Evelines: similarities and Differences between James Joyce's Literature and Sara Benvenuto's Film Adaptation in the Sociocultural Context

Authors

  • Isabela David de Lima Damasceno Universidade Estadual do Ceará
  • Raquel Ferreira Ribeiro Universidade Estadual do Ceará
  • Sara Mabel Ancelmo Benvenuto Universidade Estadual do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-9511.v44p242-265

Keywords:

Short story by James Joyce “Eveline”, Film by Sara Benvenuto Válvula, Film Adaptation, Sociocultural Context, Pedagogy

Abstract

This article proposes a comparison between the short story character “Eveline”, by James Joyce, which takes place in Ireland at the beginning of the 20th century, and Eveline, the short film Válvula main character, directed by Sara Benvenuto (2020). This one takes place in our times, in Iguatu, a city in the backlands of Ceará state. Both characters include the possibilities of changing their lives, but they also deal with retraints imposed by their sex and their sociocultural context. Supporting the discussion, it is considered Hutcheon’s (2013) adaptation concept (2013), Lefevere's notion of rewriting (1992) and the study of cinematographic aesthetics by Gardies et al. (2007). We carried the analysis through three perspectives: a literary analysis, a construction process of the adaptation from the film production, and from a pedagogical perspective. We conclude that although there are clear similarities between both narratives, the cultural contexts of the 1900s Dubliner woman and the 2020 rural woman from Iguatu stand out.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Isabela David de Lima Damasceno, Universidade Estadual do Ceará

    Professora do Curso de Graduação em Letras Inglês da Universidade Estadual do Ceará. Mestre em Linguística Aplicada pelo Programa de Pós-graduação em Linguística Aplicada da Universidade Estadual do Ceará. Licenciada em Letras, Habilitação Português e Inglês pela Universidade Federal do Ceará

  • Sara Mabel Ancelmo Benvenuto, Universidade Estadual do Ceará

    Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Linguística Aplicada da Universidade Estadual do Ceará. Mestre em Linguística Aplicada e Licenciada em Letras Inglês pela mesma instituição. Professora do Curso de Graduação em Letras Inglês da Faculdade de Educação, Ciências e Letras de Iguatu, da Universidade Estadual do Ceará.

References

AMARAL, Vitor Alevato do. Literalmente Joyce: uma retradução de Dubliners. Tese de doutorado. Rio de Janeiro: Universidade Federal do Rio de Janeiro. 2013. Disponível em: http://www.letras.ufrj.br/linguisticaaplicada/site/teses/2013-vitoramaral.pdf. Acesso em: 10 abril 2023.

ATTRIDGE, Derek. Reading Joyce. In: The Cambridge Companion to James Joyce. 2 ed. Cambridge University Press. 2006 [2004] pp. 1-27. Disponível em: https://doi.org/10.1017/CCOL0521837103. Acesso em: 10 abril 2023.

AUMONT, Jacques; BERGALA, Alain; MARIE, Michel e VERNET, Marc. A estética do filme. Trad. Marina 2ª ed. São Paulo: Papirus Editora, 1995 [1994].

BENVENUTO, Sara. Válvula. Remoinho Produções Artísticas. 2020.

BORDWELL, David. O Cinema clássico hollywoodiano: normas e princípios narrativos. In: Teoria Contemporânea do Cinema II. RAMOS, Fernão Pessoa. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2005.

BRISELANCE, Marie-France ; Morin, Jean-Claude. Gramática do cinema. Trad. Pedro Elí Duarte. 1ª ed. Lisboa: Edições Texto e Grafia, 2011.

DIAS, Andreia. Viagem ao fundo de mim. São Paulo: Joia Moderna. Disponível em: https://open.spotify.com/track/3YKHmRU2kcH4DwpzQGgzq9. Acesso em: 10 abril 2023.

DINIZ, Thais Flores Nogueira. Literatura e Cinema: da semiótica à tradução cultural. Ouro Preto: UFOP. 1999.

GARDIES, Rene. Compreender o cinema e as imagens. Trad. Pedro Eloí Duarte. 1ª ed. Lisboa: Edições Texto e Grafia, 2008 [2006].

HUTCHEON, Linda. Uma teoria da adaptação. Trad. de André Cechinel. 2a ed. Florianópolis: UFSC, 2013 [2011].

JOYCE, James. Dublinenses. Trad. de Hamilton Trevisan. 1a ed. Rio de Janeiro: BestBolso, 2012.

JOYCE, James. Ulysses. Tradução Caetano W. Galindo. São Paulo: Penguim Classics Companhia das letras, 2012.

JULLIER, Laurent e MARIE, Michel. Lendo as imagens do cinema. 1ª ed. São Paulo: Senac, 2009.

LEFEVERE, Andre. Tradução, reescrita e manipulação da fama literária. Trad. Claudia Matos Seligmann. Bauru: Edusc. 2007.

OLIVEIRA, Natalia Cristina de; CAPUCHINHO, Adriana Carvalho. O papel social da mulher no conto “Eveline” de James Joyce. Revista Porto das Letras, v. 07, n. especial, Mosaico de Literaturas de Língua Inglesa (2021): 49-67.

RODRIGUES, Chris. O Cinema e a Produção. Rio de Janeiro: DP&A editora, FAPERJ, 2002.

TURNER, Graeme. O cinema como prática social. Trad. de Mauro Silva. 3ª ed. São Paulo: Summus Editorial, 1997 [1988].

XAVIER, Ismail. O Discurso Cinematográfico: opacidade e transparência. 3ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 2005 [1977].

Published

2023-06-02

Issue

Section

Número Especial IV JOTA

How to Cite

Damasceno, I. D. de L., Ribeiro, R. F., & Benvenuto, S. M. A. (2023). Evelines: similarities and Differences between James Joyce’s Literature and Sara Benvenuto’s Film Adaptation in the Sociocultural Context. TradTerm, 44, 242-265. https://doi.org/10.11606/issn.2317-9511.v44p242-265