Memories of National Museum visitors: remembrances that will not fade

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/1982-02672023v31e18

Keywords:

Audience studies, National Museum, Science museums, Memories of museum visits, Museum observatory

Abstract

The Observatório de Museus e Centros de Ciência e Tecnologia (OMCC&T) conducted research entitled Remembrances, Memories, Impacts: What Constitutes the Public of a Science Museum?. A total of 619 forms were filled by visitors of six different museums, of which 87 were drawn to be interviewed about their recollections related to visits to museums. Since over 70% of the memories refer specifically to the National Museum, we chose to focus on these interviewees. With document analysis, which included regiments, institutional reports, photographic collection and journalistic articles, the research investigated the history of the institution, obtaining important elements that help to understand the construction of the relationship of the Museum with its various publics throughout its two thousand years. The historical approach highlights, among other information, the original and current location of the institution and its related problems; the participation of the media in the dissemination process; the
configuration of the Museum’s grand collection; the sharing of the territory with a public park and zoo, which conferred on the site characteristics of family and social leisure as well as many visitors throughout the decades. The speeches from the interviewees formed the second pillar of the study, which detailed the emotional bonds of their memories. The reports were characterized by valuing family connections, feelings of happiness, amazement at the magnificence of the palace architecture and the collection, in addition to the deep sadness experienced by the fire that destroyed most of the National Museum property.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Andréa Fernandes Costa, Museu Nacional

    Doutora em Educação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (Unirio), educadora da Seção de Assistência ao Ensino do Museu Nacional (MN-UFRJ), docente do Departamento de Estudos e Processos Museológicos da Escola de Museologia (Unirio) e pesquisadora do Observatório de Museus e Centros de Ciência e Tecnologia (OMCC&T). E-mail: andrea@mn.ufrj.br

  • Mônica Santos Dahmouche, Museu Ciência e Vida

    Doutora em Física pela Universidade de São Paulo (USP, São Carlos), docente da Fundação Cecierj (Centro de Ciências e Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro), da Especialização em Divulgação e Popularização da Ciência e do Mestrado em Divulgação da Ciência, Tecnologia e Saúde da Casa de Oswaldo Cruz (COC-Fiocruz), integra a equipe científica do Museu Ciência e Vida, pesquisadora do Observatório de Museus e Centros de Ciência e Tecnologia (OMCC&T). E-mail:
    monicacecierj@gmail.com.

  • José Sergio Damico, Museu da Vida

    Mestre em Saúde Pública pela Escola Nacional de Saúde Pública Segio Arouca (ENSP-Fiocruz), pesquisador do Núcleo de Estudos de Público e Avaliação em Museus (Museu da Vida Fiocruz) e do Observatório de Museus e Centros de Ciência e Tecnologia (OMCC&T). E-mail: sergiodamico27@gmail.com. 

  • Sonia Mano, Museu da Vida

    Doutora em Ciências pelo Instituto Oswaldo Cruz (IOC-Fiocruz), docente da Especialização em Divulgação e Popularização da Ciência e do Mestrado em Divulgação da Ciência, Tecnologia e Saúde da Casa de Oswaldo Cruz (COC-Fiocruz), pesquisadora do Núcleo de Estudos de Público e Avaliação em Museus (Museu da Vida Fiocruz) e do Observatório de Museus e Centros de Ciência e Tecnologia (OMCC&T). E-mail: sonia.mano@fiocruz.br.

  • Sibele Cazelli, Museu de Astronomia e Ciências Afins

    Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), pesquisadora da Coordenação de Educação em Ciências (Museu de Astronomia e Ciências Afins-MCTI) e do Observatório de Museus e Centros de Ciência e Tecnologia (OMCC&T). E-mail: sibele@mast.br.

References

FONTES IMPRESSAS

CARIOCAS visitam e acham pequena a pedra da Lua. O Globo, Rio de Janeiro, p. 5, 6 abr. 1970.

DESPERTA a atenção do povo o Museu da Quinta da Boa Vista. O Jornal, Rio de Janeiro, p. 6, 3 nov. 1959.

ECHO DO POVO. Juiz de Fora, ano 1, n. 11, 13 ago. 1882.

MAIS DE CEM MIL pessoas visitaram o Jardim Zoológico. O Globo, Rio de Janeiro, p. 1, 19 mar. 1945. Geral.

MUSEU Nacional é um dos mais procurados do país. O Globo, Rio de Janeiro, p. 15, 4 jul. 1968. Matutina, Geral.

PARA A EFICAZ instrução de um povo. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, 16 fev.1927.

RABELO, R. F. Estranho Rio: mais de 40 museus, mas nunca aos domingos. Diário de Notícias, Rio de Janeiro, p. 9, 27 set. 1975.

ROTEIRO de Museus. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, p. 3, 19 maio 1971.

SANT’ANNA, A. R. de. O segredo da múmia. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 17 jan. 1988.

LIVROS, ARTIGOS E TESES

ANNIS, Sheldon. The Museum as a Staging Ground for Symbolic Action. Museum, Paris, n. 151 (v. 38, n. 3), p. 168-171, 1986. Disponível em: https://bit.ly/42HKYm5. Acesso em: 22 dez. 2022.

BAKOS, Margaret Marchiori. Fatos e mitos do antigo Egito. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2001.

BETTELHEIM, Bruno. As crianças e os museus. In: A Viena de Freud e outros ensaios. Rio de Janeiro: Campus, 1991. p. 137-144.

BOURDIEU, Pierre. A escola conservadora: as desigualdades frente à escola e à cultura. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio Mendes (org.). Escritos de Educação. Petrópolis: Vozes, 2007. p. 41-64.

BOURDIEU, Pierre. Os três estados do capital cultural. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio Mendes (org.). Escritos de Educação. Petrópolis: Vozes, 2001. p. 73-79.

BRANCAGLION JR, Antônio; RODRIGUES-CARVALHO, Claudia. Do Egito ao Brasil: notas sobre o acervo e as iniciativas do Museu Nacional no estudo de populações antigas. In: DUARTE, Luiz Fernando Dias (org.). Museu Nacional: 200 anos. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2022. p. 251-260.

BRANCAGLION JR, Antônio. As coleções egípcias no Brasil. In: BAKOS, Margaret Marchiori. Egiptomania: o Egito no Brasil. São Paulo: Paris Editorial, 2004. p. 31-34.

CASTRO FARIA, Luís de. As exposições de antropologia e arqueologia do Museu Nacional. Rio de Janeiro: Departamento de Imprensa Nacional, 1949.

CAZELLI, Sibele. et al. Conhecer para contar: o público de museus de ciência do Rio de Janeiro. Museologia e Patrimônio: Revista Eletrônica do Programa de Pós-Graduação em Museologia e Patrimônio (Unirio-MAST), Rio de Janeiro, v. 15, n. 2, p. 379-408, 2022. Disponível em: https://bit.ly/3Ch8Zpe. Acesso em: 22 dez. 2022.

COSTA, Andréa Fernandes. Solon Leontsinis e a proposta de criação do serviço de exposições circulantes de empréstimo do Museu Nacional (1959). ACTIO, Curitiba, v. 6, n. 2, p. 1-22, maio/ago. 2021. Disponível em: https://bit.ly/3NezQZi. Acesso em: 20 dez. 2022.

COSTA, Andréa Fernandes.; SOUZA, Aline Miranda e. Depois do incêndio, a pandemia: sobre (re)inventar a Educação Museal no Museu Nacional do Rio de Janeiro. In: CONGRESO REDPOP: RECALCULANDO: ESTRATEGIAS DE DIVULGACIÓN CIENTÍFICA, 17, 2021, nov. 24-25, Montevideo. Compilación de trabajos académicos presentados […]. Montevideo: Espacio Ciencia, 2021. p. 392-398. Disponível em: https://bit.ly/3oOYqqa. Acesso em: 2 jan. 2023.

CSIKSZENTMIHALYI, Mihaly; HERMANSON, Kim. Intrinsic Motivation in Museums: Why Does One Want to Learn? In: FALK, John Howard; DIERKING, Lynn Diane (ed.). Public Institutions for Personal Learning. Washington, DC: American Association of Museums, 1995. p. 67-77.

DAHMOUCHE, Mônica Santos et al. Agora são elas: a presença das mulheres no público de museus de ciência do Rio de Janeiro. Em Questão, Porto Alegre, v. 29, p. 125255, 2023. Acesso em: 17 maio 2023.

DUARTE, Luiz Fernando Dias. Um novo centenário para o Brasil e seu Museu Nacional. Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, São Paulo, v. 30, p. 1-26, 2022. DOI: 10.1590/1982-02672022v30d1e24. Disponível em: https://bit.ly/3quofwb. Acesso em: 9 mar. 2023.

FALK, John Howard. The Role of Emotions in Museum-Going. In: MAZZANTI, P.; SANI, M. (ed.). Emotions and Learning in Museums. Berlin: NEMO: Network of European Museum Organizations, 2021. p. 55-65. Disponível em: https://bit.ly/42vboXX. Acesso em: 8 dez. 2022.

FERREIRA, José Carlos; MARTINS, Angela Maria Moreira. Quinta da Boa Vista: de espaço de elite a espaço público. Paisagem e Ambiente, São Paulo, n. 13, p. 125-145, 2000. Disponível em: https://bit.ly/45Rphm7. Acesso em: 22 dez. 2022.

GUICHARD, Florence. Comment devient-on scientifique?: enquete sur la naisssance d’une vocation. France: EDP Science, 2007.

IBRAM – INSTITUTO BRASILEIRO DE MUSEUS. Introdução. In: IBRAM. Programa para a gestão de riscos ao patrimônio musealizado brasileiro. Rio de Janeiro: IBRAM, 2013. p. 11-16. Disponível em: https://bit.ly/42qbH6s. Acesso em: 8 dez. 2022.

KAVANAGH, Gaynor. Making Histories, Making Memories. In: KAVANAGH, Gaynor (ed.). Making Histories in Museums. London: Leicester University Press, 1999. p. 1-14.

KÖPTCKE, Luciana Sepúlveda. Bárbaros, escravos e civilizados: o público dos museus no Brasil. Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Brasília, DF, n. 31, p. 186-205, 2005.

LEFÈVRE, Fernando. Discurso do sujeito coletivo: nossos modos de pensar. nosso eu coletivo. São Paulo: Andreoli, 2017.

LUTZ, Bertha Maria Júlia. A função educativa dos museus. In: MIRANDA, G. G. de et al. (org.). Rio de Janeiro: Museu Nacional, 2008.LUTZ, Bertha. The National Museum of Brazil. Museum Work, New York, v. 5, nov./dez. 1922.

MANO, Sonia et al. Interesses e discursos sobre a ciência: a expectativa da população que não frequenta museus de ciência. Em questão, Porto Alegre, v. 27, n. 4, p. 413-417, 2021. Disponível em: https://bit.ly/3NiCcGG. Acesso em: 18 maio 2023.

MANO, Sonia et al. Museus de ciência e seus visitantes no início do século XXI: estudo longitudinal da visitação espontânea de cinco instituições da cidade do Rio de Janeiro. Anais do Museu Paulista, São Paulo, Nova Série, v. 30, p. 1-48, 2022. Disponível em: https://bit.ly/3J2kt3E. Acesso em: 23 nov. 2022.

MARTINS-COSTA, Lygia. Brasil. Revista Museum, Brasília, DF, v. 2, 2012. Mesa redonda sobre la importancia y el desarrollo de los museus en el mundo contemporáneo, 1973. Org. de José do Nascimento Junior, Alan Trampe, Paula Assunção dos Santos. Disponível em: https://bit.ly/3OZZTVw. Acesso em: 10 mar. 2023.

MAZZANTI, Paolo. Emotions Inside/Out Museums. In: MAZZANTI, Paolo; SANI, Margherita (ed.). Emotions and Learning in Museums. Berlin: NEMO: Network of European Museum Organizations, 2021. p. 6-23. Disponível em: https://bit.ly/42vboXX. Acesso em: 27 dez. 2022.

MENDES, Hezelainy Wanessa Oliveira Lima. Património destruído: o caso do Museu Nacional do Rio de Janeiro, Brasil. 2020. Dissertação (Mestrado em Património) – Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Nova Lisboa, Lisboa, 2020. Disponível em: https://bit.ly/3P2sDwC. Acesso em: 6 dez. 2022.

MOREIRA, Ildeu de Castro; MASSARANI, Luísa. Aspectos históricos da divulgação científica no Brasil. In: MASSARANI, Luísa; MOREIRA, Ildeu de Castro; BRITO, Fátima (org.). Ciência e público: caminhos da divulgação científica no Brasil. Rio de Janeiro: Casa da Ciência, Centro Cultural de Ciência e Tecnologia da Universidade Federal do Rio de Janeiro, Fórum de Ciência e Cultura, 2002. p. 43-64. Disponível em: https://bit.ly/3WSkOLM. Acesso em: 27 dez. 2022.

NASCIMENTO-DIAS, Bruno Leonardo et al. A história do Museu Nacional do Rio de Janeiro e de sua coleção de meteoritos brasileiros. Boletim Paranaense de Geociências, Curitiba, v. 80, n. 2, p. 212-225. 2022. Disponível em: https://bit.ly/43JHtwi. Acesso em: 6 dez. 2022.

O MUSEU Nacional. São Paulo: Banco Safra, 2007.

PINHEIRO, Marta Passos. Machado de Assis cronista: “Bons Dias!” no avesso da República. Revista de Letras, São Paulo, v. 52, n. 2, p. 133-145, jul./dez. 2012.

PONCIANO, Luiza. A história das exposições de paleontologia no Museu Nacional (UFRJ). In: JORNADA FLUMINENSE DE PALEONTOLOGIA, 5, 2010. Livro de resumos […]. Rio de Janeiro: Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2010. p. 39-40.

RODRIGUES, Ana Paula Rosa; TOMAZZONI, Edegar Luís. Lazer e museus: uma reflexão sobre seus significados e interações. Licere: Revista do Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer (UFMG), Belo Horizonte, v. 24, n. 2, p. 61-96, 2021. Disponível em: https://bit.ly/3qnpsVY. Acesso em: 16 dez. 2022.

SEREJO, Cristiana. Museu Nacional: panorama dos acervos: passado, presente e futuro. Rio de Janeiro: Museu Nacional, Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2020. Disponível em: https://bit.ly/3WW7lmv. Acesso em: 2 jan. 2021.

TRINDADE, Jeanne Almeida da. Parques históricos nas cidades contemporâneas: uma análise da Quinta da Boa Vista. 2013. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Urbanismo, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.

VALENTE, Maria Esther. Museus de ciência e tecnologia no Brasil: uma ‘Reunião de Família’ na Mesa Redonda de Santiago do Chile em 1972. Museologia e Patrimônio, Rio de Janeiro, v. 2, n. 2, p. 73-86, 2009. Disponível em: https://bit.ly/43r4kwR. Acesso em: 16 mar. 2023.

VERNIN, Lenna Carolina Solé. Educação patrimonial no Campo de Santana: história, memória e diversão. Curitiba: Appris, 2021.

WAGENSBERG, Jorge. The “total” museum, a tool for social change. História, Ciências, Saúde: Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 12, p. 309-321, 2005. Disponível em: https://bit.ly/3OZzE1b. Acesso em: 3 dez. 2023.

SITES

LINHA do tempo interativa da Seção de Assistência ao Ensino (SAE). Museu Nacional (UFRJ), Rio de Janeiro, 2018. Disponível em: https://bit.ly/3MSZlhd. Acesso em: 18 mai. 2023.

Published

2023-09-01

Issue

Section

Museums

Funding data

How to Cite

COSTA, Andréa Fernandes; DAHMOUCHE, Mônica Santos; DAMICO, José Sergio; MANO, Sonia; CAZELLI, Sibele. Memories of National Museum visitors: remembrances that will not fade. Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, São Paulo, v. 31, p. 1–43, 2023. DOI: 10.11606/1982-02672023v31e18. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/anaismp/article/view/206467.. Acesso em: 22 may. 2024.