THE DAILY LIFE OF PRETERM BORN STUDENTS: PERCEPTION OF CHILDREN AND THEIR FAMILIES

Authors

  • Maria Aparecida M. Gaíva
  • Maria das Graças C. Ferriani

DOI:

https://doi.org/10.7322/jhgd.38577

Keywords:

students, premature, children, family.

Abstract

This is a qualitative study whose objective was to analyze the perception regarding the daily life of prematurely born children now of school age according to the opinion of the mothers/
relatives and the children themselves. Semistructured interviews, document analysis and asystematic observations were the procedures used. The analysis was based on the technique of thematic analysis and was carried out starting from the identification of three Thematic Nuclei: Health, Family and School. The results revealed that the mothers/relatives perceive the daily life of their children as follows: their children are healthy/normal, some ofthem do very well at school, whereas others have learning difficulties. The children perceive themselves as any other children, most of them have no health problems and their family life emerges as a fundamental
aspect. Leisure and religion are also part oftheir daily life. Studying is very important for them and most have no difficuties at school, but those who do experience difficulties consider this fact to be natural. Finally? with respect to the quality of life, it is possible to state that all children are well provided for in terms of their housing, education and leisure needs, but not all of them receive the health care they need; in addition, some children present functional limitations. Thus, not all the children studied live a life of quality.

Author Biographies

  • Maria Aparecida M. Gaíva
    Profa. da Faculdade de Enfennagem e Nutrição da Universidade Federal do Mato Grosso, doutoranda do Programa Enfennagem e Saúde Pública da Escola de Enfennagem de Ribeirão Preto - Universidadede São Paulo.
  • Maria das Graças C. Ferriani
    Profa. Titular da Escola de Enfenmagem de Ribeirão Preto - Universidade de São Paulo.

References

Brandt P. et al. Learning and behavioral-emotional problems of children born pretermat second grade. J. Pediatx Psychol., 17(3):291 -311, 1992.

Brazelton BT. O desenvolvimento do apego. Uma família em formação. Porto Alegre, Artes Médicas, 1988.

Fontes JAS. Prematuridade: aspectos pediátricos. In: Fontes JAS. Perinatologia social. São Paulo, Fundo editorial BYK Procienix, 1984. Cap.28. p.284-288.

Gomes MMF. Ter o filho internado na unidade de terapia intensiva neonatal: o significado para os pais. São Paulo, 1992. [Dissertação de Mestrado Escola Paulista de Medicina].

Hack M. O êxito do tratamento intensivo neonatal. In: Klaus MH, Fanaroff AA. Alto risco em neonatologia. 4ª ed. Rio de Janeiro, Guanabara Koogan, 1993. Cap.18, p.339-344.

Javorski M. Os significados do aleitamento materno para mães de pré-termo em cuidado canguru. Ribeirão Preto, 1997. [Dissertação de Mestrado Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo].

Lamy ZC. Estudo das situações vivenciadas por pais de recém-nascidos internados em unidade de terapia intensiva neonatal. Rio de Janeiro, 1995. [Dissertação de Mestrado - Fundação Oswaldo Cruz].

Lima GZ. et al. A criança na escola. In: Marcondes E. Pediatria básica. 7ª ed. São Paulo, Sarvier, 1987. v. 1, p. 69-73.

Low JA. et al. Association of intrauterine fetal growth retardation and learning deficits at age 9 to 11 years. Am. J. Obstet. Gynecol., 167(ó):1499-1505, 1992.

Ludke M, André MEDA. Pesquisa em educação: abordagem qualitativa. São Paulo, EPU, 1986.

Minayo MCS. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 3ª ed. São Paulo, Hucitec - Abrasco, 1994.

Moraes MCL. O retardo de crescimento intrauterino (prematuridade) baixo peso ao nascer e suas possíveis consequências: danos neurológicos evidentes e danos neurológicos não evidentes. Rev Bras. Cresc. Desenv. Hum.,5(112): 96-103, 1995.

Moraes S. Crianças quem são elas? In: Calligares C. et al. Educa-se uma criança? Porto Alegre, Artes e Ofício, l994. p. 1 75-184.

Parker RG. Corpos, prazeres e paixões. A cultura sexual no Brasil contemporâneo. São Paulo, Best Seller, 1991.

Pharoah POD. et al. Prevalence of behavior disorders in low birth weight infants. Arch. dis. Childhood, 70: 271-274, 1994.

Romanelli G. Mudanças e transições em famílias de camadas médias. Travessia, 9(4): 32-34, 1991.

Roussounis SH, Hubley PA, Dear PRF. Five - year- follow-up of very low birth weight infants: neurological and psychological outcome. Child Care Health and Dev., 19(1):45-59, 1993.

Sobolewski M. et al. Análise do desenvolvimento neuropsicomotor em recém-nascidos debaixo peso. Pediatria, 18(4): 180-184, 1996.

Walker J. The behaviour of 3-year-old chil-dren who were born preterm. Child-care, Health and Develop~nent,15(5): 297-313, 1989.

World Health Organization. Public health aspects of low birth weight. (Technical Report, Series, 217), 1961.

Published

1998-12-19

Issue

Section

Original/Atualização