Aspects of post-modernity in The Cave, by José Saramago

Authors

  • Thaíla Moura Cabral Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2175-3180.v14i27p82-95

Keywords:

José Saramago, The Cave, Portuguese literature, Post-Modernity

Abstract

In the following article, we will present a reflection on some aspects of Post-Modernity in José Saramago's novel The Cave (2000). To this end, it was necessary to illustrate a sketch on the constitution of the main character of the novel, the potter Cipriano Algor, as a subject who felt the impact of the logic of profit and its consequences in the life of the individual. For the accomplishment of the work, we used as theoretical apparatus notes from Zygmunt Bauman (2001), Beatriz Sarlo (2006), Anthony Giddens (1991), Slavoj Žižek (2012), among others, regarding the theory about the postmodern period and the profound changes in different segments of human life. About the specific literary criticism of the Portuguese writer, we use the notes of Ana Paula Arnaut (2008). The methodological procedure for the construction of the article took place through research in the theoretical framework already alluded to and by focusing on the key work of the present study, A caverna. Which led us to reflect on how much José Saramago was able to masterfully represent figures and aspects of memory and collective living.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Thaíla Moura Cabral, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

    Doutoranda em Literatura Portuguesa naUniversidade Federal do Rio de Janeiro. Mestre em Estudos Literários pela Universidade Estadual de Feira de Santana.

References

ARNAUT, Ana Paula. José Saramago. Lisboa, Portugal: Edições 70, 2008.

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Tradução de Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

BERMAN, Marshall. Tudo que é sólido desmancha no ar: a aventura da modernidade. MOISÉS, Carlos Felipe; Tradução de Ana Maria L. Ioriatti. São Paulo: Companhia das Letras, 1986.

FERREIRA, S. Da estátua à pedra: percursos figurativos de José Saramago. São Paulo: Editora UNESP, 2015. Disponível em: <https://books.scielo.org/id/q65gt>. Acesso em: 27 mai. 2022.

GUATTARI, Félix; ROLNIK, Suely. Micropolítica: cartografias do desejo. 12. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

GIDDENS, Anthony. As consequências da modernidade. FIKER, Raul [tradução]. São Paulo: Editora Unesp, 1991.

LEGIÃO URBANA. Índios. [1986]. Disponível em: <https://www.letras.mus.br/legiao-urbana/92/>. Acesso em: 01 fev. 2022.

LOPES, João Marques. Saramago – Biografia. São Paulo: Leyda, 2010.

PLATÃO. Livro VII. In: A República. BURATI, Heloísa da Graça [tradução]. São Paulo: Rideel, 2005.

SARAMAGO, José. Memorial do convento. 40. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2010.

SARAMAGO, José. As intermitências da morte. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

SARAMAGO, José. Caim. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

SARAMAGO, José. O homem duplicado. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

SARAMAGO, José. O Evangelho Segundo Jesus Cristo. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

SARAMAGO, José. A caverna. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.

SARAMAGO, José. Todos os nomes. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.

SARAMAGO, José. Ensaio sobre a cegueira. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

SARAMAGO, José. História do cerco de Lisboa. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

SARAMAGO, José. O ano da morte de Ricardo Reis. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1988.

SARLO, Beatriz. Cenas da vida pós-moderna: intelectuais, arte e videocultura na Argentina. ALCIDES, Sérgio [tradução]. 4. ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2006.

ŽIŽEK, Slavoj. O ano em que sonhamos perigosamente. BETTONI, Rogério [tradução]. São Paulo: Boitempo, 2012.

Published

2022-09-20

How to Cite

Cabral, T. M. (2022). Aspects of post-modernity in The Cave, by José Saramago. Revista Desassossego, 14(27), 82-95. https://doi.org/10.11606/issn.2175-3180.v14i27p82-95