Decentralized Classes Program in the expansion of public professional education in the state of São Paulo: history and developments

Authors

  • Sueli Soares dos Santos Batista Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza
  • Daniel Capella Pereira Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349261780

Keywords:

Education and work, Educational policy, Professional and technological education, Managerialism, São Paulo, Decentralized classe, Paula Souza Center

Abstract

The strategies for centralizing and decentralizing administrative responsibilities and its effects on the quality of the education provided by public and private institutions has occupied specific studies intended to understand how such process takes place in different school contexts. The starting point of this study lies in the following quest: within the framework of the neoliberal reforms of education, which would be the function of the Decentralized Classes Program in the expansion of the public professional education in the state of São Paulo? The study includes bibliographical references with authors who address political, social and historical aspects which resulted in the current structure of the public professional schooling, especially in the state of São Paulo. They are also analyzed by means of documental research, carried out on the basis of data available from the agencies in charge of the public professional education in the mentioned state, focusing on the Decentralized Classes Program. The study clearly shows the expansion of enrolments in the program and its relationship with the State Educational Plan, as well as the prevalence in providing courses aligned with the technological issue of Management and Business, since such qualifications require less expensive structures and serve the technologist and managerial approaches found in the public policies, discourses, and actions. It must be pointed out that the neoliberal logic ruling the public policies lowers the function of the educational process to the development of economically significant skills, disregarding social, cultural, and regional aspects, focusing on the private quantitative offer to the detriment of the quality of the public professional education provided.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Sueli Soares dos Santos Batista, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza

    é pós-doutorada no Departamento de História e Filosofia da Educação da Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). É mestre e doutora em psicologia escolar e do desenvolvimento humano pela Universidade de São Paulo (USP). Atualmente é professora e pesquisadora do mestrado profissional do Centro Paula Souza (CEETEPS).

  • Daniel Capella Pereira, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza

    é mestre em gestão e desenvolvimento da educação profissional pela Unidade de Pós-Graduação do Ceeteps. Bacharel em administração e ciências contábeis. É professor de ensino técnico do Ceeteps e de ensino superior na Universidade São Judas Tadeu.

References

ALESP. Assembleia Legislativa do Estado de São Paulo. Plano Estadual de Educação de São Paulo: Lei nº 16.279, de 08 de julho de 2016. São Paulo: Alesp, 2016. Disponível em: https://www.al.sp.gov.br/repositorio/legislacao/lei/2016/lei-16279-08.07.2016.html#:~:text=Artigo%201%C2%BA%20%2D%20Fica%20aprovado%20o,25%20de%20junho%20de%202014 Acesso em: 24 mar. 2023.

» https://www.al.sp.gov.br/repositorio/legislacao/lei/2016/lei-16279-08.07.2016.html#:~:text=Artigo%201%C2%BA%20%2D%20Fica%20aprovado%20o,25%20de%20junho%20de%202014

ALMEIDA, Maria Hermínia Tavares de. Recentralizando a federação? Revista de Sociologia e Política, Curitiba, n. 24, p. 29-40, jun. 2005.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil (1988). Brasília, DF: Senado Federal, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm Acesso em: 25 mar. 2023.

» https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm

CASASSUS, Juan. A reforma educacional na América Latina no contexto de globalização. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 114, p. 7-28, nov. 2001.

CEE. Conselho Estadual da Educação do Estado de São Paulo. Busca por assunto. São Paulo: CEE, 2019. http://www.ceesp.sp.gov.br/busca_por_assunto Acesso em: 22 jun. 2019.

» http://www.ceesp.sp.gov.br/busca_por_assunto

CEE. Conselho Estadual da Educação do Estado de São Paulo. Deliberação CEE Nº6/99: normas para autorização e instalação de classes descentralizadas no sistema de ensino do estado de São Paulo. São Paulo: CEE, 1999.

CEE. Conselho Estadual da Educação do Estado de São Paulo. Parecer CEE 80/2017: autorização de instalação e funcionamento de classe descentralizada nos termos da deliberação CEE Nº 6/99. São Paulo: CEE, 2017.

CEETEPS. Centro Paula Souza. Banco de dados Cetec. São Paulo: Ceeteps, 2019. Disponível em: http://bdcetec.cpscetec.com.br/index.php Acesso em: 19 set. 2019.

» http://bdcetec.cpscetec.com.br/index.php

CEETEPS. Centro Paula Souza. Convênio de cooperação técnico educacional 015/2013. São Paulo: Ceeteps, 2013a.

CEETEPS. Centro Paula Souza. Modelo de convênio de cooperação técnico educacional. São Paulo: Ceeteps, 2013b.

CEETEPS. Centro Paula Souza. Projeto piloto de regionalização - Centro Paula Souza. São Paulo: Ceeteps, 2021. Disponível em: https://regionalizacao.cps.sp.gov.br/horus/ Acesso em: 26 fev. 2021.

» https://regionalizacao.cps.sp.gov.br/horus/

CEETEPS. Centro Paula Souza. Sobre o Centro Paula Souza. São Paulo: Ceeteps, 2020. Disponível em: http://www.cps.sp.gov.br/sobre-o-centro-paula-souza/ Acesso em: 26 fev. 2020.

» http://www.cps.sp.gov.br/sobre-o-centro-paula-souza/

CEETEPS. Centro Paula Souza. Termo de cooperação técnico-educacional 021/2011. São Paulo: Ceeteps, 2011.

CHAUÍ, Marilena. A universidade pública sob nova perspectiva. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 24, set./dez. 2003.

CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise. A “era das diretrizes”: a disputa pelo projeto de educação dos mais pobres. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, v. 17 n. 49 jan./abr. 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=smci_arttext&pid=S1413-24782012000100002 Acesso em: 19 jun.2020

» http://www.scielo.br/scielo.php?script=smci_arttext&pid=S1413-24782012000100002

COUTINHO, Eduardo Henrique Lacerda. Políticas públicas para a educação profissional: um estudo de caso dos egressos do CEFET – MG. 217 f. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian Laval. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.

DOURADO, Luiz Fernandes. Reforma do Estado e as políticas para a educação superior no Brasil nos anos 90. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 80, set. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/XyLXN7mtdPGgnScr5MgYbHK/ Acesso em: 12 abr. 2020.

» https://www.scielo.br/j/es/a/XyLXN7mtdPGgnScr5MgYbHK/

FIALA, Diane Andreia de Souza. A política de expansão da educação profissional tecnológica de graduação pública no Estado de São Paulo (2000-2007). Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2016.

HARVEY, David. Condição pós-moderna. 24. ed. São Paulo: Loyola, 2013.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pesquisa Nacional por Amostra em Domicílios (PNAD): síntese de indicadores 2015. Rio de Janeiro: IBGE, 2016. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv98887.pdf Acesso em: 29 ago.2019.

» https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv98887.pdf

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua - PNAD contínua. Brasília, DF: IBGE, 2020. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/trabalho/17270-pnad-continua.html?edicao=19757&t=downloads Acesso em: 29 ago.2020.

» https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/trabalho/17270-pnad-continua.html?edicao=19757&t=downloads

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Síntese de Indicadores Sociais: IBGE Cidades. Estado de São Paulo. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/sp/pesquisa/45/62585?ano=2016&localidade1=31&localidade2=33 Acesso em: 29 ago.2019.

» https://cidades.ibge.gov.br/brasil/sp/pesquisa/45/62585?ano=2016&localidade1=31&localidade2=33

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo Escolar 2018. Brasília, DF: INEP, 2018. Disponível em: http://portal.inep.gov.br Acesso em: 20 fev. 2020.

» http://portal.inep.gov.br

LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. Trad. Maria Luiza M. de Carvalho e Silva. Londrina: Planta, 2004.

LEHER, Roberto. Da ideologia do desenvolvimento à ideologia da globalização: a educação como estratégia do Banco Mundial. 1998. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, 1998.

LIBÂNEO, José Carlos; OLIVEIRA, João Ferreira de; TOSCHI, Mirza Seabra. Elementos para uma análise crítico-compreensiva das políticas educacionais: aspectos sociopolíticos e históricos. In: LIBÂNEO, José Carlos; OLIVEIRA, João Ferreira de; TOSCHI, Mirza Seabra. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. São Paulo: Cortez, 2017. p. 147-172.

LOTTA, Gabriela Spanghero. Burocracia e implementação de políticas de saúde: os agentes comunitários na Estratégia Saúde da Família. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2015. Disponível em: https://books.google.com.br/books?id=0LZHDwAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=pt-BR&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false Acesso em: 29 dez. 2019.

» https://books.google.com.br/books?id=0LZHDwAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=pt-BR&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false

MAIA, Luís Carlos Zanirato. Mapeamento das unidades do Centro Paula Souza 2019: 2° semestre. São Paulo: Ceeteps, 2019.

MANFREDI, Sílvia Maria. Educação profissional no Brasil: atores e cenários ao longo da história. Jundiaí, Paco: 2016.

MEC. Ministério da Educação. Catálogo nacional de cursos técnicos, 2016. Brasília, DF: MEC, 2016. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=41271-cnct-3-edicao-pdf&category_slug=maio-2016-pdf&Itemid=30192 Acesso em: 20 jul. 2018.

» http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=41271-cnct-3-edicao-pdf&category_slug=maio-2016-pdf&Itemid=30192

OLIVEIRA, Dalila. Andrade. Política educacional nos anos 1990: educação básica e empregabilidade. In: DOURADO, Luis Fernandes; PARO, Vitor Henrique (org.). Políticas públicas & educação básica. São Paulo: Xamã, 2001. p. 105-121.

SACILOTTO, José Vitório. A educação profissional na agenda de políticas públicas de Educação no Estado de São Paulo e a expansão do Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza. 2016. Tese (Doutorado em Políticas, Administração e Sistemas Educacionais) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2016.

SCHWARTZMAN, Simon, BOMENY, Helena Maria Bousquet, COSTA, Vanda Maria Ribeiro. Tempos de Capanema. 2. ed. São Paulo: Edusp: Paz e Terra, 2000.

SEADE. Sistema Estadual de Análise de Dados. Tabelas PIB anual 2002-2016. Brasília, DF: Seade, 2019a. Disponível em: http://www.seade.gov.br/produtos/pib-anual/ Acesso em: 29 ago. 2019.

» http://www.seade.gov.br/produtos/pib-anual/

SEADE. Sistema Estadual de Análise de Dados. Taxa de desemprego em relativa estabilidade: pesquisa de emprego e desemprego. Jan. 2019. Brasília, DF: 2019b. Disponível em: https://www.dieese.org.br/analiseped/2019/201901pedsao.pdf Acesso em: 31 ago. 2019.

» https://www.dieese.org.br/analiseped/2019/201901pedsao.pdf

SIMÕES, Carlos Artexes. Ensino médio de qualidade para todos: indicadores e desafios. In: REGATTIERI, Marilza; CASTRO, Jane Margareth (org.). Ensino médio e educação profissional: desafios e integração. Brasília, DF: Unesco, 2009. p. 95-107.

Published

2023-12-22

How to Cite

Decentralized Classes Program in the expansion of public professional education in the state of São Paulo: history and developments. (2023). Educação E Pesquisa, 49(contínuo), e261780. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349261780