio Selesiano de Itajaí
  • Ariane Kuhnen Universidade Federal de Santa Catarina; Departamento de Psicologia
  • Mauro Luís Vieira Universidade Federal de Santa Catarina; Departamento de Psicologia

DOI:

https://doi.org/10.7322/jhgd.19869

Keywords:

Contexts of development, environmental psychology, human development

Abstract

Recent studies in the area of psychology have attempted to answer some important pending questions. This process has led to a better understanding of human development when it is viewed as being inseparable from the physical and sociocultural context. It has integrated new possibilities of organization, articulation of concepts and methods of analysis, and focus has become more specifically directed towards certain aspects that involve the study of human behavior. It is of great importance for the researcher to consider the environment that circumscribes the object of research and to seek an understanding of its relationship with human development. Environmental psychology can therefore have a relevant role in the achievement of this aim.

References

Martins MFD, Costa JSD, Saforcada ET, Cunha MDC. Qualidade do ambiente e fatores associados: um estudo em crianças de Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil. Cadernos de Saúde Pública. 2004;20(3):710-718.

Meneghini R, Campos-de-Carvalho M. Arranjo espacial na creche: espaços para interagir, brincar isoladamente, dirigir-se socialmente e observar o outro. Psicologia: Reflexão & Crítica. 2003;16(2):367-378.

Lerner RM, Von Eye A. Integrating youth- and context-focused research and outreach: A developmental contextual model. In: Görlitz D, Harloff HJ, Mey G, Valsiner J. Children, cities and psychological theories: Developing Relationships. Berlin; New York. Gruyter, 1998;p.573-595.

Günther I. Espaços de vida. Aspectos da relação homem-ambiente. Estudos de Psicologia, 2003;8(2):341-343.

Campos-de-Carvalho MI. Pesquisas contextuais e seus desafios: uma contribuição a partir de investigações sobre arranjos espaciais em creches. Estudos de Psicologia, 2003a;8(2):289-297.

Campos-de-Carvalho MI. Psicologia ambiental e do desenvolvimento: o espaço emi nstituições infantis. In: H. Günther JQ, Pinheiro RSL. Guzzo, Psicologia ambiental: entendendo as relações do homem com seu ambiente. Campinas(SP): Editora Alínea; 2003b. p.181-196.

Bussab VSR. Fatores hereditários e ambientais no desenvolvimento: a adoção de uma perspectiva interacionista. Psicologia: Reflexão e Crítica. 2000;13(2):233-243.

Brofenbrenner U. A ecologia do desenvolvimento humano: Experimentos naturais e planejados. Porto Alegre: Arte Médicas, 1996.

Belsky J, Garduque L, Herneir E. Assessing performance, competence and executive capacityin infant play: relations to home environment and security of attachment. Developmental Psychology. 1984;20:406-17.

Günter H, Guzzo RSL, Pinheiro JQ. (orgs). Psicologia Ambiental: entendendo as relações do homem com seu ambiente. Campinas: Alínea, 2004.

Rabinovich, E.P. Por uma Psicologia Ambiental das diferenças. Psicologia USP 2005; 16 (1-2):119-127.

Günter H, Elali GA, Pinheiro JQ. A abordagem multi métodos em Estudos Pessoa-Ambiente: Características, definições e implicações. Série: Textos de Psicologia Ambiental, Instituto de Psicologia; Universidade de Brasília; 2004;23:1-9.

Evans G. A importância do ambiente físico. Psicologia USP. 2005;16(1-2):47-52.

Kuhnen A. Lagoa da Conceição-Meio Ambiente e modos de vida em transformação. Cap.1, pp. 44-89. Florianópolis: Cidade Futura; 2002.

Keller H. Cultures of Infancy. Hillsdale NJ: Lawrence Erlbaum Associates; 2007.

Keller H, Poortinga YH, Schölmerich A. Between culture and biology: perspectives on ontogenetic development. Cambridge: Cambridge University Press; 2002.

Kobarg APR. Crenças e práticas de mães sobre desenvolvimento infantil nos contextos rural e urbano [Dissertação]. Florianópolis: Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal de Santa Catarina. 2006.

Thibaud JP. O ambiente sensorial das cidades: para uma abordagem de ambiências urbanas. In:Tassara ETO, Rabinovich EP, Guedes MC. (eds). Psicologia Ambiental, Instituto de Psicologia; Universidade de Brasília: 2004;23:1-9.

Milgran S. The experience of living in cities: adaptations to urban overland create characteristic qualities of city life that can be measured. Science. 1970; 167:1461-1468.

Blass T. The urban psychology of Stanley Milgran. Journal of social distress and homeless. 2005;14(1-2):12-22.

Albuquerque FJB, Pimentel CE. Uma aproximação semântica aos conceitos urbano, rural e cooperativa. Psicologia: Teoria e Pesquisa. 2004;20(2): 175-182.

Caiado A, Costa S, Santos SMM. Fim da dicotomia rural-urbano? Um olhar sobre os processos sócio espaciais. São Paulo Perspectiva. 2003; 17(34):115-124.

Published

2008-04-01

Issue

Section

Review Article