Núcleo de direitos humanos da Escola de Educação Física e Esporte da USP

uma perspectiva educativa

Authors

  • Sergio Roberto Silveira Universidade de São Paulo. Escola de Educação Física e Esporte
  • Andrea Michele Freudenheim Universidade de São Paulo. Escola de Educação Física e Esporte
  • Paula Bassi Universidade de São Paulo. Escola de Educação Física e Esporte
  • Júlia Ávila de Oliveira Universidade de São Paulo. Escola de Educação Física e Esporte

DOI:

https://doi.org/10.11606/1807-5509202000034nesp001

Keywords:

Education, Human rights, Education in human rights

Abstract

Created in 2016, the Human Rights Center (NDH) of the School of Physical Education and Sport (EEFE) of the University of São Paulo (USP) is in charge of creating, implementing and supporting actions promoted by the board of the EEFE-USP, and USP’s rectory, in the interfaces with civil society. The objectives of this paper are: (1) to express the understanding of Education in human rights in higher education and (2) to present the actions directed to education in human rights of the NDH-EEFE. For this purpose, documents such as the 1988 Constitution, the Universal Declaration of Human Rights, the Law of Guidelines and Bases of National Education-LDBEN - Law 9394/96 - and the National Plan for Education in Human Rights, among others, were consulted. The NDH-EEFE-USP seeks through its actions to promote human rights education in the fields of research, teaching, extension, and management based on the relationships between physical education and human movement. In research, it aims to improve this topic as an interdisciplinary and transdisciplinary area of knowledge. In education, it aims to add quality to the development of human resources through workshops, awareness-raising activities and interventions in elective and non-elective class. In extension, it seeks to develop qualification activities, advice and events, addressing the issue of human rights, articulated with the areas of teaching and research. In management, the actions involve promoting discussion about the role of managers, employees, teachers and students in relation to the respect and assurance of human rights. More specifically, the current management of the NDH-EEFE has elected as strands of action on these fronts: (1) access to education; (2) permanence in the educational process; (3) access and protection; (4) gender equality and sexual orientation; (5) ethnic-racial equality and (6) equality and religious, political, cultural, territorial and nationality protection. This paper has allowed the assumptions and actions of the NDH-EEFE to be further developed and disseminated.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brasil. Conselho Nacional de Educação. Resolução Nº 1/12: Estabelece as Diretrizes Nacionais para a Educação em Direitos Humanos. Brasília: Ministério da Educação, 2012.

Universidade de São Paulo. Escola de Educação Física e Esporte da USP. Projeto Político Pedagógico, 2018.

Declaração Universal dos Direitos Humanos. Assembleia Geral das Nações Unidas em Paris. 10 dez. 1948.

Viena. Declaração e Programa de Ação de Viena: Conferência Mundial sobre Direitos Humanos, 1993.

Cury CRJ. O direito humano à educação à luz dos direitos humanos. In: Almeida LC, Laplane ALF, Paixão AH, Drabach NP, organizadores. Cenário político e tensões contemporâneas na educação. Campinas, São Paulo: CEDES, 2019, p.2-19.

Brasil. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, Senado Federal, 1988.

Brasil. Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos. Comitê Nacional de Educação em Direitos Humanos. 3ª reimpressão. Brasília: Ministério de Direitos Humanos, 2018.

Silveira SR. Educação física no ensino médio: subsídios para uma política pública. In: Carreiro Filho D, Moura DL, Silveira SR, Correia WR, organizadores. Educação Física no Ensino Médio: questões e reflexões - Volume 39. Curitiba: CRV, 2019, p.19-46.

Laswell HD. Politics: Who gets what, when, how. Cleveland: Meridian Books, 1936/1958.

Organização das Nações Unidas. Programa Mundial de Educação em Direitos Humanos. 2005.

Tani G. Cinesiologia, Educação Física e Esporte: ordem emanente do caos na estrutura acadêmica. Motus Corporis 1996; 3:9-49.

Tani G. Leituras em Educação Física: retratos de uma jornada. São Paulo: Phorte, 2011.

Tani G et al. Educação Física Escolar: fundamentos de uma abordagem desenvolvimentista. São Paulo: EPU: Editora da Universidade de São Paulo, 1988.

Freudenheim AM. Educação Física na infância. In: Correia WR, organizadores. Formação Profissional em Educação Física: ensaios e proposições. 1aed. São Paulo: Fontoura, 2017, v. 1, p. 36-52.

Published

2020-07-31

How to Cite

Silveira, S. R., Freudenheim, A. M., Bassi, P., & Oliveira, J. Ávila de. (2020). Núcleo de direitos humanos da Escola de Educação Física e Esporte da USP: uma perspectiva educativa. Brazilian Journal of Physical Education and Sport, 34(Esp.), 1-9. https://doi.org/10.11606/1807-5509202000034nesp001