RACIAL RELATIONS AND TEACHERS

Authors

  • Denise Maria Botelho

DOI:

https://doi.org/10.7322/jhgd.39431

Keywords:

Racial relations, Racism, Education, Citizenship, Teachers, Inclusive Pedagogic Actions.

Abstract

The subject of the present study is EDUCATION AND RACIAL RELATIONS and its main object is the analysis of lhe teacher as a social actor in lhe overcoming or maintenance of racist practices at schools. We looked for new perspectives for lhe overcoming of social-racial inequalities in lhe national context.

Author Biography

  • Denise Maria Botelho
    Mesbre em integração da América Latina pelo Programa de Pós-Graduação em integração da América Latina da Universidade de São Paulo - PROLAM/USP.

References

Azevedo T. Democracia racial. Rio de Janeiro, Vozes,1975.

Barbosa IMF. Socialização e identidade racial. Cadernos de Pesquisa. São Paulo, 63,p.63, 1987.

Cavalleiro ES. Do silêncio do lar ao silêncio escolar. São Paulo, 1998. [Dissertação de Mestrado - Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo].

Crochik L. Preconceito, indivíduo e cultura. São Paulo, Robe, 1995.

Cunha Jr H. As estratégias de combate ao racismo. Movimentos negros na escola, na universidade e no pensamento brasileiro. In: Munanga K. (Org.). Estratégias e políticas de combate à discriminação racial. São Paulo, Universidade de São Paulo/ Estação Ciência, 1996.

Fernandes F. O negro no mundo dos brancos. São Paulo, Difusão Européia do Livro, 1972.

Figueira VM. O preconceito racial na escola. In: Nascimento EL. (Org.). África na escola. Brasília, Senado Federal Gabinete do Senador Abdias do Nascimento, 1991.

Gadotti M. Educação e poder: introdução à pedagogia do conflito. São Paulo, Cortez,1988.

Goffman E. Estigma: Notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. Rio de Janeiro, Zahar, 1975.

Gonçalves LA. Reflexão sobre a particularidade cultural na educação das crianças negras. Cadernos de Pesquisa da Fundação Carlos Chagas, 63, p.28, 1987.

Gonzales L, Hasenbalg CA. Lugar denegro. Rio de Janeiro, Marco Zero, 1982.

Gutierrez F. Educação como práxis política. São Paulo, Summus, 1988. (Trad. Antonio Negrino).

Hasenbalg CA, Silva NV. Estrutura social, mobilidade e raça. São Paulo, Vértice e Rio de Janeiro IUPERJ, 1988.

Jones JM. Racismo e preconceito. São Paulo, EDUSP, 1973. (Trad. Dante Moreira Leite).

Moura C. Dialética radical do Brasil negro. São Paulo, Anita, 1994.

Munanga K. As facetas de um racismo silenciado. In: Schwarcz L, Queiroz RS. (Org.). In: Raça e diversidade. São Paulo: EDUSP/Estação Científica, 1996.

Oliveira R. Relações raciais na escola: Uma experiência de intervenção. São Paulo, 1992. [Dissertação de Mestrado - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo].

Pettigrew TF. et al. Prejudice. Cambridge,The Belknap Press of Harward University Press, 1982.

Pinto RP. Raça e educação: uma articulação incipiente. Cadernos de Pesquisa da Fundação Carlos Chagas, 80, p.46, 1992.

Rego MF. Leituras de comunicação e expressão. Análise de conteúdo. Rio de Janeiro, 1976. [Dissertação de Mestrado - Fundação Getúlio Vargas do Rio de Janeiro].

Revista Veja. Da cor do sucesso por Rodrigo Cardoso e Laura Capriglione. In: Do preconceito ao sucesso. A discriminação racial vista por quem venceu a barreira e chegou lá. Veja,1552, Ano 31, Nº 25, 1988.

Santomé JT. As culturas negadas e silenciadas no currículo. In: Silva TT. (Org.). Alienígenas na sala de aula. Rio de Janeiro, Vozes, 1995.

Sartre JP. Reflexões sobre o racismo. 4ª ed. Difusão Européia do Livro, São Paulo, 1965. (Trad. J. Guinsburg).

Silva AC. Ideologia do embranquecimento na educação brasileira e proposta de reversão. In: Munanga K. (Org.). Estratégias e políticas de combate à discriminação racial. São Paulo, Universidade de São Paulo/Estação Ciência, 1996.

Silva AC. A discriminação do negro no livro didático. Salvador, CEAO/ CED, 1995.

Silva PBG, Barbosa LMA. (Orgs.). Pensamento negro em educação: Expressões do Movimento Negro. São Paulo, EDUFS-CAR, 1997.

Valente ALEF. Ser negro no Brasil hoje. São Paulo, Moderna, 1994.

Published

1999-10-04

Issue

Section

Original/Atualização