Puc Museu Project: museological praxis developed at the Pontifical Catholic University of São Paulo (PUC-SP)
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v16i32p85-111Keywords:
Education, University education, Curriculum, University museumsAbstract
The article presents the PUC Museum Project, which is a museological praxis developed at the Pontifical Catholic University of São Paulo (PUCSP), by its Office of International and Institutional Affairs, since 2017. The theoretical foundations of the reflection are based on the articulation between education and culture and, therefore, university and museum. Approaching the cultural education from the perspective of Theodor Adorno’s critical theory, and the museological practice as an exercise of the museum fact under the inspiration of Waldisa Rússio’s definition of Museology, the argument clearly identifies the relationship between Higher Education curriculum and culture as a possibility of deterritorialization of the classroom, the university, and the museum. Likewise, in understanding education as a subjective appropriation of culture, in accordance with Adorno’s theory, the study proposes an interdisciplinary and institutional integration between university and museum as an alternative for innovation in cognitive, curricular, and cultural practices.
Downloads
References
ADORNO, Theodor W. Educação e emancipação. São Paulo: Paz e Terra, 2012.
ADORNO, Theodor W. Palavras e sinais: modelos críticos 2. Petrópolis: Vozes, 1995.
ADORNO, Theodor W. Teoria da semicultura. Educação & Sociedade, Campinas, n. 56, ano XVII, p. 388-411, dez. 1996.
ADORNO, Theodor W. Dialética negativa. Madrid: Taurus, 1975.
ADORNO, Theodor W.; HORKEHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2006.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado, 1988.
BRASIL. Lei Nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União: Brasília, DF, n. 120-A, edição extra, seção 1, p. 1-7, 26 jun. 2014.
BRASIL. Parecer No 492, de 3 de abril de 2001. Diretrizes Curriculares Nacionais dos cursos de Filosofia, História, Geografia, Serviço Social, Comunicação Social, Ciências Sociais, Letras, Biblioteconomia, Arquivologia e Museologia. Diário Oficial da União: Brasília, DF, n. 131, seção 1E, p. 50, 9 jul. 2001.
CHAGAS, Mario et al. A museologia e a construção de sua dimensão social: olhares e caminhos. Cadernos de Sociomuseologia, Lisboa, v. 55, n. 11, p. 73-102, 2018.
CHAUÍ, Marilena. O que é ideologia?. São Paulo: Brasiliense, 2012.
COELHO, Teixeira. A cultura e seu contrário: cultura, arte e política pós-2001. São Paulo: Iluminuras, 2008.
GUARNIERI, Waldisa Rússio. Conceito de cultura e sua inter-relação com o patrimônio cultural e preservação. Cadernos Museológicos, Rio de Janeiro, n. 3, p. 7-12, 1990, p. 10.
GUARNIERI, Waldisa Rússio Camargo. Formação do museólogo: por que em nível de pós- -graduação?. In: BRUNO, Maria Cristina Oliveira (Org.). Waldisa Rússio Camargo Guarnieri: textos e contextos de uma trajetória profissional. São Paulo: ICOM, 2010. v. 1. p. 232-236.
MARTINS, Joel. Um enfoque fenomenológico de currículo: educação com poíesis. São Paulo: Cortez, 1992.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. Tradução Carlos Alberto Ribeiro de Moura. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
RÚSSIO, Waldisa. Formação do museólogo, hoje. São Paulo: Arquivo IEB – USP, Fundo Waldisa Rússio, WR-PT-0061, [198-a].
RÚSSIO, Waldisa. Exposição, Exercício. São Paulo: Arquivo IEB – USP, Fundo Waldisa Rússio, WR- PT-0056, [198-b].
RÚSSIO, Waldisa. Museu, um aspecto das organizações culturais num país em desenvolvimento. 1977. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) – Fundação Escola de Sociologia e Política de São Paulo, São Paulo, 1977.
VÁZQUEZ, Adolpho Sánchez. As idéias estéticas de Marx. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Luciana Pasqualucci
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho on-line (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).