O capítulo 19 de São Bernardo: fusão, transfusão, confusão

Authors

  • Erwin Torralbo Gimenez Universidade de São Paulo (USP)

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2237-1184.v0i28p183-193

Keywords:

Graciliano Ramos, São Bernardo, Carpeaux, Deforming realism, Dereliction

Abstract

This study seeks to observe, in critical terms, the traces of the deforming realism in São Bernardo, by Graciliano Ramos. Therefore, this essay centers itself in the analysis of a fragment: the 19th chapter. As a nucleus of the tensions that characterize the novel, this excerpt holds in its form the dramatic movement between matter and subject by a distorted perspective. In its progression, the chapter apprehends the synthesis of the entire plot in three casts: a perplexity in the enunciation of experiences; a shuffle of time in the states of delirium; an inescapable return to the dark present.

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Author Biography

  • Erwin Torralbo Gimenez, Universidade de São Paulo (USP)

    Erwin Torralbo Gimenez é professor de Literatura Brasileira na Universidade de São Paulo. Gra-duado e Doutor em Letras também pela USP, é autor de artigos acadêmicos, como "Graciliano Ramos, uma poética da insignificância" (Revista do Instituto de Estudos Avançados), e organi-zou, com Beth Ramos, a edição comemorativa dos 80 anos do romance Caetés.

Published

2018-12-06

Issue

Section

Dossiê

How to Cite

Gimenez, E. T. (2018). O capítulo 19 de São Bernardo: fusão, transfusão, confusão. Literatura E Sociedade, 23(28), 183-193. https://doi.org/10.11606/issn.2237-1184.v0i28p183-193