Educoração: stories, experiences and learning of shares and affectivity at school

Authors

  • Janir Coutinho Batista Universidade Estadual de Campinas
  • Paulo Cezar Nunes Junior Universidade Federal de Itajubá
  • Elaine Prodócimo Universidade Estadual de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.11606/1807-5509201800020233

Keywords:

Affectivity, Education, Learning, Elementary school

Abstract

The present study aims to analyze the proposed Educoração, a project created to act in the child’s emotional development that uses various tools (songs, rounds of conversation, cooperative games, yoga poses and storytelling) to be held in the scholar context. The implementation was done in a public school of Cerquilho city (SP) in 8 meetings of a duration of one hour and a half, once a week, with 23 children in the first year of elementary school. This is a participatory research and as a methodological process were used observations, reports, interviews semi-structured with the group’s teacher and principal and questionnaires. The data were discussed through three broad categories of analysis: empathy, self-esteem and learning. The results showed that, added to the teacher ́s participation in change process and daily work with their students, the techniques of Educoração have positively influenced the affection of children and promoted an improvement in the daily life of the classroom. The activities of Educoração contributed in a direct way for them to be addressed many aspects of affectivity and coexistence of children in school. Besides the change in relations between the children and the teacher, and the greatest attention to each other, the teacher reported that after interventions could carry out their work with greater commitment and interest of students, a fact that allowed the project to ramify other classes in the school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bezerra RJL. Afetividade como condição para a aprendizagem: Henry Wallon e o desenvolvimento cognitivo da criança a partir da emoção. REDSIS. 2006;4: 20-6.

Almeida ARS. A afetividade no desenvolvimento da criança: contribuições de Henri Wallon. Inter-Ação. 2008;33:343-57.

Freire P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 33a. ed. São Paulo: Paz e Terra; 2005.

Garcia J. O que desejam os indisciplinados? Anais do 9o Congresso Nacional de Educação e 3o Encontro Sul Brasileiro de Psicopedagogia; 2009 out. 26-29; Curitiba: Champagnat; 2009. p. 7127-36.

De Oliveira J, Gomes M. Bullying: reflexões sobre a violência no contexto escolar. Educação Por Escrito. 2012;2:1-14.

Assman H, Sung JM. Competência e sensibilidade solidária: educar para a esperança. 2a ed. Petrópolis: Vozes; 2000.

Wallon H. As origens do pensamento na criança. São Paulo: Manole; 1989.

Leite SAS, Tagliaferro AR. A afetividade na sala da aula: um professor inesquecível. Psicol Esc Educ. 2005;9:247-60.

Wallon H. A evolução psicológica da criança. São Paulo: Martins Fontes; 2007.

Dantas H. A afetividade e a construção do sujeito na psicogenética de Wallon. In: Taille Y, Oliveira MK, Dantas H, organizadores. Piaget Vygotsky Wallon: teorias psicogenéticas em discussão. São Paulo: Summus; 1992.

Ferreira AL, Acioly-Régnier NM. Contribuições de Henri Wallon à relação cognição e afetividade na educação. Educar. 2010;36:21-38.

Mahoney AA, Almeida LR. Afetividade e processo ensino-aprendizado: contribuições de Henri Wallon. Psicol Educ. 2005;20:11-30.

Cavallet VJ. Educação formal e treinamento: confundir para doutrinar e dominar. Diálogo Educ. 2000;1(2):1-170.

Galvão L. Expressividade e emoções segundo a perspectiva de Wallon. In: Arantes VA, organizador. Afetividade na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus; 2003. p. 71-88.

Alves R. A Alegria de ensinar. São Paulo: Ars Poética; 1994.

Andrews S. O círculo de amor: para abrir o coração. São Paulo: Graphpress; 2007.

Minayo MCS. Trabalho de campo: contexto de observação, interação e descoberta. In: Minayo MCS, organizadora. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Rio de Janeiro: Vozes; 2007. p. 61-78.

Bardin L. Análise de conteúdo. Trad. Luis Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70; 2004.

Hess R., Weigand G. La relation pédagogique. Paris: Armand Colin; 2004.

Saltini C. Afetividade e inteligência. Rio de Janeiro: DPA; 1997.

Hazin I, Frade C, Falcão JTR. Auto estima e desempenho escolar em matemática: contribuições teóricas sobre a problematização das relações entre cognição e afetividade. Educar. 2010;36:39-54.

Araújo UF. A dimensão afetiva da psique humana e a educação em valores. In: Arantes VA, organizador. Afetividade na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus; 2003. p. 153-169.

Maturana H, Verden-Zöller G. Amar e brincar: fundamentos esquecidos do humano. São Paulo: Palas Athena; 2004.

Published

2018-12-20

Issue

Section

Articles

How to Cite

Batista, J. C., Nunes Junior, P. C., & Prodócimo, E. (2018). Educoração: stories, experiences and learning of shares and affectivity at school. Brazilian Journal of Physical Education and Sport, 32(2), 233-242. https://doi.org/10.11606/1807-5509201800020233