You did not understand a thing: perverformatives and teaching scenes at Universidade de São Paulo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i35p74-99

Keywords:

Jacques Derrida, Gayatri Spivak, Paulo Eduardo Arantes, Leyla Perrone-Moisés, Uspian critique

Abstract

the article tries to demonstrate how theories emerged in the 1960s and 1990s were received at USP. Focusing on deconstruction (more specifically on the proper name Jacques Derrida), feminist and postcolonial theories (understood by the umbrella of Cultural Studies), an attempt is made to build, from texts produced by USP’s academics, the rejection framework observed through the exclusion of difference. The focus becomes the role of the institution as the one that teaches the student to reproduce a generic form of reading around these theories, when one notices that what is reproduced is a repetition of the repetition arising from other’s readings of readings, insofar as what is sought is to prevent something already under way: the arrival of such theories within the academy. Based on texts by Paulo Eduardo Arantes and Leyla Perrone-Moisés, we investigate which face/image regarding deconstruction and Cultural Studies was formed at USP and what is the role of humor and the teacher within such teaching scenes, when one thinks of both humor and threat as tools of domination, sometimes implicit, sometimes not.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Fabio Pomponio Saldanha, Universidade de São Paulo

    Doutorando em Teoria Literária e Literatura Comparada pela Universidade de São Paulo (DTLLC-USP). Os resultados apresentados por este texto são frutos de uma bolsa de Mestrado financiada pela Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP, processo 2021/03903-8). 



References

ARANTES, Paulo E. Formação e desconstrução: uma visita ao museu da ideologia francesa. São Paulo: Editora 34, 2021a.

ARANTES, Paulo E. Um departamento francês ultramar: estudos sobre a formação da cultura filosófica uspiana (uma experiência dos anos 1960). São Paulo: s.l., 2021b. Coleção Sentimento da Dialética.

ARANTES, Paulo E. Fio da meada: uma conversa e quatro entrevistas sobre Filosofia e Vida Nacional. São Paulo: s.l., 2021c. Coleção Sentimento da Dialética.

ARANTES, Paulo E.; FOLHA DE S. PAULO. Paulo Arantes: mesmo sem projeto, Lula terá sucesso se frear extrema direita (2023). Disponível em <https://open.spotify.com/episode/1uveTSId8kM8cWrPISMBqB>. Acesso em 12 mar. 2023.

ARANTES, Paulo E.; SARACK, Caio. Entrevista com Paulo Arantes sobre o livro Formação e Desconstrução (2021). Disponível em . Acesso em 03 mar. 2023.

BAPTISTA, Abel B. O cânone como formação: a teoria da literatura brasileira de Antonio Candido. O livro agreste: ensaio de curso de Literatura Brasileira. Campinas: Editora da Unicamp, p. 41-82, 2005.

BORRADORI, Giovanna; DERRIDA, Jacques; HABERMAS, Jürgen. Filosofia em tempo de terror. Tradução de Roberto Muggiati. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2004.

BOSI, Alfredo. Narrativa e resistência. Itinerários, n. 10, p. 11-27, 1996.

CANDIDO, Antonio. Radicalismos. Estudos Avançados, v. 4, n. 8, p. 4-18, 1990.

CATALANI, Felipe. Formação e desconstrução: uma visita ao Museu da Ideologia Francesa (2021). Disponível em <https://aterraeredonda.com.br/formacao-e-desconstrucao-uma-visita-ao-museu-da-ideologia-francesa/>. Acesso em 08 mar. 2023.

CHAKRABARTY, Dipesh. Museums in late democracies. Humanities Research, v. 9, n. 1, p. 5-12, 2002.

CRITCHLEY, Simon. On Humour. Abingdon: Routledge, 2002.

CRITCHLEY, Simon; DERRIDA, Jacques; LACLAU, Ernesto; RORTY, Richard. Desconstrução e pragmatismo. Tradução de Victor Maia. Rio de Janeiro: Mauad X, 2017.

DERRIDA, Jacques. Mitologia branca. Margens da Filosofia. Tradução de Joaquim Torres Costa e António M. Magalhães. Campinas: Papirus, 1991.

DERRIDA, Jacques. O cartão postal: de Sócrates a Freud e além. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007.

DERRIDA, Jacques. Gramatologia. Tradução de Miriam Schnaiderman e Renato Janine Ribeiro. Campinas: Perspectiva, 2011.

DERRIDA, Jacques. A escritura e a diferença. Tradução de Maria Beatriz Marques Nizza da Silva, Pedro Leite Lopes e Pérola de Carvalho. Campinas: Perspectiva, 2019.

EDELMAN, Lee. No future: Queer Theory and the Death Drive. Durham: Duke University Press, 2004.

FAUSTO, Rui. Entre Adorno e Lukács: dois livros de Paulo Arantes. Lua Nova, n. 42, p. 201-219, 1997.

FFLCH-USP. “XI Seminário de pós-graduação do DTLLC”: Pandemias e suas representações. Disponível em . Acesso em 03 mar. 2023.

FRENKEL, Roy D. Sessão. São Paulo: Luna Parque, 2017.

LIMA, Luiz Costa. Concepção de história literária na “Formação”. In: D'INCAO, Maria Angela; SCARABÔTOLO, Eloísa Faria (Orgs.). Dentro do texto, dentro da vida: ensaios sobre Antonio Candido. São Paulo: Companhia das Letras, p. 153-169, 1992.

MORAES, Anita M. R. de. Para além das palavras: representação e realidade em Antonio Candido. São Paulo: EdUNESP, 2015.

MORAES, Anita M. R. de. Resenha de Antonio Candido 100 anos. Criação & Crítica, v. 1, n. 26, p. 182-189, 2020.

NATALI, Marcos P. Programa da disciplina "Assinaturas de Derrida" (2020). Disponível em . Acesso em 07 mar. 2023.

NATALI, Marcos P. El acta de nacimiento de la musa: Cómo (no) leer la deconstrucción en São Paulo. In: MIRIZIO, Annalisa; AGUILAR, Gonzalo; PINO, Claudia Amigo (Orgs.). Travesías, desvíos, obstrucciones: la circulación de la teoría francesa en Latinoamérica y España. 1 ed. São Paulo: FFLCH-USP, p. 141-158, 2022.

PERRONE-MOISÉS, Leyla. Pastiches críticos. Inútil poesia. São Paulo: Companhia das Letras, p. 352-358, 2000.

PERRONE-MOISÉS, Leyla. Desconstruindo os Estudos Culturais. Vira e mexe, nacionalismo: paradoxos do nacionalismo literário. São Paulo: Companhia das Letras, p. 166-174, 2007a.

PERRONE-MOISÉS, Leyla. Edward Said, um intelectual fora de lugar. Vira e mexe, nacionalismo: paradoxos do nacionalismo literário. São Paulo: Companhia das Letras, p. 159-165, 2007b.

PHILIPSON, Gabriel S. Emplasto sísmico? Crítica Cultural – Critic, v. 15, n. 1, p. 153-165, jan.-jun./2020.

OTSUKA, Edu T; RABELLO, Ivone D. #eagoraoque: impasses do intelectual radical (2022). Disponível em <https://aterraeredonda.com.br/eagoraoque-impasses-do-intelectual/>. Acesso em 07 mar. 2023.

RASCUNHO. Variação e fuga: "Com Roland Barthes", de Leyla Perrone-Moisés, é um rico painel sobre o pensador francês (2013). Disponível em <https://rascunho.com.br/noticias/variacao-e-fuga/>. Acesso em 06 mar. 2023.

RODRIGUES, Carla. Paulo Arantes pensador da desconstrução. Revista Rosa, v. 4, n. 1, 2021. Disponível em <https://revistarosa.com/4/paulo-arantes-pensador-da-desconstrucao>. Acesso em 03 mar. 2023.

RUGGIERI, Mariana. A abstração da inequivalência: subalternidade e escravidão. Gragoatá, v. 27, n. 59, p. 1-19, set.-dez./2022.

SAFATLE, Vladimir. Curso integral: Jacques Derrida - em direção à desconstrução (2018). Disponível em . Acesso em 07 mar. 2023.

SANTOS, Carolina C. dos. Fora do eixo: notas feministas sobre a teoria da Formação da Literatura Brasileira. Criação & Crítica, v. 1, n. 26, p. 88-108, 2020.

SCHWARZ, Roberto. Sequências brasileiras: ensaios. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.

SCHWARZ, Roberto. Antonio Candido, 100 anos. In: SCHWARZ, Roberto; FONSECA, Maria Augusta (Orgs.). Antonio Candido, 100 anos. São Paulo: Editora 34, 2018.

SILVA, Priscila E. da. As origens da USP: raça, nação e branquitude na universidade. Curitiba: Appris Editora, 2020.

SPIVAK, Gayatri C. In Response: Looking back, looking forward. In: MORRIS, Rosalind C. (Ed.). Can the Subaltern Speak?: Reflections on the History of an Idea. Nova Iorque: Columbia University Press. Edição digital, 2010a.

SPIVAK, Gayatri C. Pode o Subalterno Falar? Tradução de Sandra Regina Goulart Almeida; Marcos Pereira Feitosa e André Pereira Feitosa. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2010b.

SPIVAK, Gayatri C. An Aesthetic Education in the Era of Globalization. Nova Iorque: Harvard University Press, 2013.

SPIVAK, Gayatri C. Crítica da razão pós-colonial: por uma história do presente fugidio. Tradução de Lucas Carpinelli. São Paulo: Politeia, 2022.

VILLIERS, Nicolas de. Opacity and the Closet: Queer Tactics in Foucault, Barthes, and Warhol. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2012.

Published

2023-08-02

Funding data

How to Cite

Saldanha, F. P. (2023). You did not understand a thing: perverformatives and teaching scenes at Universidade de São Paulo. Revista Criação & Crítica, 35, 74-99. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i35p74-99