The Tutorial Education Program and Physical Education: students graduated from the program and relations to knowledge.

Authors

  • Jean Carlos Freitas Gama Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, ES, Brasil.
  • Omar Schneider Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, ES, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-4146-7216

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-4690.v35i4p215-230

Keywords:

Tutorial Education Program, Physical Education, Training, History, Narratives, Production of meanings

Abstract

It aims to analyze the meanings attributed by students from the PET group of the Physical Education course at a university to the practices and experiences, as well as their implications for academic, professional and social education. It appropriates the Relation to Knowledge theory as a theoretical and analytical support, it also assumes the rationality of cultural history. It is a qualitative research of the descriptive-interpretative type. As sources, it uses documents and records located in the PET EF archives, in addition to filmed interviews, carried out with 28 fellows who were part of the program between 1994 and 2018. It has a semi-structured script with 11 open questions for data production. The analyzes showed that the profile of a student who seeks the Program is broad and that most see in it the expansion of their practical and academic experiences within the course in which they are inserted. The PET underwent significant transformations over the years and the production of meanings about the appropriate knowledge and the repercussions on the training of the interviewees showed different centralities. We observed that, in the case of Physical Education, the improvement for a better academic formation and the appropriation of diversified contents were the main contributions of PET EF pointed out in the narratives of the interviewees. In addition, professional qualifications for working in the field and interpersonal relationships in group living were also captured in the speeches. Other participants also pointed out that there was no significant contribution from the program to their training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Omar Schneider, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, ES, Brasil.

    Doutor em Educação pela PUC/São Paulo. Professor Efetivo da Unviersidade Federal do Espírito Santo

References

Fávero MLA. A Universidade no Brasil: das origens à Reforma Universitária de 1968. Rev Educar, 2006;28:17-36. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-40602006000200003.

Moraes MCB. A educação superior no Brasil. Palestra proferida no Seminário Angrad/Ampesc/CRA/SC. Novos cenários do ensino superior, realizado em Florianópolis, em 2008.

Martins CB. A reforma universitária de 1968 e a abertura para o ensino superior privado no Brasil. Educ Soc. 2009;106(30):15-35. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302009000100002.

Tosta RM et al. Programa de educação tutorial (PET): uma alternativa para a melhoria da graduação. Psicol Am Latina, 2006;8.

Dessem MA. O Programa Especial de Treinamento (PET): evolução e perspectivas futuras. Didática. 1995;30:27-49.

Spagnolo F, Castro CM, Paulo Filho WP. Enclaves de qualidade em Universidade de Massa? O Programa Especial de Treinamento (PET) da CAPES. Rev Ensaio. 1996;10(4):1-15.

Barone, DAC. Prefácio. In: Moura, MD, Soares, MCFS, organizadores. O Programa de Educação Tutorial (PET) em perspectiva: o olhar dos tutores. Recife: Editora UFPE; 2007. p. 5-8.

Brasil. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Superior. Manual de orientações básicas. Programa de Educação Tutorial. Brasília; 2006.

Brasil. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Superior. Orientações básicas. Programa Especial de Treinamento. Brasília; 1992.

Flick U. Uma introdução a pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Bookman; 2004.

Charlot B. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artmed; 2000.

Chartier R. A história cultural: entre práticas e representações. Lisboa: Editora Difel; 2002.

Le Goff J. História e memória. 6a ed. Campinas: Unicamp; 2012.

Universidade Federal do Espírito Santo. Centro de Educação Física e Desportos. Planejamento anual de atividades do PET EF - 2017. Vitória; 2017. 10p.

Brasil. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Superior. Termo de Compromisso do bolsista. Programa de Educação Tutorial. Brasília; 2006. 2 p.

Universidade Federal do Espírito Santo. Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação (PRPPG). Ofício circular nº 002/1992. Vitória; 1992.

Fleith D, Costa Júnior AL, Soriano de Alencar, EML. The tutorial education program: an honors program for Brazilian undergraduate students. J Nat Coll Honors Council. 2012;13:7-53. Disponível em: https://digitalcommons.unl.edu/nchcjournal/353

Dantas OM. Monitoria: fonte de saberes à docência superior. Rev Bras Estudos Pedag. 2014;241(95):567-589. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S2176-6681/301611386

Massi L, Queiroz SL. Estudos sobre iniciação científica no Brasil: uma revisão. Cad Pesq. 2013;40(139):173-197. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0100-15742010000100009

Rodrigues MM. Revisitando a história 1980-1995: a extensão universitária na perspectiva do Fórum Nacional de Pró-reitores de Extensão das Universidades públicas Brasileiras. Rev Port Educ. 2003;16(2):135-175.

Ambrosetti NB, et al. Contribuições do Pibid para a formação inicial como fonte primária para pesquisas históricas. Educ Perspectiva. 2013;4(1):1-15. Disponível em: https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v4i1.405

Brasil. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Apresentação Programa de Residência Pedagógica. Disponível em: http://www.capes.gov.br/educacao-basica/programa-residencia-pedagogica.

Schneider O, Bueno JGA. A relação dos alunos com os saberes compartilhados nas aulas de educação física. Movimento. 2005;11(4):23-46. Disponível em: https://doi.org/10.22456/1982-8918.2860

Stieg R. Formação inicial em Educação Física nas Universidades Federais Brasileiras: fundamentos teóricos das disciplinas de avaliação e práticas de leitura [dissertação]. Vitória (ES): Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Educação Física e Desportos; 2016.

Charlot B. Relação com o saber, formação de professores e globalização: questões para a educação hoje. Porto Alegre: Artmed; 2005.

Schneider O, et al. Práticas de ensino inovadoras: a experiência da colônia de férias do PET educação física. In: Schneider O, Gama JCF, organizadores. Educação Física e seus caminhos: Programa de Educação Tutorial. Vitória: Virtual Livros; 2017. p. 287- 306.

Published

2021-12-31

Issue

Section

Articles

How to Cite

Freitas Gama, J. C., & Schneider, O. (2021). The Tutorial Education Program and Physical Education: students graduated from the program and relations to knowledge. Brazilian Journal of Physical Education and Sport, 35(4), 215-230. https://doi.org/10.11606/issn.1981-4690.v35i4p215-230