Racial democracy in the works by black authors

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2526-303X.i43pe204088

Keywords:

racism; prejudice; black; race; democracy

Abstract

This research aims to think about racism in contemporary Brazil, which is a country with ethnic and racial multiplicity. We analyze how democracy is presented in the racial context, relying mainly on the works of black authors such as Kabengele Munanga, Silvio de Almeida, Frantz Fanon, Sueli Carneiro, bell hooks, and Neusa Souza. We seek, from the reinterpretation of historical narratives, to analyze the critical thinking of black writers as a response to racial inequality and oppression from their perspectives and experiences. We consider the need for historical reparation and public policies to face racism, we observe the effects of racial quotas in relation to access to higher education. The central objective of the research carried out was to provoke discussions about the racial problem in Brazil, as a symbol of resistance that can be transformed into reparation against historical erasure, in response to the Brazilian racial democracy that is fractional and exclusive against racialized groups.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Joanízia Feitósa de Souza, Universidade Ibirapuera

    SOUZA, Joanízia Feitosa de. Master in Education (UNIB); Bachelor in Law, Philosophy and Portuguese -Letters. Lawyer registered at OAB/SP n. 409,148 and Lawyer registered with the Portuguese Bar Association n. 66420L; Professor of Constitutional Law and Penal Law. Researcher areas of interest Ethnic Racial Relations. E-mail: joanizia@adv.oabsp.org.br

             
  • Ariadne Lopes Ecar, Universidade Ibirapuera

    ECAR, Ariadne Lopes. Collaborating Researcher at IEA/USP. Professor at the PPGE at the Ibirapuera University. Post-doctorate at FM/USP (Department of Preventive Medicine). PhD in Education from USP. Master in Education at UERJ. Pedagogue at UFF. She is currently a Collaborating Researcher at IEA / USP and teaches at the PPGE of the Ibirapuera University.

               

References

ALMEIDA, Silvio. A construção da Dummheit e o bloqueio do pensamento político: o sujeito de direito na crítica social. Direito e Justiça: Reflexões Sociojurídicas. 2019. Disponível em: https://gvpesquisa.fgv.br/professor/silvio-luiz-de-almeida Acesso em, 10 nov. 2020.

ALMEIDA, Silvio. Marxismo e questão social. São Paulo. Editora: Boitempo, 2021.

ALMEIDA, Silvio. Racismo estrutural: feminismos plurais. São Paulo: Ed. Jandaíra, 2019.

AZEVEDO, Cecília Maria Marinho de. Anti-racismo e seus paradoxos. São Paulo. Editora: Annablume, 2004.

BARROS, Diego. Estudantes negros foram mais impactados na pandemia, diz estudo. CNN Brasil, 20 nov. 2021. Disponível em: https://www.cnnbrasil.com.br/nacional/estudantes-negros-foram-mais-impactados-na-pandemia-diz-estudo/. Acesso em: 06 jun. 2022.

BARROS, R. P., Ferreira, F. H. G., Vega, J. R. M. & Chanduvi, J. S. (2009), Measuring inequality of opportunities in latin américa and caribbean, Technical report, The World Bank.Washington D.C.

BOBBIO, Norberto. O futuro da democracia: uma defesa das regras do jogo. São Paulo: Editora Paz e Terra, 2019.

CARNEIRO, Sueli. Racismo, sexismo, e desigualdades no Brasil. São Paulo: Selo Negro, 2011.

CARNEIRO, Aparecida Sueli. A Construção do Outro como Não-Ser como fundamento do Ser. Tese de Doutorado. Feusp, 2005.

CARVALHO, J. As ações afirmativas como resposta ao racismo acadêmico e seu impacto nas Ciências Sociais brasileiras. In: Série Antropologia (358). Brasília: Departamento de Antropologia, UnB, 2004. Disponível em: http://www.dan.unb.br/images/doc/Serie 358empdf.pdf. Acesso em: 19 set. 2020.

CARVALHO, M. (2011), 'A educação superior no brasil: o retorno privado e as restrições ao ingresso', Revista Sinais Sociais 5(15), 82-109. Web artigo, 2013.

CARVALHO, M., Gamboa, L. & Waltenberg, F. (2012), Equality of education opportunity employing pisa data: taking both achievement and access into account,Working Paper Series 277, ECINEQ.

CASHMORE, Ellis. Dicionário de relações étnicas e raciais. São Paulo. Editora: Selo Negro Edições, 2000.

CHAUÍ, Marilena. O que é ideologia. São Paulo. Editora: Brasiliense, 2004.

COSTA, Jurandir Costa. Violência e Psicanálise. Rio de Janeiro. Editora: Graal, 1985.

FANON, Frantz. Pele negra máscaras brancas. Salvador: EDUUFBA, 2008.

FERNANDES, Florestan. A Integração do negro na sociedade de classes. 3. ed. v. 1. São Paulo: Ática, 1978.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. São Paulo: Edições Loyola, 2012.

FREUD, Sigmund. Cinco lições de psicanálise, Leonardo da Vinci e outros trabalhos. (1910), Rio de Janeiro. Editora: Imago. 1995.

FREUD, Sigmund. O Futuro de uma ilusão, o mal-estar na civilização outros trabalhos. (1927 – 1931). Rio de Janeiro. Editora: Imago.1995.

GOMES, Nilma Lino. O movimento negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis: Vozes, 2017.

GONÇALVES FILHO, José Moura. “Humilhação social: um problema político em psicologia”. Web Artigos. n 62, mar. de 2000. Disponível em: www.psicologiaonline.org.br/jfcidadania2.html). Acesso em: 27 ago. 2021.

GUIMARÃES, Antonio Sérgio “Democracia racial: o ideal, o pacto e o mito”. Novos Estudos Cebrap, XX (61): 147-162. São Paulo, 2001.

GUIMARÃES, Antonio Sérgio Alfredo. Como trabalhar com “raça” em sociologia. Universidade de São Paulo. Web Artigos. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/DYxSGJgkwVyFJ8jfT8wxWxC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 fev. 2020.

GUIMARÃES, Antonio Sérgio Alfredo. Depois da democracia racial: dossiê - sociologia da desigualdade Tempo Soc. 18 (2), nov 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ts/a/sRV5LdxyBwDyxfB5fdnvFVN/?lang=pt. Acesso em: 03 jun. 2022.

GUIMARÃES, Antonio Sérgio. “Démocratie raciale”. Cahiers du Brésil Contemporain, 49/50: 11- 38. Paris, 2003.

GUIMARÃES, Antonio Sérgio. Classes, raças e democracia. São Paulo, Editora 34, 2002.

GUIMARÃES, Antonio Sérgio. Racismo e antirracismo no Brasil. São Paulo, Editora 34, 1999.

HOOKS, Bell. Erguer a Voz. São Paulo. Editora: Elefante, 2019.

HORNSTEIN, B.L. Teoria de las Ideologias y psicanalises. Buenos Aires. Kargieman, 1973.

IBGE. Desigualdades sociais por cor ou raça no Brasil. Estudos e Pesquisas, Informação Demográfica e Socioeconômica n. 41. Rio de Janeiro, 2019. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101681_informativo.pdf. Acesso em: 06 jun. 2022.

LAPLANCHE, Jean. Sexual: A sexualidade ampliada no sentido freudiano 2000-2006. São Paulo. Editora: Dublinense, 2015.

MBEMB, Achille. Necropolítica. São Paulo. Editora: N1, 2018.

MUNANGA, Kabengele. Inclusão social um debate necessário: uma abordagem conceitual das nocões de raça, racismo, identidade e etnia. Belo Horizonte: UFMG, 2013. Disponível em: https://www.ufmg.br/inclusaosocial/?p=59. Acesso em: 16. ago. 2021.

MUNANGA, Kabengele. Negritude: usos e sentidos. 2 ed. São Paulo: Ática, 1988.

MUNANGA, Kabengele. Rediscutindo a mestiçagem no Brasil: identidade nacional versus identidade negra. 5.ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.

MUNANGA, Kabengele. Superando o Racismo na escola. 2ª edição revisada / Kabengele Munanga, organizador. – [Brasília]: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005.

NASCIMENTO, Abdias. O genocídio do negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. São Paulo: Editora Perspectivas, 2020.

SOUZA, Neusa Santos. Tornar-se negro: as vicissitudes da identidade do negro brasileiro em ascensão social. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1983.

Published

2022-12-22

Issue

Section

Artigos

How to Cite