The Taker with Report of Occurrence: The Ferociouscinematographic writing of Rubem Fonseca

Authors

  • Helciclever Barros da Silva Vitoriano Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep)
  • André Luís Gomes UnB

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.v0i16p34-49

Keywords:

Short story, Chronicle, Cinema, Media, Rubem Fonseca.

Abstract

This paper presents a brief analysis of the short stories Relato de ocorrência em que qualquer semelhança não é mera coincidência and O Cobrador, by the brazilian author Rubem Fonseca. The main focus is on the discussion of literary discourse intertwining from relevant elements of movie language and the hegemonic television midiatic discourse by the time of the aforementioned tales. The theoretical approach stems from the ideas of Robert Stam (2008) and Pellegrini et al. (2003). This reflection indicates that Fonseca texts are deeply marked by dialogue with respect to some aspects and elements of the media and film production that have generated a hybrid text, alternating between the literary and the cinematographic language what increases the discursive power of his narrative, which in contemporary representation is primarily visual, if we base our thought on Pellegrini (2003) work. It can be concluded that these short stories are embedded with a strong cinematographic bias.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • André Luís Gomes, UnB
    Doutor em Literatura Brasileira pela USP e Professor Adjunto da UnB.

References

ANDRADE, Oswald de. Poesias reunidas. 5. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.

AGUIAR, Flávio. “Literatura, Cinema e Televisão”. In: PELLEGRINI. Tânia et al. Literatura, Cinema e Televisão. São Paulo: Itaú Cultural e Senac, 2003, p. 115-144.

BAECQUE, Antoine. Telas. “O corpo no cinema”. In: História do corpo. As mutações do olhar. O século XX. Corbin, Alain (Org.), 2008.

CANDIDO, Antonio. ”A nova narrativa”. In: Educação pela noite e outros ensaios. 6ª ed. Rio de Janeiro, Ouro sobre Azul, 2011.

CORTÁZAR, Júlio. Valise de Cronópio. Tradução Davi Arigucci Jr. e João Alexandre Barbosa. São Paulo: Perspectiva, 1974.

EISENSTEIN, Sergei. The Psychology of Composition, Edited and translated by Alan Y Upchurch, 1986 and Seagull Books Calcutta,1987.

FONSECA, Rubem. Contos Reunidos. Boris Schnaiderman (Org.). São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

GINZBURG, Jaime. Crítica em tempos de violência. Tese (livre-docência em literatura brasileira) São Paulo/USP, 2010.

PELLEGRINI, Tânia. “Narrativa verbal e narrativa visual: possíveis aproximações”. In:

______. et al. Literatura, cinema e televisão. São Paulo: Senac/Instituto

Itaú Cultural, 2003.

PEREIRA, Francisco Afrânio Câmara. Por dentro da cidade: solidão e marginalidade em Rubem Fonseca. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem. Área de concentração: Literatura Comparada) Natal/UFRN, 2011. Disponível em: http://repositorio.ufrn.br/jspui/bitstream/123456789/16345/1/FranciscoACP_TESE.pdf Acesso em: 1 mar. 2016.

PIGLIA, Ricardo. “Teses sobre o conto”. In: Formas breves. Tradução José Marcos Mariani de Macedo. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

POE, Edgar Allan. Filosofia da Composição. Prefácio Pedro Süssekind, Tradução Léa Viveiros de Castro. Rio de Janeiro: 7Letras, 2008.

SANTOS, Eduardo Prazeres. Estratégias de Romance Policial nas obras de José Cardoso Pires e Rubem Fonseca. Tese (Doutorado em Letras)–Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008. Disponível em: http://www2.dbd.puc-rio.br/pergamum/tesesabertas/0410448_08_cap_02.pdf. Acesso em: 1 março de 2016.

SANTOS, Nelma Aronia. A voraz-cidade: procedimentos de construção do midiático na obra de Rubem Fonseca, com ênfase no grotesco. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) PUC/SP, São Paulo, 2013. Disponível em: http://www.sapientia.pucsp.br/tde_arquivos/1/TDE-2013-05-28T08:24:22Z-13637/Publico/Nelma%20Aronia%20Santos.pdf. Acesso em: 1 mar. 2016.

STAM, Roberto. A literatura através do cinema. Realismo, magia e a arte da adaptação. Belo Horizonte: UFMG, 2008.

XAVIER, Ismail. "Do texto ao filme: a trama, a cena e construção do olhar no cinema" In: PELLEGRINI. Tânia et al. Literatura, Cinema e Televisão. São Paulo: Itaú Cultural e Senac, 2003, p. 60-89.

Published

2016-11-23

Issue

Section

Articles

How to Cite

Vitoriano, H. B. da S., & Gomes, A. L. (2016). The Taker with Report of Occurrence: The Ferociouscinematographic writing of Rubem Fonseca. Revista Criação & Crítica, 16, 34-49. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.v0i16p34-49