Center for Scientific and Cultural Dissemination in its 40 years bringing the University of São Paulo and society together: a study from dissertations and theses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v16i32p56-84

Keywords:

Science and technology museums, Scientific research, University extension, University museums

Abstract

Museums are environments for reflections and interpretations about subjects that have been and are part of human history. These places have been increasingly prompted to reinvent themselves, harmonizing their goals and the aspirations of society. Science museums, in particular, take on new shapes as scientific knowledge advances. Many of them are linked to universities, strengthening the ties between the university and society. This is the case of the Scientific and Cultural Dissemination Center (CDCC from the Portuguese: Centro de Divulgação Científica e Cultural), linked to the University of São Paulo. This research sought to raise and discuss the academic productions that had the CDCC as a research environment throughout its 40 years of history. This is a historical-bibliographic research carried out from two national repositories: the Capes Thesis & Dissertations Catalog and the Brazilian Digital Library of Thesis and Dissertation. As a result, we identified 22 academic papers related to CDCC, of which 18 were effectively analyzed, covering different areas of knowledge. Note that the identified investigations have different natures, bringing together the different activities developed by this place. The research showed that, throughout its 40 years in the role of university museum, in addition to strengthening the link between the university and society by promoting teaching and university extension actions, the CDCC has contributed in the research aspect, whether on teacher training, museum-school relationship, mediation in museums, or development of out-of-school pedagogical practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Pedro Donizete Colombo Junior, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

    Professor na Universidade Federal do Triângulo Mineiro. Pós-doutorando em Educação e doutor em Ensino de Física pela Universidade de São Paulo. Líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação Não Formal e Ensino de Ciências (GENFEC).

  • Daniel Fernando Bovolenta Ovigli, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

    Professor na Universidade Federal do Triângulo Mineiro. Doutor em Educação para a Ciência pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”. Líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação Não Formal e Ensino de Ciências (GENFEC).

  • Ariane Baffa Lourenço, Universidade de São Paulo

    Pesquisadora colaboradora da Universidade de São Paulo. Doutora em Ciências pela Universidade de São Paulo (USP) e em Educação pela Universidad Autónoma de Madrid (UAM).

References

ALMEIDA, Adriana Mortara. Museus e coleções universitários: por que museus de arte na Universidade de São Paulo? 2001. 311 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação e Documentação) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2001.

ALMEIDA, Adriana Mortara; MARTINS, Maria Helena Pires. La universidad y el museo en Brasil: una historia palpitante. Museum Internacional, Paris, n. 206, v. 52, n. 2, p. 28-32, 2000. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000119843_spa. Acesso em: 19 maio 2020.

FERNÁNDEZ, Isabel M. García. El papel de los museos en la sociedad actual: discurso institucional o museo participativo. Complutum, Madrid, v. 26, n. 2, p. 39-47, 2015. DOI: https ://doi. org/10.5209/rev_CMPL. 2015.v26.n2.50415.

FERREIRA, Edna Ricardo de Oliveira; SANTOS; Silvia Aparecida Martins dos (Orgs.). Memórias do CDCC – Centro de Divulgação Científica e Cultural da Universidade de São Paulo 1980-2015. São Carlos, SP: CDCC-USP, 2016. Disponível em: https://sites.usp.br/cdcc/ wp-content/uploads/sites/512/2019/06/2016-Memorias_do_CDCC.pdf. Acesso em: 29 maio 2020.

FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sérgio. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas: Autores Associados, 2006.

FIORENTINI, Dario. Rumos da pesquisa brasileira em educação matemática: o caso da produção científica em cursos de pós-graduação. 1994. 425 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1994.

FÓRUM MUSEUS UNIVERSITÁRIOS, 5. Diretrizes para uma política de museus e coleções universitárias. Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 9-11 out. 2018. Disponível em: https://www.ufmg.br/rededemuseus/forum2018/wp-content/uploads/2019/02/ diretrizes.pdf. Acesso em: 19 maio 2020.

INTERNATIONAL COUNCIL OF MUSEUMS – ICOM. What is ICOM’s definition of a museum? Statutes, 2007. Disponível em: https://icom.museum/en/resources/standards-guidelines/ museum-definition. Acesso em: 21 maio 2020.

LABRADOR, Ana P. Educación de las musas: colecciones y museos universitarios en Filipinas. Museum Internacional, Paris, n. 207, v. 52, n. 3, p. 4-9, 2000. Disponível em: https:// unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000120652_spa?posInSet=2&queryId=684b2161-c813-44c1- b3b6-1cd2848ccc93. Acesso em: 19 maio 2020.

LOURENÇO, Baffa Ariane; VIZOTTO, Maria Eduarda; QUEIROZ, Salete Linhares. Contribuições à formação de professores de química para atuação em espaço de educação não formal: quadro analítico como facilitador da avaliação. Química Nova, [s.l.], v. 44, n. 10, p. 1369-1378, 2021. Disponível em: http://dx.doi.org/10.21577/0100-4042.20170785. Acesso em: 2 nov. 2021.

MARANDINO, Martha. The Scientific Museums of the University of São Paulo, Brazil, and Their Search for an Identity. Museology an International Journal of Museology, [s.l.], v. 1, n. 2, p. 53-66, 2001. Disponível em: http://www.geenf.fe.usp.br/v2/wp-content/uploads/2017/08/ Marandino_The_scientific_museumof_the_university_of_S%C3%A3o_Paulo.pdf. Acesso em: 19 maio 2020.

MARANDINO, Martha. A pesquisa educacional e a produção de saberes nos museus de ciência. História, Ciências, Saúde – Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 12 (suplemento), p. 161-181, 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-59702005000400009.

MARQUES, Roberta Smania; SILVA, Rejâne Maria Lira da. O reflexo das políticas universitárias na imagem dos museus universitários: o caso dos museus da UFBA. Revista Museologia e Patrimônio, Rio de Janeiro, v. 4, n. 1, p. 63-84, 2011. Disponível em: http://revistamuseologiaepatrimonio.mast.br/index.php/ppgpmus/article/view/149/151. Acesso em: 19 maio 2020.

MEGID NETO, J. Tendências da pesquisa acadêmica sobre o ensino de ciências no nível fundamental. 1999. 365 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1999.

OVIGLI, Daniel Fernando Bovolenta. As pesquisas sobre educação em museus e centros de ciências no Brasil: estudo descritivo e analítico da produção acadêmica. 2013. 404 f. Tese (Doutorado em Educação para a Ciência) – Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Bauru, SP, 2013.

RABAZAS-ROMERO, Teresa; RAMOS-ZAMORA, Sara. Los museos pedagógicos universitarios como espacios de memoria y educación. Revista História da Educação, Porto Alegre, v. 21, n. 53, p. 100-119, 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/2236-3459/72218.

RIBEIRO, Emanuela Sousa. Museus em universidades públicas: entre o campo científico, o ensino, a pesquisa e a extensão. Museologia & Interdisciplinaridade, Brasília, DF, v. 2, n. 4, p. 88-102, 2013. DOI: https://doi.org/10.26512/museologia.v2i4.16366.

RODRIGUES, Carla Nayelli Terra. Tendências da produção acadêmica sobre Física Moderna e Contemporânea para o Ensino Médio: análise de dissertações e teses brasileiras (1972-2015). 2019. Dissertação (Mestrado em Multiunidades em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2019.

SÃO PAULO. Assembleia Legislativa do Estado de São Paulo. Lei nº 161, de 24 de setembro de 1948. Dispõe sobre a criação de estabelecimentos de ensino superior em cidades do interior do Estado e dá outras providências. Disponível em: https://www.al.sp.gov.br/repositorio/legislacao/lei/1948/lei-161-24.09.1948.html. Acesso em: 10 maio 2020.

SASSERON, Lúcia Helena. Alfabetização científica, ensino por investigação e argumentação: relações entre ciências da natureza e escola. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 17, n. especial, p. 49-67, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-2117201517s04.

SCARPA, Daniela Lopes; SASSERON, Lúcia Helena; SILVA, Maíra Batistoni e. O ensino por investigação e a argumentação em aulas de ciências naturais. Tópicos Educacionais, Recife, v. 23, n. 1, p. 7-27, 2017. DOI: https://doi.org/10.51359/2448-0215.2017.230486.

SCHIEL, Dietrich. Integração universidade-ensino de 1º e 2º graus em São Carlos – um relato. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 2, n. 3, p. 97-102, 1980. Disponível em: http://www.sbfisica.org.br/rbef/pdf/vol02a33.pdf. Acesso em: 2 jun. 2020.

STANBURY, Peter. Colecciones y museos universitarios. Museum Internacional, Paris, n. 206, v. 52, n. 2, p. 4-9, 2000. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000119843_ spa. Acesso em: 19 maio 2020.

TAGÜEÑA, Julia. Los museos latinoamericanos de ciencia y la equidad. História, Ciências, Saúde – Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 12 (suplemento), p. 419-427, 2005. DOI: https://doi. org/10.1590/S0104-59702005000400022.

UNESCO (Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura). Museum Internacional, Paris, n. 206, v. 52, n. 2, 2000. 67 p. Disponível em: https:// unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000119843_spa. Acesso em: 18 maio 2020.

UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO. Centro de Divulgação Científica e Cultural – CDCC-USP. Disponível em: https://cdcc.usp.br/sobre/. Acesso em: 29 maio 2020.

UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO. Escola de Engenharia de São Carlos – EESC-USP. Outros símbolos. 2020. Disponível em: https://eesc.usp.br/institucional/identidade_visual.php. Acesso em: 29 maio 2020.

WILLUMSON, Glenn. Un nuevo público para el museo universitario. Museum Internacional, Paris, n. 206, v. 52, n. 2, p. 15-18, 2000. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/ pf0000119843_spa. Acesso em: 19 maio 2020.

Published

2021-12-12

How to Cite

Colombo Junior, P. D., Ovigli, D. F. B., & Lourenço, A. B. (2021). Center for Scientific and Cultural Dissemination in its 40 years bringing the University of São Paulo and society together: a study from dissertations and theses. Revista CPC, 16(32), 56-84. https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v16i32p56-84