O sentido alegórico no tempo da asfixia: o olhar dialético como método crítico

Authors

  • Matheus Silveira dos Santos Universidade Federal de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2447-9772.i17p113-134

Keywords:

Asphyxiation, Allegory, Imagination, Dialectical Image, Dialectic

Abstract

Based on the reflections presented in Franco Berardi’s book, “Asphyxia”, this article explores the interconnection between imagination, allegory, and dialectical imagery as critical operators pointing towards a possible future. This future emerges as a response to the acceleration that stifles thought and the ability to conceive possibilities for action and social autonomy. The study underscores the importance of language and the dialectical perspective when analyzing the contemporary landscape, highlighting these tools as essential means to gather the fragments and ruins of a fragmented world. Through them, it becomes possible to construct bridges of meaning across the abysses and obscurities present in a world in a state of crisis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Matheus Silveira dos Santos, Universidade Federal de São Paulo

    Mestrando em história da arte na UNIFESP (Bolsista CAPES).

References

AGAMBEN, G. O que é o contemporâneo? e outros ensaios. Trad. Vinícius Nicastro Hones-ko, Chapecó, SC: Argos, 2009.

ARANTES, Paulo. Ressentimento da dialética. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

ARISTÓTELES. Poética. Trad. Paulo Pinheiro. São Paulo: Editora 34, 2017.

BARTHES, Roland. Como viver junto: simulação romanesca de alguns espaços cotidianos. Trad. Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Martins Fontes, 2003b.

BARTHES, Roland. O neutro. São Paulo: Martins Fontes, 2003a.

BENJAMIN, Walter. Obras Escolhidas I - magia e técnica, arte e política. Trad. Sérgio Pau-lo Rouanet. São Paulo: Editora Brasiliense, 2012.

BENJAMIN, Walter. Origem do drama barroco alemão. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasili-ense, 1984.

BENJAMIN, Walter. Origem do drama trágico alemão. Trad. João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

BENJAMIN, Walter. Passagens. Trad. Irene Aron e Cleonice Paes Barreto Mourão. Belo Horizonte: Edi-tora UFMG, 2018.

BERARDI, Franco. Asfixia. Trad. Humberto do Amaral. São Paulo: Ubu, 2020.

BOLLE, Willi. Physiognomik der modernen Metropole: Geschichtsdarstellung bei Walter Benjamin. Colônia: Böhlau, 1994.

BUFFIÈRE, Félix. Les mythes d’Homère et la pensée grecque. Paris: Belles Lettres, 1956.

BÜRGER, Peter. Teoria da vanguarda. Trad. José Pedro Antunes. São Paulo: Cosac Naify, 2008.

CAMUS, Albert. O Homem Revoltado. Trad. Valerie Rumjanek. Rio de Janeiro: Record, 2017.

CICERO. Orator. Trad. para o inglês de H. M. Hubbell. Cambridge, MA: Harvard University, 1988.

CHIESI, Roberto (cur); PASOLINI, Pier Paolo. La rabbia. Bolonha: Edizioni Cineteca di Bologna, 2009.

DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. Trad. Paulo Neves. São Paulo, Editora 34, 2010.

HANSEN, João Adolfo. Alegoria — construção e interpretação da metáfora. São Paulo: Hedra: Editora da Unicamp, 2006.

MARAVALL, José Antonio. Cultura do barroco: análise de uma estrutura histórica [1986]. Trad. Silvana Garcia. São Paulo: Edusp, 1997.

MÉNDEZ, Sigmund. “Del barroco como el ocaso de la concepción alegórica del mundo”. In: Andamios, Cidade do México, vol. 2, n. 4, jun. 2006. Disponível em: Del Barroco como el ocaso de la concepción alegórica del mundo (scielo.org.mx). Acesso em: 10 ago. 2023.

PASOLINI, Pier Paolo. “Appendice a La rabbia; Confessioni tecniche e altro”. In: Per il ci-nema. Milano: Mondadori, 2001.

PASOLINI, Pier Paolo. Escritos corsários. Trad. Maria Amoroso. São Paulo: Editora 34, 2020.

PASOLINI, Pier Paolo. “Estamos todos em perigo”. Entrevista a Furio Colombo. Tradução de Davi Pessoa. Belém: Polichinello, 2016.

RANCIÈRE, Jacques. Tempos modernos: arte, tempo, política. Trad. Pedro Taam. São Paulo: n-1 edições, 2021.

WINCKELMANN, Johann Joachim. Versuch einer Allegorie besonders für die Kunst. Dresden: Walther, 1766.

WITTGENSTEIN, Ludwig. Tractatus logico-philosophicus. Trad. Luiz Henrique Lopes dos Santos. São Paulo: Edusp, 2001.

Published

2023-12-09

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Santos, M. S. dos. (2023). O sentido alegórico no tempo da asfixia: o olhar dialético como método crítico . Rapsódia, 1(17), 113-134. https://doi.org/10.11606/issn.2447-9772.i17p113-134