The Beatles, the Youth commodity of the 1960s:

an analysis of A Hard Day’s Night (1964).

Authors

  • Raphaella Parizani Universidade Federal do Rio de Janeiro. Instituto de História

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-1689.anagrama.2021.192644

Keywords:

A Hard Day's Night, Beatles, Marketing product

Abstract

This article aims to analyze the film A Hard Day's Night (director Richard Lester, UK, 1964), presenting the construction of the image of the British band The Beatles through cinema. This research is justified by the commodification of music idols through cinema, making them products to be sold and consumed by the spectator public. During the early 1960s, the Beatles were at the height of the phenomenon of Beatlemania and, therefore, a method to popularize them even more was sought: the cinema. Therefore, the general objective of this research is to explain the commodification of the band's image through the film to be analyzed, and the specifics consist in presenting the characteristics of the time of its release, which allowed the boyband's growing success, as well as the contained criticisms. to the mass society within the film.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Raphaella Parizani, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Instituto de História

    Graduanda em Licenciatura em História pelo Instituto de História da Universidade Federal do Rio de
    Janeiro (IH-UFRJ). Pesquisadora no projeto PIBIC/UFRJ “A Dimensão Psicológica do Autoritarismo”.

References

ANCHIETA, W. Do apelo comercial ao pano de fundo da ação: as primeiras funções da cor no cinema. Novos Olhares, [S. l.], v. 7, n. 2, p. 23-37, 2018. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/novosolhares/article/view/146396. Acesso em: 15 ago. 2021.

ARAÚJO, Maria Paula Nascimento. "Novas esquerdas" no Mundo. In: A UTOPIA fragmentada: As novas esquerdas no Brasil e no mundo na década de 1970. 1°. ed. Rio de Janeiro: FGV, 2000. p. 43-44.

COSTA, Thiago Ramires da. “A Construção do Popstar: A Figura Estratégica do Ídolo das Massas na Indústria Cultural”. Anagrama – 2009, São Paulo, Vol. 3, n° 2, pp. 1-15. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/anagrama/article/view/35427. Acesso em: 15 ago. 2021.

DANCHIN, Sebastian. “O Rei do Rock ‘n’ Roll. In: DANCHIN, Sebastian. Elvis Presley e a Revolução do Rock. Rio de Janeiro: Agir, 2010, p. 115-168.

FERRAZ, Cláudio Benito O.; VOLTARELI, Jucimara Pagnozi. Geografias de A Hard Day‘s Night: Espacializando os Beatles. Entre-Lugar: Revista do Programa de Pós-Graduação em Geografia da UFGD, Dourados, v. 8, n. 15, p. 150-169, 2017. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/entre-lugar/article/view/7417. Acesso em: 19 ago. 2021.

FREUD, Sigmund. “A Alma Coletiva segundo Le Bon”. In: FREUD, Sigmund. Psicologia das Massas e Análise do Eu e outros Contos (1920-1923). São Paulo: Companhia das Letras, 2011, p. 9-22.

FRIEDLANDER, Paul. “Beatles: o salto definitivo”. In: FRIEDLANDER, Paul. Rock and Roll: uma história social. 10° ed. São Paulo: Record, 2002, p. 117-132.

HOBSBAWN, Eric. “Os Anos Dourados” e “Revolução Cultural”. In:HOBSBAWN, Eric. Era dos extremos: O breve século XX. 1°. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

ROSZAK, Theodore. A contracultura: Reflexões sobre a sociedade tecnocrática e a oposição juvenil. 2° ed. Petrópolis: Vozes, 1972.

SOARES, T. Videoclipe: o elogio da desarmonia. Recife: Livro Rápido, 2004.

SPLITZ, Bob. The Beatles: A Biografia. São Paulo: Lafonte, 2007.

FONTE AUDIOVISUAL

A HARD Day‘s Night. Direção: Richard Lester. Produção: Walter Shenson. Reino Unido: United Artists, 1964. 1 DVD.

Published

2021-12-16

How to Cite

Parizani, R. (2021). The Beatles, the Youth commodity of the 1960s:: an analysis of A Hard Day’s Night (1964). Anagrama, 15(2). https://doi.org/10.11606/issn.1982-1689.anagrama.2021.192644