Criação e degenerescência do ensino jurídico

Authors

  • Miguel Reale Júnior Universidade de São Paulo. Faculdade de Direito

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i100p87-96

Keywords:

legal education, Brazilian law schools, history of legal courses, proliferation of legal courses, participatory education methods

Abstract

This is a study on the relationship between the history of law schools and inadequacy of legal studies in the country. It analyses the meaning of the first law schools in the nineteenth century as major political centers and training of bureaucracy. It deals with learning at college and not provided by college, the lack of a researching mentality and claims on the continuous insufficiency of academic training of students, which persisted until the seventies. Since then, legal teaching has witnessed an immense growth of law schools, which increased the number of students, and which has not been met with a corresponding necessary quality of professors. Furthermore, the baggage of students coming into the higher education system is deeply inconsistent, and does not allow for the proper development of the course.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Miguel Reale Júnior, Universidade de São Paulo. Faculdade de Direito
    Professor titular de Direito Penal da Faculdade de Direito da USP, membro da Academia de Legislación y Jurisprudencia da Espanha, membro honorário do Colegio de Abogados da Argentina e membro da Academia Paulista de Letras.

References

ADORNO, Sérgio. Os Aprendizes do Poder – O Bacharelismo Liberal na Política Brasileira. São Paulo, Paz e Terra, 1988.

ALENCAR, Ana Valderez Ayres de. O Poder Legislativo e a Criação dos Cursos Jurídicos. Brasília, Senado Federal, 1977.

ANAIS DO CONGRESSO Jurídico Nacional Comemorativo do Cinquentenário da Faculdade de Direito de Porto Alegre. V. 1. Porto Alegre, publicação da Faculdade de Direito de Porto Alegre, 1960.

BARRETO, Vicente. “O Estado de Direito e os Cursos Jurídicos: Debate Original”, in A. W. Bastos (coord.). Os Cursos Jurídicos e as Elites Políticas Brasileiras. Brasília, Câmara dos Deputados, 1978.

BASTOS, Aurélio Wander. “O Estado e a Formação dos Currículos Jurídicos no Brasil”, in A. W. Bastos (coord.). Os Cursos Jurídicos e as Elites Políticas Brasileiras – Ensaios sobre a Criação dos Cursos Jurídicos no Brasil. Brasília, Câmara dos Deputados, 1978.

. O Ensino Jurídico no Brasil. Rio de Janeiro, Lumen Iuris, 1998.

CARVALHO, Milton Paulo de. “A Propósito do Parecer do Conselho Nacional de Educação”, in OAB Recomenda, 26 de junho de 2002. Disponível em: www.oab.org.br/noticia/707/artigo-aproposito-do-parecer-do-conselho-nacional-de-educacao?.

FALCÃO, Joaquim. Os Cursos Jurídicos e a Formação do Estado Nacional, in A. W. Bastos (coord.). Os Cursos Jurídicos e as Elites Políticas Brasileiras. Brasília, Câmara dos Deputados, 1978.

FERRAZ JÚNIOR, Tércio Sampaio. “A Criação dos Cursos Jurídicos e a Concepção de Ciência do Direito”, in A. W. Bastos (coord.). Os Cursos Jurídicos e as Elites Políticas Brasileiras. Brasília, Câmara dos Deputados, 1978.

GHIRARDI, José Garcez. “Metodologia de Ensino Jurídico no Brasil: Estado da Arte e Perspectivas”, in José Garcez Ghirardi (org.). Seminário 31 – Cadernos Direito GV, v. 6, n. 5, publicação da Direito GV, 2009.

VANZELLA, Rafael Domingos Falardo (orgs.). Ensino Jurídico Participativo – Construção de Programas – Experiências Didáticas. São Paulo, Saraiva/Direito FGV, 2009.

GIDI, Antonio. Anotações para uma História da Faculdade de Direito da Bahia. Salvador, Faculdade de Direito da Bahia, 1991.

GIRÃO, Raimundo. História da Faculdade de Direito do Ceará. Fortaleza, Imprensa Universitária do Ceará, 1960.

MACHADO, Rubens Approbato. “Em Defesa da Qualidade do Ensino”, in OAB Recomenda, 2003: em Defesa do Ensino Jurídico. Brasília, OAB/Conselho Federal, 2004.

MARTINS, José Salgado. Anais do Congresso Jurídico Nacional Comemorativo do Cinquentenário da Faculdade de Direito de Porto Alegre. v. 1. Porto Alegre, UFRS, 1951.

MOTA, Carlos Guilherme. Nordeste 1817. São Paulo, Perspectiva, 1972.

PASTORE, José. O Ensino Superior em São Paulo. São Paulo, Nacional, 1972.

PEREIRA, Nilo. “Perspectivas da Universidade na Assembleia Constituinte de 1823”, in A. W. Bastos (org.). Os Cursos Jurídicos e as Elites Políticas Brasileiras. Brasília, Câmara dos Deputados, 1978.

VAMPRÉ, Spencer. Memórias para a História da Academia de São Paulo. 2a ed. Brasília, Instituto Nacional do Livro, 1977.

VEIGA, Gláucio. História das Ideias da Faculdade de Direito do Recife. V. I. UFPE – editora universitária, 1980.

VENÂNCIO FILHO, Alberto. Das Arcadas ao Bacharelismo. São Paulo, Perspectiva, s.d.

Published

2014-02-18

Issue

Section

Dossiê

How to Cite

REALE JÚNIOR, Miguel. Criação e degenerescência do ensino jurídico. Revista USP, São Paulo, Brasil, n. 100, p. 87–96, 2014. DOI: 10.11606/issn.2316-9036.v0i100p87-96. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/76171.. Acesso em: 20 may. 2024.