Museum education and mediation of the Center of the Ophiology and Venomous Animals of Bahia, Federal University of Bahia
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v17i33p341-365Keywords:
Museum education, Scientific dissemination, Natural science museums, University museumsAbstract
Science museums are spaces for education and scientific dissemination for different audiences. In 2017, the Brazilian Institute of Museums published the National Policy for Museum Education (PNEM) and in 2018 published the National Museal Education Policy Notebook. This document features the core principles which should conduct the museum-oriented educative work. The purpose of this paper aimed at the inquiry of the mediation at the Ophiology and Venomous Animals Nucleus Museum of Bahia (NOAP) following PNEM's museum education guidelines of dissemination of scientific knowledge about Venomous Animals. The analyzed mediation was the Interactive Zoology Network, one of NOAP exhibitions, which features zoological kits, terrariums with living animals, games on zoology, lectures, and puppet theaters. Questionnaires were applied (to the attending audience) and individual interviews and focal groups were conducted (with the exhibition mediators) concerning the museum itinerancy, contact with the audiences, qualification of the mediators, and production of material. It was possible to conclude that NOAP has a path that partially fulfills PNEM perspectives. It keenly performs such task concerning the discussions of work groups about studies and research, accessibility, and the relations between museums and community. However, on what concerns the formation, qualification and training, the museum has a dynamics still far from what is regarded as ideal according to the document. In spite of this, it is important to highlight that PNEM is a reference guide, and that museum institutions may extrapolate or may not be suited to some of its discussions, depending on the specificities of each museum.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Cultura. Documento preliminar do Programa Nacional de Educação Museal: plataforma de diálogo para a construção de uma política de educação museal. Brasília, DF: Instituto Brasileiro de Museus. 2013. Disponível em: https://bit.ly/3nenGlm. Acesso em: 20 ago. 2015.
BRASIL. Ministério da Cultura. Programa Nacional de Educação Museal: plataforma de diálogo para a construção de uma política de educação museal. Brasília, DF: Instituto Brasileiro de Museus, 2017a. Disponível em: https://bit.ly/3OD4zwV. Acesso em: 15 de jul. 2017.
BRASIL. Ministério da Cultura. Instituto Brasileiro de Museus. Portaria nº 422, de 30 de novembro de 2017. Diário Oficial da União, Brasília, DF, seção 1, n. 238, p. 5 6, 13 dez. 2017b.
BRASIL. Ministério da Cultura. Instituto Brasileiro de Museus. Caderno da Política Nacional de Educação Museal. Brasília, DF: Ibram, 2018. Disponível em: https://bit.ly/2SZU21q. Acesso em: 15 de jul. 2019.
FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
ICOM, Internacional Concil of Museuns. Museum Definition. ICOM, 2007. Disponível em: https://bit.ly/3S3dQkn. Acesso em: 15 de jul. 2019.
ISZLAJI, Cynthia; MARANDINO, Marta. Levantamento das exposições e ações educativas realizadas para o público infantil nos museus brasileiros. Revista da SBEnBIO, Niterói, v. 3, p. 2746 2754, 2010.
LIRA-DA-SILVA, Rejâne Maria. Zooamigos. Salvador: Edufba, 2009. Disponível em: http://www.noap.ufba.br/biotabahia/zooamigos.pdf. Acesso em: 15 jul. 2017.
LIRA-DA-SILVA, Josefa Rosimere. Educação museal: investigando a mediação em um museu de ciências itinerante. 2018. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2018. Disponível em: https://bit.ly/3ygxP7m. Acesso em: 15 jul. 2017.
LIRA-DA-SILVA, Rejâne Maria; LIRA-DA-SILVA, Josefa Rosimere; MISE, Yukari Figueroa; BRAZIL, Tania Kobler. Educando sobre animais peçonhentos e salvando vidas: a importância de um museu universitário temático. Museologia e Patrimônio, Rio de Janeiro, v. 12, n. 1, p. 139 152, mar. 2019.
MACMANUS, Paulette Marion. Educação em museus: pesquisa e prática. In: MARANDINO, Marta; MONACO, Luciana Magalhães (org.). Educação em museus: pesquisa e prática. São Paulo: FEUSP, 2013. p. 8 97.
MINAYO, Maria Cecília de Souza; DESLANDES, Suely Ferreira; GOMES, Romeu. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 28. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.
PRIETO, Alejandro Jurado. La gestión educativa en el museo. México: [s. n.], 2019.
SANTOS, Maria Dulcinéia Sales dos; LIRA-DA-SILVA, Rejâne Maria. Rede de Zoologia Interativa: é possível uma mudança no perfil conceitual de estudantes do ensino médio sobre os animais peçonhentos? Gazeta Médica da Bahia, Salvador, v. 82, p. 40-45, 2012.
SMANIA-MARQUES, Roberta; SILVA, Jaqueline Souza; LIRA-DA-SILVA, Rejâne Maria. Rede de zoologia interativa: popularizando e desmistificando os animais peçonhentos. In: LIRA-DA-SILVA, Rejâne Maria (org.). A ciência, a arte e a magia da educação científica. Salvador: Edufba, 2006. p. 121-131.
SOUZA, S. M. NOAP: 30 anos de pesquisa na Bahia. Ciência e Cultura: Agência de Notícias em C&T. Disponível em: https://bit.ly/3vjndCJ. Acesso em: 2 mar. 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Josefa Rosimere Lira-da-Silva, Rosiléia Rosiléia Oliveira de Almeida, Rejâne Maria Lira-da-Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho on-line (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).