2030 Agenda, SDGs and water education: systematic literature review and bibliometric analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/eISSN.2236-2878.rdg.2023.193690

Keywords:

Environmental education, Sustainable development goals, Water resources

Abstract

Since 2015, the Sustainable Development Goals (SDG) have been the main work of the United Nations (UN) and its agencies. One of the focuses, mainly related to the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO), is the education, in different levels, for the SDGs. Regarding its integration and interdisciplinarity, in addition to their possible relationship with themes related to Geography, this paper is based on the relationship between SDG 4 – quality educations, and SDG 6 – water and sanitation, and aims to present this connection through a systematic review of the literature combined with a bibliometric analysis on water education. The results concluded that, despite the relevance and multidisciplinarity of the theme, there is a gap on the subject and that, in most of the cases, the literature on water education presents reports of classes and school pedagogical projects, in which, invariably, the theme of water is used only as a background for the application and testing of a specific pedagogical methodology.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, N. C. C.; SANTOS JUNIOR, C. F. dos; NUNES, A.; LIZ, M. S. M. de. Educação ambiental: a conscientização sobre o destino de resíduos sólidos, o desperdício de água e o de alimentos no município de Cametá/PA. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 100, n. 255, p. 481-500, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S217666812019000200481&lang=pt. Acesso em: 20 out. 2020.

ANNAN-DIAB, F.; MOLINARI, C. Interdisciplinarity: Practical approach to advancing education for sustainability and for the Sustainable Development Goals. The International Journal of Management Education, v. 15, n. 2B, p. 73-83, 2017. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1472811717300939. Acesso em: 19 nov. 2020.

BRASIL. Conselho Nacional de Recursos Hídricos (CONAMA). Resolução nº 98, de 26 de março de 2009. Estabelece princípios, fundamentos e diretrizes para a educação, o desenvolvimento de capacidades, a mobilização social e a informação para a gestão integrada de recursos hídricos no sistema nacional de gerenciamento de recursos hídricos. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 30 jul. 2009. Disponível em: https://www.gov.br/mdr/pt-br/assuntos/seguranca-hidrica/cnrh/deliberacoes-cnrh-1/resolucoes/resolucao_98.pdf. Acesso em: 14 nov. 2022.

COMISSÃO MUNDIAL SOBRE MEIO AMBIENTE E DESENVOLVIMENTO (CMMAD). Nosso Futuro Comum. Rio de Janeiro: Editora Fundação Getúlio Vargas, 1991. 430 p.

ESPÍNDOLA, I. B.; LEITE, M. L. T. Cooperação e diplomacia hídrica: A contribuição das águas compartilhadas para a cooperação regional. NUPRI Working Paper. Núcleo de Pesquisa em Relações Internacionais: São Paulo, 2021. Disponível em: https://nupri.prp.usp.br/working-papers/. Acesso em: 21 maio 2021.

FU, H.; XIAOJUN, L. A Study on the Impact of Environmental Education on Individuals' Behaviors Concerning Recycled Water Reuse. EURASIA Journal of Mathematics Science and Technology Education, v. 13, n. 10, p. 6715-6724, 2017. Disponível em: https://www.ejmste.com/download/a-study-on-the-impact-of-environmental-education-on-individuals-behaviors-concerning-recycled-water-5060.pdf. Acesso em: 19 maio 2021.

GALVÃO, M. C. B.; RICARTE, I. L. M. Revisão sistemática da literatura: conceituação, produção e publicação. Logeion: Filosofia da informação, Rio de Janeiro, v. 6 n. 1, p. 57-73, set.2019/fev.2020. Disponível em: https://doi.org/10.21728/logeion.2019v6n1.p57-73. Acesso em: 9 nov. 2022.

GLOBAL TASKFORCE; UN-HABITAT; UNDP. Primeiro Módulo de Capacitação sobre Localização dos ODS. Traduzido pela Confederação Nacional de Municípios do Brasil. Barcelona: Global Taskforce, UN-Habitat e UNDP, s.d. Disponível em: https://www.local2030.org/library/348/8/Guia-para-o-capacitadorPrimeiro-Modulo-de-Capacitacao-sobre-Localizacao-dos-ODS.pdf. Acesso em: 14 nov. 2022.

GONÇALVES, C. W. P. Os (des)caminhos do meio ambiente. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2005. 152 p.

GRANDISOLI, E.; JACOBI, P. R.; SOUZA, D. T. P. de; MONTEIRO, R. A. A. Educar para a sustentabilidade. São Paulo: Na Raiz, 2020.

GRUPO DE TRABALHO DA SOCIEDADE CIVIL PARA A AGENDA 2030. IV Relatório Luz da Sociedade Civil da Agenda 2030 de Desenvolvimento Sustentável – Brasil. 2020. Disponível em: https://brasilnaagenda2030.files.wordpress.com/2020/08/por_rl_2020_web-1.pdf. Acesso em: 19 jan. 2021.

HODSON, D. Time for action: Science education for an alternative future. International Journal of Science Education. v. 25, n. 6, p. 645-670, 2010. doi: 10.1080/09500690305021. Acesso em: 02 mai. 2021.

HUTTON, G.; CHASE, C. The Knowledge Base for Achieving the Sustainable Development Goal Targets on Water Supply, Sanitation and Hygiene. International Journal of Environmental Research and Public Health, v. 13, n. 6, p. 1-35, 2016. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/303597267_The_Knowledge_Base_for_Achieving_the_Sustainable_Development_Goal_Targets_on_Water_Supply_Sanitation_and_Hygiene. Acesso em: 18 nov. 2020.

LOTZ-SISITKA, H. Positioning southern African environmental education in a changing context. Howick: Share-Net and SADC REEP, 2004. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/316740404_Positioning_southern_African_environmental_education_in_a_changing_context. Acesso em: 04 fev. 2019.

MCCARROLL, M.; HAMANN, H. What We Know about Water: A Water Literacy Review. Water Journal. v. 12, n. 10, p. 1-28, 2020. Disponível em: https://www.mdpi.com/2073-4441/12/10/2803/htm. Acesso em: 31 out. 2020.

MORENO-GUERRERO, A. J.; ROMERO-RODRÍGUEZ, J. M.; LÓPEZ-BELMONTE, J.; SANTIAGO, A. L. Flipped Learning Approach as Educational Innovation in Water Literacy. Water, n. 12, 2020. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/339505636_Flipped_Learning_Approach_as_Educational_Innovation_in_Water_Literacy. Acesso em: 31 out. 2020.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (ONU). Assembleia Geral. Resolução 64/A/RES/64/292, de 28 de julho de 2010. Resolución aprobada por la Asamblea General el 28 de julio de 2010: El derecho humano al agua y el saneamiento. Nova York, 2010. Disponível em: https://documents-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/N09/479/38/PDF/N0947938.pdf?OpenElement Acesso em: 09 nov. 2022.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS NO BRASIL (ONUBR). Glossário de termos do Objetivo de Desenvolvimento Sustentável 6. Brasília: Organização das Nações Unidas, 2018. Disponível em: http://www.institutobrasilrural.org.br/download/20200425201514.pdf. Acesso em: 15 jun. 2020.

ORTIGARA, A. R. C.; KAY, M.; UHLENBROOK, S. A Review of the SDG 6 Synthesis Report 2018 from an Education, Training, and Research Perspective. MDPI, v. 10, n. 10, p. 01-22, 2018. Disponível em: https://www.mdpi.com/2073-4441/10/10/1353. Acesso em: 19 nov. 2020.

PÉREZ, L. G.; PÉREZ, J. G. Los mapas conceptuales como instrumento de evaluación: Una experiencia de educación ambiental centrada en el estudio de ecosistemas acuáticos. Actualidades Investigativas en Educación, v. 18, n. 1, p. 1-35, 2018. Disponível em: https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032018000100442&lang=pt. Acesso em: 18 nov. 2020.

PICCOLI, A. S.; KLIGERMAN, D. C.; COHEN, S. C.; ASSUMPCAO, R. F. A Educação Ambiental como estratégia de mobilização social para o enfrentamento da escassez de água. Ciência & Saúde Coletiva, v. 21, n. 3, p. 797-808, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-81232016000300797&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 18 nov. 2020.

RÊGO, J. R. S. do; LIMA, A. M. M. de. A percepção dos alunos do ensino fundamental sobre o uso da água consumida no município de Belém-PA. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, v. 35, n. 2, p. 155-172, 2020. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/7713. Acesso em: 20 out. 2020.

RIBEIRO, W.C. (org.) Governança da água no Brasil: uma visão interdisciplinar. São Paulo: Annablume; Fapesp; CNPq, 2009. 379 p.

RODRIGUEZ, J. M. M.; SILVA, E. V. Educação ambiental e desenvolvimento sustentável: problemática, tendências e desafios. Fortaleza: Edições UFC, 2010. 244 p.

SAUVÉ, L; BERRYMAN, T; BRUNELLE, R. Three Decades of International Guidelines for Environment-Related Education: A Critical Hermeneutic of the United Nations Discourse. Canadian Journal of Environmental Education, n. 12, p. 33-54, 2007. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/228629580_Three_decades_of_international_guidelines_for_environment-related_education_A_critical_hermeneutic_of_the_United_Nations_discourse. Acesso em: 01 abr. 2020.

SILVA, V. R. da; LORENZETTI, L. A alfabetização científica nos anos iniciais: os indicadores evidenciados por meio de uma sequência didática. Educação e Pesquisa, n. 46, p. 1-21, 2020. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022020000100565&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 18 nov. 2020.

SCHWARZ, M. L.; HERMANN, T. M; COSTANZA, M.; GOLDBERG, L. Chuva, como te queremos!: representações sociais da água através dos desenhos de crianças pertencentes a uma região rural semiárida do México. Ciência & Educação, v. 22, n. 3, p. 651-669, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1516-73132016000300651&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 20 out. 2020.

SUSTAINABLE DEVELOPMENT SOLUTIONS NETWORK (SDSN). Accelerating Education for the SDGs in Universities: a guide for universities, colleges, and tertiary and higher education institutions. New York, Sustainable Development Solutions Network (SDSN): 2020. Disponível em: https://irp-cdn.multiscreensite.com/be6d1d56/files/uploaded/accelerating-education-for-the-sdgs-in-unis-web_zZuYLaoZRHK1L77zAd4n.pdf. Acesso em: 12 out. 2020.

UNESCO; MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO DA REPÚBLICA DA KOREA; UNDP; et al. Declaração de Incheon: Educação 2030: rumo a uma educação de qualidade inclusiva e equitativa e à educação ao longo da vida para todos. UNESCO. 2015. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000233137_por. Acesso em: 14 jan. 2020.

UNESCO. Educação para os Objetivos de Desenvolvimento Sustentável: Objetivos de aprendizagem. Paris: UNESCO Brasil, 2017. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000252197. Acesso em: 07 jun. 2020.

UNITED NATIONS ENVIRONMENT PROGRAMME (UNEP), GRID ARENDAL AND BEHAVIOURAL INSIGHTS TEAM. The little book of green nudges: 40 nudges to spark sustainable behavior on campus. Nairobi and Arendal: UNEP and GRID-Arendal, 2020. Disponível em: https://www.unep.org/resources/publication/little-book-green-nudges. Acesso em: 12 out. 2020.

UN-WATER. Summary Progress Update 2021: SDG 6 — water and sanitation for all. Genebra: UN-Water, 2021. Disponível em: https://www.unwater.org/publications/summary-progress-update-2021-sdg-6-water-and-sanitation-for-all/. Acesso em: 17 mar. 2021.

VO, T.; FORBES, C.; ZANGORI, L.; SCHWARZ, C. Longitudinal investigation of primary inservice teachers’ modelling the hydrological phenomena. International Journal of Science Education, v. 41, n. 18, p. 2788-2807, 2019. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09500693.2019.1698786?journalCode=tsed20. Acesso em: 18 nov. 2020.

Published

2023-04-25

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Soares, F. P., Melo, M. M., & Camargo, L. M. (2023). 2030 Agenda, SDGs and water education: systematic literature review and bibliometric analysis. Revista Do Departamento De Geografia, 43, e193690 . https://doi.org/10.11606/eISSN.2236-2878.rdg.2023.193690