Skull winks: the eschatology of the Garden of Flowers

Authors

  • John C. Dawsey Universidade de São Paulo. PPGAS. Núcleo de Antropologia de Performance e Drama

DOI:

https://doi.org/10.1590/S0103-20702007000200007

Keywords:

Death, Earth, Lower Bodily Stratum, Eschatology, Oral Narrative

Abstract

In the Garden of Flowers, a peripheral district of a city of the interior of São Paulo, people interpret their world, among other ways, by telling stories about heaven and earth, and the destruction and recreation of the world. How should one interpret these interpretations? As a way for dealing with this question, Geertz developed the notion of 'thick description,' by which one may distinguish a twitch from a wink. The stories told in the Garden of Flowers are not mere interpretations, however. They emerge from the will to interrupt the very course of the world. As they say something about the world, they also erupt as provocations, with awakening effects, causing one's eyes to close and reopen. By means of tension-filled images, 'thick description' may also acquire the qualities of tense description, provoking astonishment. Perhaps ellipses, incoherencies, and suspicious emendations - where a text seems to come apart - are signs of the 'lower bodily stratum' of the text we call culture. As stories of the Garden of Flowers reveal, it is in these places that one may find the more fertile layers of a text, or, still, its eschatological soil.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMADO, Jorge. (2001), Dona Flor e seus dois maridos. Rio de Janeiro, Record.

BAKHTIN, Mikhail. (1993), A cultura popular na Idade Média e no Renascimento. São Paulo/Brasília, Hucitec/Editora da UnB.

BARTHES, Roland. (1984), A câmara clara. Rio de Janeiro, Nova Fronteira.

BARTHES, Roland. (1990), “O terceiro sentido”. In: O óbvio e o obtuso. Rio de Janeiro, Nova Fronteira, pp. 45-61.

BENJAMIN, Walter. (1985a), “O narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov”. In: Obras escolhidas: magia e técnica, arte e política. São Paulo, Brasiliense, pp. 197-221.

BENJAMIN, Walter. (1985b), “Sobre o conceito de história”. In: Obras escolhidas: magia e técnica, arte e política. São Paulo, Brasiliense, pp. 222-234.

BENJAMIN, Walter. (1992), The origin of German tragic drama. Londres/Nova York, Verso.

BENJAMIN, Walter. (1995), “Sobre alguns temas em Baudelaire”. In: Obras escolhidas III: Charles Baudelaire, um lírico no auge do capitalismo. São Paulo, Brasiliense, pp.103-150.

BERMAN, Marshall. (1990), Tudo que é sólido desmancha no ar: a aventura da modernidade. São Paulo, Companhia das Letras.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. (1981), Plantar, colher, comer. Rio de Janeiro, Graal.

BUCK-MORSS, Susan. (1991), The dialectics of seeing: Walter Benjamin and the Arcades Project. 4 ed. Cambridge, Massachusetts/Londres, Inglaterra, MIT Press.

CASCUDO, Luís da Câmara. (2000), Dicionário do folclore brasileiro. São Paulo, Global.

CASCUDO, Luís da Câmara. (2002), Geografia dos mitos brasileiros. São Paulo, Global.

DAWSEY, John. (1999), De que riem os “bóias-frias”? Walter Benjamin e o teatro épico de Brecht em carrocerias de caminhões. São Paulo. Tese de livre-docência. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo.

DOUGLAS, Mary. (1976), “As abominações do Levítico”. In: Pureza e perigo. São Paulo, Perspectiva, pp. 57-74.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. (1999), Novo Aurélio século XXI: o dicionário da língua portuguesa. Rio de Janeiro, Nova Fronteira.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. (1985), “Prefácio”. In: BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas: magia e técnica, arte e política. São Paulo, Brasiliense, pp. 7-19.

GEERTZ, Clifford. (1978a), “Uma descrição densa: por uma teoria interpretativa da cultura”. In: A interpretação das culturas. Rio de Janeiro, Zahar, pp. 13-41.

GEERTZ, Clifford. (1978b), “Um jogo absorvente: notas sobre a briga de galos balinesa”. In: A interpretação das culturas. Rio de Janeiro, Zahar, pp. 278-321.

GINZBURG, Carlo. (1988), Os andarilhos do bem: feitiçarias e cultos agrários nos séculos XVI e XVII. São Paulo, Companhia das Letras.

GINZBURG, Carlo. (1991), História noturna: decifrando o sabá. São Paulo, Companhia das Letras.

HARRIS, Marvin. (1974), Cows, pigs, wars, and witches: the riddles of culture. Nova York, Random House.

MARX, Karl. (1978), “The communist manifesto”. In: MCLELLAN, David (org). Karl Marx: selected writings. Oxford, Oxford University Press, pp. 221-247.

MAUSS, Marcel. (2003), “As técnicas do corpo”. In: MAUSS, Marcel. Sociologia e antropologia. São Paulo, Cosac Naify, pp. 401-422.

ROSA, João Guimarães. (1988), Grande sertão: veredas. Rio de Janeiro, Nova Fronteira.

SAHLINS, Marshall. (1979), “La pensée bourgeoise”. In: Cultura e razão prática. Rio de Janeiro, Zahar, pp. 185-225.

SCHOLEM, Gershom. (1997), A cabala e seu simbolismo. São Paulo, Perspectiva.

TURNER, Victor. (1967), “Betwixt and between: the liminal period in rites de passage”. In: The forest of symbols: aspects of Ndembu ritual. Ithaca/Londres, Cornell University Press, pp. 93-111.

TURNER, Victor. (1969), “Liminality and communitas”. In: The ritual process. Ithaca/Nova York, Cornell University Press, pp. 94-130.

Published

2007-11-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

Dawsey, J. C. (2007). Skull winks: the eschatology of the Garden of Flowers . Tempo Social, 19(2), 179-202. https://doi.org/10.1590/S0103-20702007000200007