Tradução e adaptação cultural brasileira do instrumento de avaliação Assessment of Life Habits for Children

Autores

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v30i1p37-44

Palavras-chave:

Traduções, Avaliação, Comparação Transcultural, Infantil, Atividades da Vida Diária, Avaliação de resultado de intervenções terapêuticas, Criança, Atividades cotidianas

Resumo

Background: Instruments for evaluating child development are increasingly used in clinical and scientific research and Brazil has a shortage of validated instruments for its population. The Canadian Living Habits Assessment (LIFE-H) instrument for children was developed for the assessment of children's lifestyles and illustrates the dynamic interaction between personal and environmental factors. Objective: To translate and culturally adapt LIFE-H for children from 0 to 4 years old into Brazilian reality. Methods: A certified linguist and three qualified physiotherapists participated in the translation phase. The translated instrument-LIFE-H_BR was subjected to semantic and content analysis by lower strata (five potential users) and sophisticated (four technical users) strata. Thirty health professionals participated in cultural adaptation. A coefficient of raw agreement was applied for the analysis of Semantics and Content and a Correlation of Distances analysis was applied between the judges. Results: High agreement and similarity between the technical judges in the translation process and the need for cultural adaptation of 29 items. Conclusions: LIFE-H_BR can be used to evaluate the life habits of Brazilian children aged 0 to 4 years.

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Biografia do Autor

  • Fernanda Pereira dos Santos Silva, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

    Parte integrante da Tese de Doutorado “Avaliação dos hábitos de vida segundo a Assessment of Life Habits (LIFE-H): adaptação cultural e valores normativos para crianças brasileiras”, Programa de Pós-Graduação em Fisioterapia da Universidade Federal de São Carlos, de Fernanda Pereira dos Santos Silva. Apresentação oral, no XXVI Simpósio de Fisioterapia UFSCar, São Carlos, SP, BR, 23 nov. 2019.

    Departamento de Fisioterapia, Laboratório de Análise do Desenvolvimento Infantil (LADI), Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). 

  • Beatriz Helena Brugnaro, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

    Parte integrante da Tese de Doutorado “Avaliação dos hábitos de vida segundo a Assessment of Life Habits (LIFE-H): adaptação cultural e valores normativos para crianças brasileiras”, Programa de Pós-Graduação em Fisioterapia da Universidade Federal de São Carlos, de Fernanda Pereira dos Santos Silva. Apresentação oral, no XXVI Simpósio de Fisioterapia UFSCar, São Carlos, SP, BR, 23 nov. 2019.

    Departamento de Fisioterapia, Laboratório de Análise do Desenvolvimento Infantil (LADI), Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). 

  • Nelci Adriana Cicuto Ferreira Rocha, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

    Parte integrante da Tese de Doutorado “Avaliação dos hábitos de vida segundo a Assessment of Life Habits (LIFE-H): adaptação cultural e valores normativos para crianças brasileiras”, Programa de Pós-Graduação em Fisioterapia da Universidade Federal de São Carlos, de Fernanda Pereira dos Santos Silva. Apresentação oral, no XXVI Simpósio de Fisioterapia UFSCar, São Carlos, SP, BR, 23 nov. 2019.

    Departamento de Fisioterapia, Laboratório de Análise do Desenvolvimento Infantil (LADI), Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). 

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Publicado

2020-08-12

Edição

Seção

Artigo Original

Como Citar

Silva, F. P. dos S., Brugnaro, B. H., & Rocha, N. A. C. F. (2020). Tradução e adaptação cultural brasileira do instrumento de avaliação Assessment of Life Habits for Children. Revista De Terapia Ocupacional Da Universidade De São Paulo, 30(1), 37-44. https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v30i1p37-44