POLITICAL MARKETING IN THE DIGITAL AGE: PROSPECTS AND POSSIBILITIES

Authors

  • CLAUDIO LUIS DE CAMARGO PENTEADO Universidade Federal do ABC e Núcleo de Estudos em Arte, Mídia e Política (Neamp) da Pontíficia Universdade Católica - PUC-SP.

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i90p6-23

Keywords:

e-marketing, political campaigns, communication media.

Abstract

This article discusses the incorporation of new technologies into political marketing practices. The new possibilities brought about by the development of communication media have generated new dynamics, which have been incorporated into campaign practices. From that viewpoint, this text presents an evaluation of political e-marketing by means of a two-fold approach: the campaign communication actions and the citizen participation in the electoral debate.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • CLAUDIO LUIS DE CAMARGO PENTEADO, Universidade Federal do ABC e Núcleo de Estudos em Arte, Mídia e Política (Neamp) da Pontíficia Universdade Católica - PUC-SP.

    Professor da Universidade Federal do ABC e pesquisador do Núcleo de Estudos em Arte, Mídia e Política (Neamp) da Pontíficia Universdade Católica PUC-SP.

References

AGGIO, C. “Campanhas On-line: o Percurso de Formação das Questões, Problemas e Configurações a Partir da Literatura Produzida entre 1992 e 2009”, in Opinião Pública, vol. 16, no 2. Campinas, nov./2010 (disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-62762010000200006&script=sci_arttext; acesso em: 4/2/11).

ALBUQUERQUE, A. “Spots Políticos: Americanização da Propaganda Política Brasileira?”, in Textos de Cultura e Comunicação (39). Salvador, dezembro de 1998, pp. 113-31.

BIMBER, B.; DAVIS, R. Campaigning On-line: the Internet in U.S. Elections. New York, Oxford University Press, 2003.

BRAGA, S. “Podemos Ter um(a) nov@ Obama? Perspectivas para o Uso da Internet no Próximo Pleito Eleitoral Brasileiro”, in Em Debate, vol. 2, no 2. Belo Horizonte, fev./2010.

CARLSON, T.; STRANDBERG, K. “Riding the Web 2.0 Wave: Candidates on YouTube in the 2007 Finnish National Elections”, in Journal of Information Technology & Politics, 5, 2008, pp. 159-74.

CASTELLS, M. A Sociedade em Rede. São Paulo, Paz & Terra, 1999.

CHAIA, V. “Um Mago do Marketing Político”, in Comunicação & Política, v. 3, no 3, set.-dez./1996, pp. 74-109.

COUTINHO, M.; SAFATLE, V. “A Internet e as Eleições Municipais em 2008: o Uso dos Sítios Eletrônicos de Comunidades na Eleição Paulistana”, in Revista de Sociologia e Política, vol. 17, no 34, 2009, pp. 115-28 (disponível em: http: //www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-44782009000300009&script=sci_arttext; acesso em: 4/2/11).

DADER, J. L. “Ciberpolítica en los Websites de Partidos Políticos: la Experiencia de las Elecciones de 2008 en España ante las Tendencias Transnacionales”, in Revista de Sociologia e Política, vol. 17, no 34, Curitiba, out./2009.

GOMES, W; FERNANDES, B.; REIS, L.; SILVA, T. “‘Politics 2.0’: a Campanha Online de Barack Obama em 2008”, in Revista Sociologia Política, v. 17, outubro de 2009.

HULL, C. C.; MORGAN, B. “Friending Obama: How Netroots Technology Is Altering Presidencial Nomination Dynamics”, paper apresentado no Annual Meeting of the Northeastern Political Science Association. Boston, Massachusetts, nov./2010 (disponível em: http://www18.georgetown.edu/data/people/hullc/publication-54353.pdf; acesso em: 10/2/2011).

HOWARD, P. N. “Deep Democracy, thin Citizenship: the Impact of Digital Media in Political Campaign Strategy”, in The Annals of the American Academy of Political and Social Science, jan./2005.

LOCK, M.; BALDISSERA, R. “Comunicação Política On-line: Estratégias de Administração da Visibilidade no Ambiente da Web 2.0”, artigo apresentado no IV Abracorp, 2010 (disponível em: http://www.abrapcorp.org.br/anais2010/ GT6/GT6_Lock.pdf; acesso em 2/2/2011).

MEIJER, A.; BURGER, N.; EBBERS, W. “Citizens4Citizens: Mapping Participatory Practices on the Internet”, in Eletronic Journal of e-Govermment, vol. 7, Issue 1, 2009, pp. 99-112.

PENTEADO, C. L. C.; ARAUJO, R. A. P.; SANTOS, M. B. P. “Informação e Contrainformação: o Papel dos Blogs no Debate Político das Eleições Presidenciais de 2010”, in paper apresentado no IV Congresso Latino-americano de Opinião Pública da Wapor. Belo Horizonte, mai./2011 (disponível em: http://www. waporbh.ufmg.br/papers/Cludio_Penteado.pdf; acesso em: 10/5/2011).

SORJ, B. “Internet, Espaço Público e Marketing Político: entre a Promoção da Comunicação e o Solipsismo Moralista”, in Revista Novos Estudos-Cebrap, vol. 76, nov./2006 (disponível em: http://www.scielo.br/pdf/nec/n76/06.pdf; acesso em: 24/1/11).

THOMPSON, John B. “A Nova Visibilidade”, in Matrizes, ano I, n. 2. São Paulo, ECA/USP, jan.-jun./2008, pp. 15-37.

________. A Mídia e a Modernidade. Petrópolis, Vozes, 1998.

UOL. “Brasil Ocupa Oitavo Lugar da Audiência Mundial da Internet, diz comScore”. Notícia publicada no Portal UOL Tecnologia, em 9/2/11 (disponível em: http: //tecnologia.uol.com.br/ultimas-noticias/redacao/2011/2/09/brasil-ocupa-oitavo-lu gar-da-audiencia-mundial-da-Internet-diz-comscore.jhtm; acesso em 15/4/11).

________. “Internet Alcança Marca de 2 bilhões de Usuários no Mundo, diz ONU”. Notícia publicada no Portal UOL Tecnologia, em 26/1/11 (disponível em: http: //tecnologia.uol.com.br/ultimas-noticias/redacao/2011/01/26/Internet-alcanca-mar ca-de-2-bilhoes-de-usuarios-diz-onu.jhtm; acesso em 15/4/11).

________. “Orkut Ainda É a Rede Social mais Popular do Brasil; Facebook Cresce 6 Vezes em Audiência”. Notícia publicada no Portal UOL Tecnologia, em 7/10/10 (disponível em: http://tecnologia.uol.com.br/ultimas-noticias/redacao/2010/10/07/orkut-ainda-e-rede-social-mais-popular-do-brasil-facebook-quintuplica-audiencia. jhtm; acesso em 15/4/11).

VICTOR, F. “Bombardeado por Tucanos, ‘Guru’ Indiano Deixa Campanha de Serra”, in Folha de S. Paulo em 18/9/10 (disponível em: http://www1.folha.uol.com. br/poder/800776-bombardeado-por-tucanos-guru-indiano-deixa-campanha-de-se rra.shtml; acesso em: 20/4/11).

WILLIANS, C.; GULATI, G. J. “Social Networks in Political Campaigns: Facebook and the 2006 Midterm Elections”, in paper apresentado no Annual Meeting of the Political Science Association. Chicago, Illinois, ago./2007.

Published

2011-08-30

How to Cite

PENTEADO, CLAUDIO LUIS DE CAMARGO. POLITICAL MARKETING IN THE DIGITAL AGE: PROSPECTS AND POSSIBILITIES. Revista USP, São Paulo, Brasil, n. 90, p. 6–23, 2011. DOI: 10.11606/issn.2316-9036.v0i90p6-23. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/34009.. Acesso em: 28 may. 2024.