The National Museum of Brazil and the education sector: historical aspects of its educational function

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v17i33p268-294

Keywords:

Teaching collections, Science and technology museums, Museum education, University museums

Abstract

This paper discusses the social and historical constitution of the National Museum of Brazil’s Education Sector (SAE) and its educational function. Based on contributions from the curriculum field related to school subjects and on literature about museum education, its defends the importance of teaching collections produced by this sector and examines the relations developed with school institutions. Hence, the text looks at two remarkable moments in the history of this sector: its creation in the 1920s-1930s and the socialization its zoological teaching collection today. To do so, the analysis articulates literature on this sector, SAE activity reports and interviews with science and biology teachers, reflecting on social-historical aspects decisive for its creation. Moreover, it explores how the relationship between the museum and schools has been built throughout its history by producing and making available the SAE science teaching collections.

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Author Biographies

  • Fernanda de Lima Souza, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Formada em Pedagogia pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (Unirio), mestre e doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Atua na Seção de Assistência ao Ensino (SAE) do Museu Nacional da UFRJ. 

  • Maria Margarida Gomes, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), mestre em Currículo e Ensino pela Universidade do Kansas e doutora em Educação pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Professora Associada da Faculdade de Educação (UFRJ). Atua no Programa de Pós-Graduação em Educação, no Mestrado Profissional em Ensino de Biologia (ProfBio), no Projeto Fundão Biologia (UFRJ) e no Laboratório do Núcleo de Estudos Curriculares (LaNEC), no qual coordena o grupo de estudos “Currículos escolares, ensino de Ciências e materiais didáticos”.

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Published

2022-09-02

How to Cite

Souza, F. de L., & Gomes, M. M. (2022). The National Museum of Brazil and the education sector: historical aspects of its educational function. Revista CPC, 17(33), 268-294. https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v17i33p268-294