The height of the speeches at the 'reality' and in audiovisual fiction: reflections about representation and representativeness

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2017.131586

Keywords:

Speech, Black woman, Representation, Representativeness, Audiovisual fiction.

Abstract

This article intends to analyze the associations commonly made between representation and representativeness, which argues that representativeness between producers necessarily leads to a positive representation of certain groups and social minorities in factional works, or that any and all fictional representation leads to a positive representation (focusing on diversity, identification, acceptance, and recognition) about certain social groups in these works. For this, we propose reflections about the speeches of the protagonists on the video Angry black woman (2014) and on the movie Vênus negra (2010), the latter one directed by the Franco-Tunisian Abdellatif Kechiche.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Mariana Queen Nwabasili, Universidade de São Paulo - Escola de Comunicações e Artes (ECA-USP)

    Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Meios e Processos Audiovisuais (PPGMPA) da Escola de Comunicações e Artes (ECA) da Universidade de São Paulo (USP) e bolsista CNPq.

References

ANGRY black woman. 3’08’’. Marcos Ferreira, Youtube, 21 ago. 2015. Disponível em <https://goo.gl/DHsrJG>. Acesso em: 4 abr. 2017.

BORGES, R. Política, imaginário e representação: uma nova agenda para o século XXI? Blog da Boitempo, 2016. Disponível em: <https://goo.gl/Bqnq69>. Acesso em: 31 jul. 2016.

BRAIT, B. A personagem. São Paulo: Ática, 1985.

BAKTHIN, M.; VOLOCHÍNOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem. 11. ed. São Paulo: Hucitec, 2004.

CANDIDO, A. et al. A personagem de ficção. São Paulo: Perspectiva, 1958.

CANDIDO, M.; DAFLON, V.; FERES-JÚNIOR, J. Cor e gênero no cinema comercial brasileiro: uma análise dos filmes de maior bilheteria. Revista do Centro de Pesquisa e Formação, São Paulo, n. 3, 2016.

DOANE, M. The afterimage, the index, and the accessibility of the present. In: ______. The emergence of cinematic time: modernity, contingency, the archive. Cambridge: Harvard University Press, 2002.

ECO, U. Seis passeios pelos bosques da ficção. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.

FANON, F. Pele negra, máscaras brancas. Salvador: Edufba, 2008.

FERREIRA, J.; HAMLIN, C. Mulheres, negros e outros monstros: um ensaio sobre corpos não civilizados. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 18, n. 3, p. 811-836, 2010.

FOUCAULT, M. Sobre a arqueologia das ciências: respostas ao círculo epistemológico. In: ______. Estruturalismo e teoria da linguagem. Petrópolis: Vozes, 1971.

FRASER, N. Reconhecimento sem ética? Lua Nova, São Paulo, v. 70, p. 101-138, 2007.

GOMES, M. R. Do simbólico ao imaginário. In: ______. Comunicação e identificação – ressonâncias no jornalismo. Cotia: Ateliê, 2008.

HALL, S. Quem precisa de identidade? In: HALL, S.; SILVA, T. T. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2000.

HAMBURGER, E. Violência e pobreza no cinema brasileiro recente: reflexões sobre a ideia de espetáculo. Novos Estudos, São Paulo, n. 78, p. 113-128, 2007.

HOOKS, B. Ensinando a transgredir: a educação como prática de liberdade. São Paulo: Martins Fontes, 2013.

MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, 2006.

MOURÃO, M. D. A montagem cinematográfica como ato criativo. Significação – Revista de Cultura Audiovisual, São Paulo v. 33, n. 25, p. 229-250, 2006.

NOGUEIRA, I. Significação do corpo negro. 1998. 143 f. Tese (Doutorado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 1998.

NWABASILI, M. Q. Viola Davis: a mulher negra de mentira é real? Miguel Arcanjo Prado, 2015. Disponível em: <https://goo.gl/JkA0iT>. Acesso em: 7 jun. 2017.

______. Além do que se vê: Xicas da Silva e os signos ideológicos. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 39., 2016, São Paulo. Anais… São Paulo: Intercom, 2016. Disponível em: <https://goo.gl/blfwlm>. Acesso em: 7 jun. 2017.

PEIRCE, C. Semiótica. São Paulo: Perspectiva, 1977.

RODRIGUES, J. O negro brasileiro e o cinema. 4. ed. Rio de Janeiro: Pallas, 2011.

SERELLE, M. The ethics of mediation: aspects of media criticism in Roger Silverstone’s works. Matrizes, São Paulo, v. 10, n. 2, 75-90, 2016.

SHOHAT, E.; STAM, R. Crítica da imagem eurocêntrica: multiculturalismo e representação. São Paulo: Cosac Naify, 2006.

SOARES, R. De palavras e imagens: estigmas sociais em discursos audiovisuais. E-Compós, Brasília, DF, v. 12, n. 1, 2009.

______. Estigmas sociais em narrativas audiovisuais: entre a consolidação e transgressão. In: ENCONTRO DA COMPÓS, 19., 2010, Rio de Janeiro. Anais… Rio de Janeiro: PUC, 2010.

SPIVAK, G. et al. Pode o subalterno falar? Belo Horizonte: UFMG, 2010.

STAM, R. Bakthin: da teoria literária à cultura de massa. São Paulo: Ática, 1992.

______. Introdução à teoria do cinema. Campinas: Papirus, 2003.

STAM, R.; VUGMAN, F. S. Multiculturalismo tropical: uma história comparativa da raça na cultura e no cinema brasileiros. São Paulo: Edusp, 2008.

VÊNUS Negra. Direção: Abdellatif Kechiche. Intérpretes: Yashima Torres; Andre Jacobs; Olivier Gourmet; François Marthouret; Elina Löwensohn e outros. Roteiro: Abdellatif Kechiche. Paris: MK2 Productions, 2010. (162 min), son., color. Disponível em: <https://goo.gl/qvhLff>. Acesso em: 26 out. 2015.

XAVIER, I. O olhar e a cena: melodrama, Hollywood, Cinema Novo, Nelson Rodrigues. São Paulo: Cosac Naify, 2003.

XICA da Silva. Direção: Carlos Diegues. Intérpretes: Zezé Motta; Walmor Chagas; Altair Lima; José Wilker; Stepan Nercessian e outros. Roteiro: Antonio Callado, Carlos Diegues e João Felicio dos Santos. São Paulo: Embrafilme, 1976. (116 min), son., color.

Published

2017-08-14

Issue

Section

ARTICLES

How to Cite

The height of the speeches at the ’reality’ and in audiovisual fiction: reflections about representation and representativeness. (2017). Novos Olhares, 6(1), 129-146. https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2017.131586