Puc Museu Project: museological praxis developed at the Pontifical Catholic University of São Paulo (PUC-SP)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v16i32p85-111

Keywords:

Education, University education, Curriculum, University museums

Abstract

The article presents the PUC Museum Project, which is a museological praxis developed at the Pontifical Catholic University of São Paulo (PUCSP), by its Office of International and Institutional Affairs, since 2017. The theoretical foundations of the reflection are based on the articulation between education and culture and, therefore, university and museum. Approaching the cultural education from the perspective of Theodor Adorno’s critical theory, and the museological practice as an exercise of the museum fact under the inspiration of Waldisa Rússio’s definition of Museology, the argument clearly identifies the relationship between Higher Education curriculum and culture as a possibility of deterritorialization of the classroom, the university, and the museum. Likewise, in understanding education as a subjective appropriation of culture, in accordance with Adorno’s theory, the study proposes an interdisciplinary and institutional integration between university and museum as an alternative for innovation in cognitive, curricular, and cultural practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Luciana Pasqualucci, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

    Pós-Doutorado em Museologia (em andamento) pela Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologia (ULHT/Lisboa). Doutora e Mestre em Educação na área de Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Professora e coordenadora do curso de Especialização em Museologia Cultura e Educação da PUCSP. Pesquisadora do Grupo de Políticas de Educação: Currículo vinculado ao Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq/PUC-SP), coordenadora do Grupo de Estudos Sociomuseologia, Interculturalidade, Universidade, vinculado à Cátedra UNESCO Educação, Cidadania e Diversidade Cultural/ULHT e cofundadora do Projeto “PUC Museus: universidade e cultura contemporânea”.

References

ADORNO, Theodor W. Educação e emancipação. São Paulo: Paz e Terra, 2012.

ADORNO, Theodor W. Palavras e sinais: modelos críticos 2. Petrópolis: Vozes, 1995.

ADORNO, Theodor W. Teoria da semicultura. Educação & Sociedade, Campinas, n. 56, ano XVII, p. 388-411, dez. 1996.

ADORNO, Theodor W. Dialética negativa. Madrid: Taurus, 1975.

ADORNO, Theodor W.; HORKEHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2006.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado, 1988.

BRASIL. Lei Nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União: Brasília, DF, n. 120-A, edição extra, seção 1, p. 1-7, 26 jun. 2014.

BRASIL. Parecer No 492, de 3 de abril de 2001. Diretrizes Curriculares Nacionais dos cursos de Filosofia, História, Geografia, Serviço Social, Comunicação Social, Ciências Sociais, Letras, Biblioteconomia, Arquivologia e Museologia. Diário Oficial da União: Brasília, DF, n. 131, seção 1E, p. 50, 9 jul. 2001.

CHAGAS, Mario et al. A museologia e a construção de sua dimensão social: olhares e caminhos. Cadernos de Sociomuseologia, Lisboa, v. 55, n. 11, p. 73-102, 2018.

CHAUÍ, Marilena. O que é ideologia?. São Paulo: Brasiliense, 2012.

COELHO, Teixeira. A cultura e seu contrário: cultura, arte e política pós-2001. São Paulo: Iluminuras, 2008.

GUARNIERI, Waldisa Rússio. Conceito de cultura e sua inter-relação com o patrimônio cultural e preservação. Cadernos Museológicos, Rio de Janeiro, n. 3, p. 7-12, 1990, p. 10.

GUARNIERI, Waldisa Rússio Camargo. Formação do museólogo: por que em nível de pós- -graduação?. In: BRUNO, Maria Cristina Oliveira (Org.). Waldisa Rússio Camargo Guarnieri: textos e contextos de uma trajetória profissional. São Paulo: ICOM, 2010. v. 1. p. 232-236.

MARTINS, Joel. Um enfoque fenomenológico de currículo: educação com poíesis. São Paulo: Cortez, 1992.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. Tradução Carlos Alberto Ribeiro de Moura. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

RÚSSIO, Waldisa. Formação do museólogo, hoje. São Paulo: Arquivo IEB – USP, Fundo Waldisa Rússio, WR-PT-0061, [198-a].

RÚSSIO, Waldisa. Exposição, Exercício. São Paulo: Arquivo IEB – USP, Fundo Waldisa Rússio, WR- PT-0056, [198-b].

RÚSSIO, Waldisa. Museu, um aspecto das organizações culturais num país em desenvolvimento. 1977. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) – Fundação Escola de Sociologia e Política de São Paulo, São Paulo, 1977.

VÁZQUEZ, Adolpho Sánchez. As idéias estéticas de Marx. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.

Published

2021-12-12

How to Cite

Pasqualucci, L. (2021). Puc Museu Project: museological praxis developed at the Pontifical Catholic University of São Paulo (PUC-SP). Revista CPC, 16(32), 85-111. https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v16i32p85-111