Ordem e desordem em "Fora da ordem"

Auteurs

  • Ivã Carlos Lopes Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Departamento de História
  • Luiz Tatit Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Departamento de História

Mots-clés :

Caetano Veloso, semiotics, melody, lyrics, music

Résumé

This work aimed to demonstrate that the sense formulated with popular song resources comes simultaneously from its linguistic and melodic components. From the analysis of the song “Fora da Ordem”, by Caetano Veloso, it was possible to verify that both the situations of precipitation and haste as well as the signs of a certain arrangement of the lyric contents shift to the melodic sector of the song where they are reinforced by intonation and musical treatments. In otherwords, this article suggests that, thanks to particular arrangement techniques, lyrics and melody alternate themselves in such a way to ensure to the song its homogeneous sense.

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Biographies de l'auteur

  • Ivã Carlos Lopes, Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Departamento de História
    professor do Departamento de Lingüística da FFLCH-USP
  • Luiz Tatit, Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Departamento de História
    professor do Departamento de Lingüística da FFLCH-USP

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Publiée

2003-12-08

Comment citer

Lopes, I. C., & Tatit, L. (2003). Ordem e desordem em "Fora da ordem". Teresa, 4-5, 86-107. https://www.revistas.usp.br/teresa/article/view/116366