Scenes of Dystopian writings in Golgona Anghel

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2175-3180.v13i25p97-111

Keywords:

Portuguese contemporary poetry, Golgona Anghel, Ethics, Irony

Abstract

Reflection on Golgona Anghel’s poetry by the analysis of relationship between poetry and ethic in contemporary times. Note by the writing attentive to the daily city (Lisbon) and the present time experiences that there is a discursiveness built by the “sharing the sensitive”. In other words, it is a language that affects the subjects and it brings them into the reality consciousness marked by failures and loss. It is observed in the writing gestures mainly in the works Como uma flor de plástico na montra de um talho (2013) and Nadar na piscina dos pequenos (2017) an ironic and laugh diction that reveals narration/sharing mode of the real in an affective poetic in which the poet and the subjects sharing the show society disenchantment. Concludes that the latent dystopia in the poems writing scenes is balanced by sharing of a language that goes against the other.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Paulo Alberto da Silva Sales, Instituto Federal Goiano

    Docente da área de Linguagens no Instituto Federal Goiano, Câmpus Hidrolândia, e no Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Língua, Literatura e Interculturalidade da Universidade Estadual de Goiás, Campus Cora Coralina. Desenvolve Estágio Pós-Doutoral em Estudos de Literatura na Universidade Federal Fluminense, sob supervisão da Profa. Dra. Ida Alves e co-supervisão da Profa. Celia Pedrosa. 

     

     

References

ALVES, Ida. A política da poesia, por uma po-ética. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=yEPZxdme2U0. Acesso: 12 fev. 2021.

ANGHEL, Golgona. A metafísica do medo: leituras da obra de Al Berto. Tese (Doutorado em Estudos Portugueses) – Faculdade de Letras, Universidade de Lisboa. Lisboa. 2008.

ANGHEL, Golgona. Como uma flor de plástico na montra de um talho. Porto: Assírio & Alvim, 2013.

ANGHEL, Golgona. Nadar na piscina dos pequenos. Porto: Assírio & Alvim, 2017.

ANGHEL, Golgona. Sacrifiquei sem nenhum remorso. ELyra: Revista da Rede Internacional Lyracompoetics, n. 5, p. 125, 2015.

ANGHEL, Golgona. Vim porque me pagavam. Lisboa: Mariposa Azual, 2011.

BERGSON, Henri. O riso: ensaio sobre o significado do cômico. Trad. Maria Adriana Camargo Cappello. São Paulo: Edipro, 2018.

ECO, Umberto. O cômico e a regra. In: Viagem na irrealidade cotidiana. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984, p. 343-353.

EAGLETON, Terry. As ilusões do pós-modernismo. Trad. Elizabeth Barbosa. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1998.

GUERREIRO, António. Um pouco de vida, um pouco de poesia. Telhados de vidro, n. 1, p. 65-74, 2003.

JAMESON, Fredric. Pós-modernismo: a lógica cultural do capitalismo tardio. Trad. Maria Elisa Cevasco. São Paulo: Ática, 2007.

JENNY, Laurent. A estratégia da forma. Poétique, n. 27, p. 5-49, 1979.

MARTELO, Rosa Maria. Alegoria e autenticidade. In: MARTELO, Rosa Maria. A forma informe: leituras de poesia. Porto: Assírio & Alvim, 2010, p. 303-319.

MARTELO, Rosa Maria. Cartucho e as linhas de renovação da poesia portuguesa na segunda metade do século XX. In: MARTELO, Rosa Maria. A forma informe: leituras de poesia. Porto: Assírio & Alvim, 2010, p. 155-178.

MARTELO, Rosa Maria. Cenas de escrita (alguns exemplos). In: MARTELO, Rosa Maria. A forma informe: leituras de poesia. Porto: Assírio & Alvim, 2010, p. 323-343.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. Trad. Mônica Costa Netto. São Paulo: Editora 34, 2009.

Published

2021-12-28

How to Cite

Sales, P. A. da S. (2021). Scenes of Dystopian writings in Golgona Anghel. Revista Desassossego, 13(25), 97-111. https://doi.org/10.11606/issn.2175-3180.v13i25p97-111