Rhyming verses, weaving meetings: poetry batles in Salvador/Bahia

Authors

  • Danielle Marcia Hachmann de Lacerda da Gama Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i28p203-216

Keywords:

slam, poetry battles, performance, outskirts, Salvador

Abstract

The authorial poetry battles known as slams have spread around the country since the first edition, in São Paulo, in 2008. Poets and public meet in performances that aim to create democratic spaces for expression, through the poetry and the use of the body. These events have been promoted specially in outskirts of urban centers, in which the lacks and oppressions imposed by social inequalities and several kinds of violence are more noticed. This article proposes reflections that are based in our master degree research, in which we have accompanied the scene of slam in the city of Salvador/Bahia, during the years of 2017 and 2018. For that, we were based in the Performance Studies and we have used ethnographic description, through participant observation and semi-structured interviews. In this text, we analyze the meetings that are stablished in and around the battles, through which their actors communicate and socialize experiences, enhancing voices and learnings of marginalized groups and identities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CAVALCANTI, M. L. V. C. Drama social: notas sobre um tema de Victor Turner. Cadernos de Campo, São Paulo, n. 16, p. 127-137, 2007. Disponível em <https://www.revistas.usp.br/cadernosdecampo/article/view/49992/54124>. Acesso em 17 ago. 2017.

CAVALCANTI, M. L. V. C. Drama, Ritual e Performance em Victor Turner. Sociologia & Antropologia, Rio de Janeiro, v. 3, n. 6, p. 411-440, nov. 2013. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2238-38752013000600411&lng=en&nrm=iso&tlng=pt>. Acesso em 30 mar. 2019.

COELHO, R. M. A PALAVRAÇÃO: Atos político-performáticos no Coletivoz Sarau de Periferia e no Poetry Slam Clube da Luta (2017). Dissertação (Mestrado em Artes) – Escola de Belas Artes, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2017. Disponível em <http://www.bibliotecadigital.ufmg.br/dspace/handle/1843/BUOS-ARTH6W>. Acesso em 30 mar. 2019.

COELHO, R.; SILVA, D.; BICALHO, G. À voz, à luta: uma entrevista com Rogério Coelho. Em Tese, Belo Horizonte, v. 23, n. 1, p. 286-296, jan.-abr. 2017. Disponível em <http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/emtese/article/view/13276>. Acesso em 01 abr. 2019.

DAWSEY, J. C. Sismologia da performance: palcos, tempos, f(r)icções. Cultures-Kairós: Revue d’anthropologie des pratiques corporelles et des arts vivants, [s.l], n. 7, 16 p., dez. 2016. Disponível em <http://revues.mshparisnord.org/cultureskairos/pdf/1404.pdf>. Acesso em 02 abr. 2019.

FRANÇA, K. “(R)Evolução”. In: JESUS, V. A. de. (org.). Poéticas periféricas: novas vozes da poesia soteropolitana. Vitória da Conquista: Galinha Pulando, 2018.

FREITAS, D. S. de. Ensaios sobre o rap e o slam na São Paulo contemporânea (2018). Tese (Doutorado em Literatura, Cultura e Contemporaneidade) – Departamento de Letras do Centro de Teologia e Ciências Humanas, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018. Disponível em <https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/34815/34815.PDF>. Acesso em 30 mar. 2019.

GAMA, Danielle M. H. L. da. A voz e a vez de dizer: batalhas de poesia em comunidades de periferias de Salvador/BA (2019). 250 p. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) – Centro de Artes, Humanidades e Letras, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, Cachoeira, 2019. Disponível em <https://www.ufrb.edu.br/pgcienciassociais/dissertacoes-de-mestrado/category/23-2019> Acesso em 14 nov. 2020.

LUCENA, C. T. Beijo de línguas: quando o poeta surdo e o poeta ouvinte se encontram (2017). Dissertação (Mestrado em Psicologia Clínica) – Programa de Estudos Pós-Graduados em Psicologia: Psicologia Clínica, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2017. Disponível em <https://tede2.pucsp.br/handle/handle/20478>. Acesso em 01 abr. 2019.

NASCIMENTO, R. M. do. A performance poética do ator-MC (2012). Dissertação (Mestrado em Comunicação e Semiótica) – Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012. Disponível em <https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4481>. Acesso em 01 abr. 2019.

SLAM, 2017. 1 vídeo (12 min. 09 s). Publicado pelo canal PUC-TV Minas. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=SHF5AoyFMjQ&t=453s>. Acesso em 05 abr. 2019.

SOMERS-WILLETT, S. B. A. The cultural politics of slam poetry: Race, identity, and the performance of popular verse in America. Ann Arbor: University of Michigan Press, 2009.

SOUZA, T. B. A performance na cantoria nordestina e no slam (2011). Dissertação (Mestrado em Letras) – Centro de Humanidades, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2011. Disponível em <http://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UFC-7_35d2c45786ff6dff68373d5e06a6aa2f>. Acesso em 01 abr. 2019.

TAYLOR, D. The archive and the repertoire. Durham: Duke University Press, 2003. Disponível em <https://palestinianstudies.files.wordpress.com/2017/01/taylor-the-archive-and-the-reportoire.pdf>. Acesso em 01 abr. 2019.

TURNER, V. Do ritual ao teatro: a seriedade humana de brincar. Rio de Janeiro: UFRJ, 2015.

ZUMTHOR, P. Introdução à poesia oral. São Paulo: Hucitec, 1997. Disponível em <https://pt.scribd.com/document/351523343/Paul-Zumthor-Introducao-a-poesia-oral-pdf>. Acesso em 02 abr. 2019.

Published

2020-12-22

How to Cite

Gama, D. M. H. de L. da. (2020). Rhyming verses, weaving meetings: poetry batles in Salvador/Bahia. Revista Criação & Crítica, 28, 203-216. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i28p203-216