Nelson Rodrigues e o debate sobre a modernização teatral no Brasil
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2237-1184.v0i38p19-36Keywords:
Brazilian modern theater, amateur theater, Nelson Rodrigues, theatrical modernizationAbstract
This article aims to present the debate about the theatrical modernization in Brazil around the final years of the 1930s and the beginning of the 1940s. By means of the research in newspapers and magazines it brings up several texts written by writers, playwriters and theater critics, who express their opinions about the amateur theater, which is connected to modern theater, and the opposition to the professional dramatic companies. In this context, the staging of The wedding dress, by Nelson Rodrigues, in 1943, strengthens the then ongoing theatrical renovation.
Downloads
References
BANDEIRA, Manuel. Vestido de Noiva. In: RODRIGUES, Nelson. Teatro Completo, p.182-183.
BRAGA, Rubem. Comentário de Rubem Braga. Dionysos (23), Rio de Janeiro: SNT, 1978, p. 136-137.
CANDIDO, Antonio. Renovação teatral. O Estado de S. Paulo, 18/01/1945, p. 4.
CASTRO, Ruy. O Anjo Pornográfico: a Vida de Nelson Rodrigues. São Paulo, Companhia das Letras, 1992.
FARIA, João Roberto. A revolução Nelson Rodrigues. Revista Brasileira (70). Rio de Janeiro: Academia Brasileira de Letras, 2012, p. 13-34.
LINS, Álvaro. Uma tragédia da memória. In: RODRIGUES, Nelson. Teatro Completo. Rio de Janeiro, Nova Aguilar, 1993, p. 191-192.
MAGALHÃES JÚNIOR, R. Em defesa da farsa. Boletim da SBAT (221), jan.-mar. 1944, p.11.
MAGNO, Paschoal Carlos. Teatro de Estudante. Dionysos (23). Rio de Janeiro: SNT, 1978, p. 117.
MESQUITA, Alfredo. O Teatro de meu Tempo. Org. de Nanci Fernandes, Maria Thereza Vargas e João Roberto Faria. São Paulo: Perspectiva, 2023.
PEREIRA, Victor Hugo Adler. A Musa Carrancuda: teatro e poder no Estado Novo. Rio de Janeiro: Editora Fundação Getúlio Vargas, 1998.
PEIXOTO, Sérgio. A dívida de glória dos nossos artistas aos autores dramáticos. Boletim da SBAT (223), jul.-set. 1944, p. 27.
PRADO, Décio de Almeida. No Rio de Janeiro. In: BERNSTEIN, Ana. A Crítica Cúmplice: Décio de Almeida Prado e a formação do teatro brasileiro moderno. São Paulo: Instituto Moreira Salles, 2005, p.260-261.
PRADO, Décio de Almeida. O teatro em São Paulo. In: BERNSTEIN, Ana. A Crítica Cúmplice: Décio de Almeida Prado e a formação do teatro brasileiro moderno. São Paulo: Instituto Moreira Salles, 2005, p. 266-269.
PRADO, Décio de Almeida. Os Comediantes em São Paulo. Folhetim (29). Rio de Janeiro: Teatro do Pequeno Gesto (Especial Nelson Rodrigues), 2010/2011, p. 95-100.
ROCHA, Daniel. Os sete fôlegos do teatro nacional. Boletim da SBAT (224), out.-dez. 1944, p.8.
RODRIGUES, Nelson. O Reacionário: Memórias e Confissões. Rio de Janeiro: Record, 1977. S/ASS. O sucesso das comédias brasileiras de 1931 a 1941. Boletim da SBAT, n. 202, abril de 1941, p.11.
VIOTTI, Sérgio. Dulcina e o Teatro de seu Tempo. Rio de Janeiro: Lacerda, 2000.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Literatura e Sociedade
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.