ENVIRONMENTAL AND PATRIMONIAL EDUCATION

perspectives and contributions for the preservation of the natural heritage and development of the Itaqui-Bacanga area in São Luís-MA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v15i29p96-123

Keywords:

Environmental education, Heritage education, Natural heritage

Abstract

Study about the perspectives and contributions of the dialogue between Heritage Education and Environmental Education for the preservation of natural heritage and development of the Itaqui-Bacanga area in São Luís, Maranhão (BR). It addresses natural heritage and environmental education, based on a brief historical context and conceptualization. It describes the cultural heritage and heritage education, seeking to clarify the relationship that these categories establish with environmental education. It discusses the necessary relationship between environmental and heritage education, and natural heritage, as well as the contributions of this dialogue to the preservation of the environmental heritage of the Itaqui-Bacanga area. It characterizes the area and then points out the perspectives and strategies of Environmental and Heritage Education for the preservation of the natural heritage in the region. It reinforces that working with Environmental and Heritage Education in the Itaqui-Bacanga area must be something integrated, in order to preserve cultural and natural heritage.

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Author Biographies

  • Maurício José Morasi Costa, Centro Universitário Unidade de Ensino Superior Dom Bosco, São Luís, Maranhão, Brasil

    Mestre em cultura e sociedade na Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Especializando em Design Instrucional (Centro Universitário Senac). Bacharel em Biblioteconomia (UFMA). Docente e designer instrucional do Centro Universitário UNDB. Membro do Grupo de Estudo e Pesquisas em Patrimônio Cultural (UFMA).

  • Rafael de Oliveira Duailibe, Universidade Federal do Maranhão, São Luís, Maranhão, Brasil

    Mestre em Cultura e Sociedade na Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Bacharel e licenciado em Geografia (UFMA). Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas Ambientais (UFMA).

     

  • Kláutenys Dellene Guedes Cutrim, Universidade Federal do Maranhão, São Luís, Maranhão, Brasil

    Doutora em Linguística e Língua Portuguesa (UNESP). Mestre em História (UFPE). Graduada em Turismo e Especialista em Planejamento Ambiental (UFMA). Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Cultura e Sociedade (UFMA). Professora adjunta do Departamento de Turismo e Hotelaria (UFMA). Líder do Grupo de Estudo e Pesquisas em Patrimônio Cultural (UFMA).

  • Antonio Cordeiro Feitosa, Universidade Federal do Maranhão, São Luís, Maranhão, Brasil

    Pós-Doutor em Geografia Humana (Universidade de Lisboa). Doutor em Geografia. Mestre em Geografia (Unesp). Bacharel e licenciado em Geografia (UFMA). Professor titular do Departamento de Geociências (UFMA). Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Cultura e Sociedade (PGCULT/UFMA). Líder do Núcleo de Estudos e Pesquisas Ambientais (UFMA).

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Published

2020-07-31

Issue

Section

Cultural Heritage

How to Cite

Costa, M. J. M., Duailibe, R. de O., Cutrim, K. D. G., & Feitosa, A. C. (2020). ENVIRONMENTAL AND PATRIMONIAL EDUCATION: perspectives and contributions for the preservation of the natural heritage and development of the Itaqui-Bacanga area in São Luís-MA. Revista CPC, 15(29), 96-123. https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v15i29p96-123