Inquiring appearances, pointing out the evidências: remnants of the caipira culture in the Chitãozinho & Xororó’s hit

Authors

  • Julio César Ribeiro dos Santos Universidade Federal de São Carlos

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-9511.v44p180-205

Keywords:

Translation Studies, Sertaneja Song, Linguistics, Chitãozinho & Xororó, Romantic-popular song “Evidências”

Abstract

I start from the romantic-popular song Evidências (Augusto; Vale, 1990) and its translations (Jakobson 2010) by Chitãozinho & Xororó in the albums Caubóis do Asfalto (1990), Elas em Evidências (2015) and as the closing theme of the tour Evidências (2015-2020) in an attempt to investigate the ebbs and flows of the caipira people in what is called country music in the context of the Cultural Industry I use some elements of the theory of language proposed by Henri Meschonnic (2006; 2008; 2015) to elucidate the understanding of the way in which affect and concept in a single piece of word act and transform the ways of seeing, hearing and feeling (MESCHONNIC 2015: 9). Indexes such as nasal tonality, tessitura extension, falsettos, double main melody, some arrogance and affective idealization, present in Caubóis do asphalt (1990), reinvigorate via intertextuality the country people of Paulistânia (Ribeiro, 1995), bringing the rural workers (Corrêa 2014) and sertanejo (Lima 1972) where there was initially pop; in Elas em evidence (2015), there are displacements given, above all, by the addition of different forms of female empowerment by different oralities (Meschonnic 2006) in an important articulation that meets the scope (Jakobson 1996 APUD Pyn 2017) of market interests. As a Tema de encerramento (Paladini 2015), progressive rock emerges as a virtuoso, surpassing the receiver's expectations and shifting the limits of discourse orders.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A HISTÓRIA POR TRÁS DE EVIDÊNCIAS. Domingo Espetacular. São Paulo: R7. s/d. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=XOujTepx5Io. Programa de TV. Acesso em: 28 de abr. de 2023.

ALONSO, Gustavo. Caubóis do asfalto: música sertaneja e modernização brasileira. Tese (Doutorado em História) - Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2011.

ALVES; FRANCA. “Hit, Evidências conquista de sertanejos a quem evita o estilo: ‘amor à primeira vista’, diz Chitãozinho”. In: G1 - Ribeirão e Franca. 25 ago. 2017. Disponível em: https://g1.globo.com/sp/ribeirao-preto-franca/festa-do-peao-de-barretos/2017/noticia/hit-evidencias-conquista-de-sertanejos-a-quem-evita-o-estilo-amor-a-primeira-vista-diz-chitaozinho.ghtml. Acesso em: 28 de abr. de 2023.

AMOSSY, Ruth. Da noção retórica de ethos à análise do discurso. In: Imagens de si no discurso: a construção do ethos. AMOSSY, R. (Org.). São Paulo: Contexto, 2011.

CALDAS, Waldenyr. Acorde na Aurora: música sertaneja e indústria cultural. São Paulo: Ed. Nacional, 1977.

CORRÊA, Roberto Nunes. Viola caipira: das práticas populares à escritura da arte. 2014. Tese (Doutorado em Musicologia) - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014. doi:10.11606/T.27.2014.tde-22092015-112350. Acesso em: 25 de abr. de 2023.

EVIDÊNCIAS. Intérprete: Chitãozinho & Xororó. Compositores: José Augusto e Paulo Sérgio Valle. In: Cowboys do asfalto. São Paulo: Polygram, 1990, faixa 9 (4’26)

EVIDÊNCIAS. Intérprete: Chitãozinho & Xororó et. al. Compositores: José Augusto e Paulo Sérgio Valle. In: Elas em Evidências. - São Paulo: Universal Music, 2015, faixa 4 (4’24).

FAIRCLOUGH, Norman. Discurso e mudança social. Trad. Izabel Magalhães (Coord.). Brasília: Editora da UNB, 2002.

FAUSTINO, JEAN CARLO. O êxodo cantado: a formação do caipira para a modernidade. Tese (Doutorado em Sociologia) – Programa de Pós-Graduação em Sociologia, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2014.

FERNANDO & SOROCABA. Ainda existem caubóis: a saga da dupla que transformou o sertanejo no ritmo mais ouvido do país. São Paulo: Paralela, 2017.

JAKOBSON, Roman. “Aspectos linguísticos da tradução”. In: Linguística e comunicação. Trad. Izidoro Blikstein e José Paulo Paes. São Paulo: Cultrix, 2008.

JOSÉ AUGUSTO SOBRE ‘EVIDÊNCIAS’ ...: Mariana Godoy Entrevista. São Paulo: Rede Tv! 07 set. .2019. Programa de TV. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=o-qZR_Fdodw. Acesso em: 28 de abr.de 2023.

MESCHONNIC, Henri. Linguagem Ritmo e vida. Trad. Cristiano Florentino. - Belo Horizonte: FALE, 2006.

MESCHONNIC, Henri. Poética de traduzir. Trad. Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. - São Paulo, Perspectiva, 2010.

MESCHONNIC, Henri. Para sair do pós-moderno. Trad. Maria Sílvia Cintra Martins -. Campinas: Mercado das Letras, 2022.

MESCHONNIC, Henri. “Manifesto em defesa do ritmo”. Trad.: Cícero Oliveira. In: Cadernos de leitura, n. 40, 2015, pp. 11-19.

NEIVA, Ana Lúcia. Chitãozinho & Xororó: Nascemos para cantar. São Paulo: Prêmio, 2002.

PIOVEZANI, Carlos. A voz do povo: breve genealogia de uma longa história de discriminações. São Paulo: Vozes, 2020.

PYM, Anthony. Explorando teorias da tradução. Trad. Rodrigo Borges de Faveri, Claudia Borges de Favere e Juliana Steil. São Paulo: Perspectiva, 2017.

QUEIROZ, Marcos. “Pobre moreno, que era grande, hoje é pequeno: música sertaneja e o enigma racial brasileiro”. In: Zumbido. São Paulo: SELO SESC, 2021. Disponível em: https://medium.com/zumbido/pobre-moreno-que-era-grande-hoje-%C3%A9-pequeno-f09d284f72ba . Acesso em: 28 de abr. de 2023.

RIBEIRO, Darcy. O povo brasileiro: a formação e o sentido do Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

SANTOS, Julio César Ribeiro dos. “A tradução da canção à luz da semiótica de Tatit: uma proposta, uma análise”. Tradução em Revista, 29, 2020.2, pp. 67-92. Disponível em: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/50453/50453.PDF . Aceso em: 29 de abr. de 2023.

TATIT, LUIZ. O cancionista: composição de canções no Brasil. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2012.

TIENGO, Rodolfo; ALVES, Vinícius. “Hit, ‘Evidências’ conquista de sertanejos a quem evita o estilo: ‘Amor à primeira vista’, diz Chitãozinho’”. G1/Ribeirão Preto e Franca. Disponível em: https://g1.globo.com/sp/ribeirao-preto-franca/festa-do-peao-de-barretos/2017/noticia/hit-evidencias-conquista-de-sertanejos-a-quem-evita-o-estilo-amor-a-primeira-vista-diz-chitaozinho.ghtml. Acesso em: 29 de abr. de 2023.

Published

2023-06-02

Issue

Section

Número Especial IV JOTA

How to Cite

Santos, J. C. R. dos . (2023). Inquiring appearances, pointing out the evidências: remnants of the caipira culture in the Chitãozinho & Xororó’s hit. TradTerm, 44, 180-205. https://doi.org/10.11606/issn.2317-9511.v44p180-205