French school of direct sound: Jean-Pierre Ruh and Éric Rohmer

Authors

  • Sérgio Puccini Universidade Federal de Juiz de Fora

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2022.174752

Keywords:

Sound, Direct sound, Jean-Pierre Ruh, Éric Rohmer

Abstract

The article focuses on one of the most prominent representatives of the French direct sound school, the technician Jean-Pierre Ruh, from his work with the filmmaker Éric Rohmer in the films Ma nuit chez Maud (My night at Maud’s, 1969), Le genou de Claire (Claire’s knee, 1970) and L’amour l’après-midi (Chloe in the afternoon, 1972). Based on testimonies by Jean-Pierre Ruh himself, we intend to focus on key issues for the direct sound school, especially with regard to the exploration of the off-screen sounds, sound imperfections, and the ordinary sounds, understood within a conception that values a truth and a singularity of the sound in the film. We observed that each movie has its own particularity and its unique sound, and all of them explore the voices projected into the space, open or closed, which adds a perspective and depth information.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Sérgio Puccini, Universidade Federal de Juiz de Fora

    Professor adjunto do Bacharelado em Cinema e Audiovisual, do Programa de Pós-Graduação em Artes, Cultura e Linguagens do Instituto de Artes e Design da UFJF e do International Master in Cinema Studies – IMACS/PPGACL. Graduado em Artes Plásticas pela Universidade Estadual de Campinas, é mestre e doutor em Multimeios pela Universidade Estadual de Campinas.

References

ALVIM, L. B. A. M. “Performances musicais em filmes de Rohmer, Truffaut e Godard dos anos 60”. In: OPOLSKI, D.; BELTRÃO, F. B.; CARREIRO, R. (org.). Estilo e som no audiovisual. São Paulo: Socine, 2018. p. 160-181.

BAECQUE, A.; HERPE, N. Éric Rohmer: a biography. New York: Columbia University Press, 2016.

BARNIER, M. “Les premiers ingénieurs du son français”. 1895: Mille huit cent quatre-vingt-quinze, Paris, n. 65, p. 200-217, 2011.

BRESCHAND, J.; MORRISSEY, P. “Pour saluer Jean-Pierre Ruh, extrait d’un entretien avec un grand homme du son”. Cahiers du Cinéma, Paris, n. 615, p. 62-63, 2006.

BRISSON, D. “Un homme mûr du son: Jean-Pierre Ruh (entretien)”. Ciné Critiques Films, Paris, n. 27, p. 26-27, 1984.

CHION, M. A audiovisão: som e imagem no cinema. Lisboa: Texto & Grafia, 2011.

GARCIA, A. R. Contos morais e o cinema de Éric Rohmer. Curitiba: Arte e Letra, 2019.

HANDYSIDE, F. (ed.). Eric Rohmer: interviews. Jackson: University Press of Mississippi, 2013.

HERPE, N. (org.). Rohmer et les autres. Rennes: Presses Universitaires de Rennes, 2007. Disponível em: <http://books.openedition.org/pur/633>. ISBN: 9782753526891. DOI: https://doi.org/10.4000/books.pur.633.

LABELLE, B. Lexicon of the mouth: poetics and politics of voice and the oral imaginary. London: Bloomsbury, 2014.

MARIE, M. “Quebec – França, voltas, reviravoltas, vaivéns nas duas direções”. Rebeca, São Paulo, v. 2, n. 2, p. 86-109, 2013.

PIMENTEL, V.; VASCONCELOS, A. “Encontro com Antoine Bonfanti”. In: PIMENTEL, V.; VASCONCELOS, A. Antoine Bonfanti: homenagem a um técnico de som. Lisboa: Cinemateca Portuguesa, 1985. p. 11-35.

PUCCINI, S. “A escola francesa de som direto: Antoine Bonfanti e Paul Vecchiali, o caso Femmes, femmes (1974)”. Aniki, Lisboa, v. 7, n. 1, p. 23-40, 2020.

PUCCINI, S. “Antoine Bonfanti e a escuta do mundo em documentários não controlados”. Doc On-line, Lisboa, n. 22, p. 95-105, 2017.

SAADA, N.; OSTRIA, V. “A l’ecoute du jeu, entretien Jean-Pierre Ruh”. Cahiers du Cinéma, Paris, n. 407-408, p. 83, 1988.

SEGURA, J.; MOURIÈS, C. “La grande aventure du cinema c’est le son”. Les Nouveaux Dossiers de L’audiovisual INA, Paris, n. 3, p. 41-42, 2005.

SOUZA, J. B. G. Procedimentos de trabalho na captação de som direto nos longas-metragens brasileiros Contra todos e Antônia: a técnica e o espaço criativo. 2010. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010.

STERNE, J. The audible past: cultural origins of sound reprodution. Durham: Duke University Press, 2003.

TAKAMI, M. C. Comentários sobre o som na obra de Éric Rohmer. In: Encontro Socine, 16., 2012, São Paulo. Anais […]. São Paulo: Socine, 2013. p. 354-361.

Referências filmográficas

SIX contes moraux I: La boulangère de Monceau (A Padeira do bairro). Éric Rohmer, França, 1962.

SIX contes moraux II: La carrière de Suzanne (A Carreira de Suzanne). Éric Rohmer, França, 1963.

SIX contes moraux , III: Ma nuit chez Maud (Minha noite com ela). Éric Rohmer, França, 1969.

SIX contes moraux, IV: La collectionneuse (A colecionadora). Éric Rohmer, França, 1967.

SIX contes moraux, V: Le genou de Claire (O joelho de Claire). Éric Rohmer, França, 1970.

SIX contes moraux, VI: L’amour l’après-midi (Um amor à tarde). Éric Rohmer, França, 1972.

Referências audiovisuais

ENTRETIEN avec Jean-Pierre Ruh. Paris: CNRS Images, 2012. 4 mini DV (4h): 4/3, cor (PAL).

SON et cinema: le son direct. Paris: France Culture, Radio France, 1988.

Published

2022-02-04

How to Cite

French school of direct sound: Jean-Pierre Ruh and Éric Rohmer. (2022). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 49(57), 259-279. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2022.174752