The post-industrial scenario: changes in the object environment, in contemporary society, and in its new paradigms
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.v0i22p122-140Keywords:
Industrial design, material culture, post-industrial society, design and theory of object, contemporary cultureAbstract
This article studies the social, cultural, and marketing relations of the object, identifying changes that have defined contemporary society based on a comparison between industrial society and post-industrial society, with particular emphasis on changes that interfere with the manufacturing of consumer goods. It provides a survey of the contemporary setting of material culture and considers changes taking place in everyday life and their organization, in the living space, and in social, production, and consumption relations that have affected the manufacturing of objects over the past 40 years.Downloads
References
ARGAN, G. C. História da arte como história da cidade. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
BAUDRILLARD, J. O sistema dos objetos. São Paulo: Perspectiva, 1993. (Coleção Debates).
BAUMAN, Z. Comunidade. A busca por segurança no mundo atual. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2003.
BEDBURY, S.; FENICHELL, S. O novo mundo das marcas – 8 princípios para a sua marca conquistar a liderança. Rio de Janeiro: Campus, 2002.
BELL, D. Advento da sociedade pós-industrial: Uma tentativa de previsão social. São Paulo: Cultrix, 1973.
DE MASI, D. (Org.) A sociedade pós-industrial. São Paulo: Senac, 1999.
GADE, C. Psicologia do consumidor e da propaganda. Ed. revisada e ampliada. São Paulo: EPU, 1998.
KERCKHOVE, D. A pele da cultura. Lisboa: Relógio D’água, 1997. (Coleção Mediações).
LIMA, F. A sociedade digital. O impacto da tecnologia na sociedade, na cultura, na educação e nas organizações. Rio de Janeiro: Qualitymark, 2000.
MOLES, A. Teoria de los objetos. Barcelona: Gustavo Gilli, 1974.
O’ SULLIVAN, T.; HARTLEY, J.; SAUNDERS, D.; MONTGOMERY, M.; FISKE, J. Conceitos-chave em estudos de comunicação e cultura. Piracicaba: Unimep, 2001.
POPCORN, F. O Relatório Popcorn. Centenas de idéias de novos produtos e novos mercados. Rio de Janeiro: Campus, 1994.
SANTOS, M. Por uma outra globalização. Do pensamento único à consciência universal. Rio de Janeiro: Record, 2000.
TOFFLER, A. A terceira onda. 25 ed. Rio de Janeiro: Record, 2001.
TRAMONTANO, M. Novos modos de vida, novos espaços de morar. Uma reflexão sobre a habitação contemporânea. Paris, São Paulo, Tókio. 1998. Tese (Doutorado) – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1998.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
DIADORIM - Diretório de Políticas Editoriais