Myths in the Organization of Chemical Elements: an Analysis of Scientific Controversies in the History of the Periodic Table in the Light of Fleckian Reference

Authors

  • Rodrigo Da Vitória Gomes Universidade Federal do Paraná
  • Joanez Aparecida Aires Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2447-2158.i15p1-29

Keywords:

History of Chemistry, Science Education, Ludwik Fleck

Abstract

The history of the Periodic Table is not exactly as seen in textbooks and scientific dissemination materials, which bring myths about the models of organization of chemical elements that already existed and controversies about them. Some historical episodes in the proposal of a possible periodic system are reported in a fanciful way, with the aim of provoking interest in the subject, but which end up showing it inaccessible. In this study, a historical documental research was carried out, analyzed in the light of the Fleckian reference, with the objective of presenting the myths, apologists and scientific controversies found in the organization of chemical elements, demystifying the way in which each model was really idealized and showing that behind a myth there are usually numerous controversies. From the results, it became evident that the history of the periodic table has been presented in distorted ways or pure fantasy, or even, on which there is no definitive opinion even among historians of science. The determination of a definitive periodic model, although important, is only one aspect of this complex of interactions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARRAL, Isabel Pintos. Mendeleev: Academicamente incorrecto. Boletín das Ciencias, n. 69, p. 29-36, 2009.

BAIA, Flávia; PORTO, Paulo. Mendeleev e a existência dos átomos. In 32ª Reunião Anual da Sociedade Brasileira de Química. Atas... Fortaleza, CE. São Paulo: Sociedade Brasileira de Química, 2009.

BERMEJO, Manuel R.; NOYA, Ana Maria González; PEDRIDO, Rosa. As predicións de Mendeleev. Boletín das Ciencias, v. 69, p. 129-141, 2009

BRITO, Angmary; RODRÍGUEZ, María A.; NIAZ, Mansoor. A reconstruction of development of the periodic table based on history and philosophy of science and its implications for general chemistry textbooks. Journal of Research in Science Teaching, v. 42, n. 1. p. 84-111, 2005.

BRYSON, Bill. Breve história de quase tudo. Lisboa: Quetzal Editores, 2003.

CHALMERS, Alan Francis. O que é ciência afinal? São Paulo: Brasiliense, 1993.

CHANG, Raymond. Química. Lisboa: McGraw-Hill, 1994.

CHAMIZO, José Antônio. Technochemistry: One of the chemists’ ways of knowing. Foundations of Chemistry, v. 15, p. 157-170, 2013.

CID, Ramón. Mendeleev: Lembranza en tres Actos. Boletín das Ciencias, n. 69, v. 37-59, 2009.

CONDÉ, Mauro Lúcio Leitão (Org.). Ludwik Fleck: estilos de pensamento na ciência. Belo Horizonte: Fino Traço, 2012.

CONDÉ, Mauro Lúcio Leitão. Um papel para a história: o problema da historicidade da ciência. Curitiba: UFPR, 2017.

CONDÉ, Mauro Lúcio Leitão. Mutações no Estilo de Pensamento: Ludwik Fleck e o Modelo Biológico na Historiografia da Ciência. Revista de Filosofia Moderna e Contemporânea, Brasília, v.6, n.1, p. 155-186, jul. 2018.

DUARTE, Pilar González. As mil caras da Táboa Periódica. Boletín das Ciencias, n. 69, p. 83-97, 2009.

FLECK, Ludwik. La gênesis y el desarrollo de un hecho científico. Madrid: Alianza Editorial, 1986.

FLECK, Ludwik. Gênese e desenvolvimento de um fato científico. Belo Horizonte: Fabrefactum Editora, 2010.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

GOMES, Rodrigo Da Vitória. A História da Ciência no Ensino de Química: Um Estudo sobre a Tabela Periódica desenvolvido com futuros Professores. 159f. Dissertação (Mestrado em Ensino na Educação Básica). Universidade Federal do Espírito Santo, Centro Universitário do Norte do Estado do Espírito Santo, São Mateus, 2020.

GOMES, Rodrigo Da Vitória; MENDES, Ana Nery Furlan. Ensino de História da Química: Uma proposta didática para abordagem da construção histórica da tabela periódica na nova modalidade da EJA. In: Anais do 20º Encontro Nacional de Ensino de Química (ENEQ Pernambuco). Anais... Recife/PE, UFRPE/UFPE, 2021.

GOMES, Rodrigo Da Vitória.; MENDES, Ana Nery Furlan; AIRES, Joanez Aparecida. História da ciência no ensino superior: um estudo das concepções de licenciandos em química sobre a construção da tabela periódica. Scientia Naturalis, v. 3, n. 4, p. 1662-1677, 2021.

KAJI, Masanori. Mendeleev’s concept of chemical elements and the principles of chemistry. Bulletin for the History of Chemistry, v. 27, n. 1, p. 4-16, 2002.

LAVOISIER, Antoine. Traité élémentaire de chimie. Paris: Cuchet, 1789.

LEITE, Raquel Crosara Maia Leite.; FERRARI, Nadir; DELIZOICOV, Demétrio. A história das leis de Mendel na perspectiva fleckiana. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Bauru, v.1, n.2, p. 97 – 108, 2001.

LEITE, Helena S. A.; PORTO, Paulo A. Análise da abordagem histórica para a tabela periódica em livros de química geral para o ensino superior usados no Brasil no século XX. Quim. Nova, Vol. 38, No. 4, 580-587, 2015.

LOWY, Ilana. Ludwik Fleck e a presente história das ciências. História, Ciências, Saúde, v. 1, n. 1, 1994.

LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MARTINS, Lilian Al-Chueyr Pereira. História da Ciência: objetos, métodos e problemas. Ciência e Educação, v. 11, n. 2, p. 305-317, 2005.

MENDELEEV, Dmitri Ivanovic. The Principles of Chemistry. Nova Iorque: Collier, 1891.

MOCELLIN, Ronei Clécio. Química e modernidade. Cadernos Pet filosofia UFPR, Curitiba, n. 16, p. 9-26, 2015.

MOURA, Rodrigo; CANALLE, João Batista Garcia. Os mitos dos cientistas e suas controvérsias. Rev. Bras. Ensino Fís. São Paulo, v. 23, n. 2, p. 238-251, 2001.

NAGEM, Ronaldo Luiz; FIGUEIRO, Ana Maria Senac; SILVA, Cinthia Maria Gomes; CARVALHO, Ewaldo Melo. Analogias e metáforas no cotidiano do professor. Atas… 26ª Reunião anual da ANPed, Belo Horizonte, 2003.

NYE, Marry Jo. The history of modern physics 1800-1950: the question of the atom. Los Angeles: Tomash Publishers, 1984.

OKI, Maria da Conceição Marinho. O Congresso de Karlsruhe e a realidade atômica do século XIX. Química Nova Na Escola, n. 26, 2007.

PAIS, Xosé Anxo Freire. A vida de D. Mendeléiev e o entorno político-social da Rússia do seu tempo. Boletín das Ciências, v. 69, p. 13-27, 2009.

REIS, Pedro. Ciência e Controvérsia. Revista de Estudos Universitários, v. 32, p. 9-15, 2009.

SCERRI, Eric. The periodic table: its story and its significance. Oxford: Oxford University Press, 2007.

SCERRI, Eric. The Periodic Table: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press, 2011.

SCERRI, Eric. WORRALL, John. Prediction and the Periodic Table. In Scerri, Eric. (Ed.). Selected Papers on The Periodic Table. Londres: Imperial College Press, 2011.

SCHAFFER, Lothar; SCHNELLE, Thomas. Los fundamentos de la visión sociológica de Ludwik Fleck de la teoria de la ciência. In: FLECK, Ludwik (Org.). La gênesis y el desarrollo de um hecho científico. Madrid: Alianza Editorial, 1986.

SEABORG, Glenn. Prospects for further considerable extension of the periodic table. Journal of Chemical Education, v. 46, nº 10, p. 626 – 634, 1969.

STRATHERN, Paul. O sonho de Mendeleev: A verdadeira história da Química. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.

SPRONSEN, VAN J. W. The prehistory of the periodic system of the elements. Journal of Chemical Education, v. 36, n. 11, p. 565 - 567, 1959.

TAVARES, Ana Maria Alves Ferreira. A História das Ciências e as analogias na evolução da Tabela Periódica: Um estudo com manuais escolares e seus autores. 212 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação). Universidade do Minho Instituto de Educação, 2012.

TRASSI, Rosana Cristina Manharelo; CASTELLANI, Ana Mauriceia; GONÇALVES, José Eduardo; TOLEDO, Eduardo Aparecido. Tabela periódica interativa: um estímulo à compreensão. Acta Scientiarum, v. 23, n. 6, p. 1335-1339, 2001.

Published

2023-08-14

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Gomes, R. D. V., & Aires, J. A. . (2023). Myths in the Organization of Chemical Elements: an Analysis of Scientific Controversies in the History of the Periodic Table in the Light of Fleckian Reference. Khronos, 15, 1-29. https://doi.org/10.11606/issn.2447-2158.i15p1-29