Contributions of psychoanalysis in the Therapeutic Accompaniment of children: a review of the magazine Estilos da Clínica

Authors

  • Anaís Oliveira Caribé Cavalcante Clínica Laços
  • Milena Lisboa Escola Bahiana de Medicina e Saúde Pública

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v26i3p476-493

Keywords:

Therapeutic accompaniment, Psychoanalysis, Child, Autism, Psychosis

Abstract

Using the methodology of integrative review, this text proposes to analyze some contributions of Psychoanalysis to the development of the Therapeutic Accompaniment (TA) clinic with children, analyzing the magazine Styles da Clínica - USP. In this article, we ask about the therapeutic companion (AT), its functions and the possibility of connection with the child's desire in psychological distress. Thirteen articles on Accompaniment and Childhood published in Revista Estilos da Clínica were analyzed. From an interpretative reading, 3 categories were built: Therapeutic Accompaniment (structure, training and ethics of the device); Therapeutic Accompaniment with typical and atypical children and; Therapeutic Accompaniment with autistic, psychotic or undiagnosed children.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Anaís Oliveira Caribé Cavalcante, Clínica Laços

    Psicóloga clínica e Acompanhante Terapêutica, membro da Clínica Laços, Salvador, BA, Brasil.

  • Milena Lisboa, Escola Bahiana de Medicina e Saúde Pública

    Psicóloga clínica e Acompanhante Terapêutica. Professora Adjunta da Escola Bahiana de Medicina e Saúde Pública, Salvador, BA, Brasil.

References

Araújo, F. (2005). Do amigo qualificado à política da amizade. Estilos da Clín., 10(19), 84-105. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-71282005000200005

Barretto, K. (1998). Ética e técnica no acompanhamento terapêutico. São Paulo: Unimarco.

Bernardino, L. M. F. (2004). As psicoses não decididas da infância: Um estudo psicanalítico. [Versão digital em Adobe Reader]. Recuperado de http://www.niip.com.br/wp-content/uploads/2013/05/As-psicoses-n%C3%A3o-decididas-da-inf%C3%A2ncia-Leda.pdf.

Calligaris, C. (2004). Cartas a um jovem terapeuta. Rio de Janeiro: Elsevier. Chemama. (1995). Dicionário de Psicanálise Larousse. Porto Alegre: Artes Médicas Sul. Deleuze, G., & Guattari, F. (1972). O Anti-Édipo: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo, SP: Editora 34.

Elia, L. (2010). O Conceito de sujeito. (3a.ed.). Rio de Janeiro, RJ: Zahar.

Fraguas, V., & Berlinck, M. T. (2001) Entre o pedagógico e o terapêutico Algumas questões sobre o acompanhamento terapêutico dentro da escola. Estilos Clín., 6(11), 7-16. doi: https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v6i11p7-16

Freud, S., & Salomão, J. (1973). Três ensaios sobre a teoria da sexualidade. Rio de Janeiro, RJ: Imago.

Gerab, C. K. (2016). Uma acompanhante terapêutica para duas. Estilos Clín., 21(1), 189-199. doi: https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v21i1p189-199

Gerab, C. K., & Berlinck, M. T. (2012). Considerações sobre o enquadre na clínica do AT. Estilos Clín., 17(1), 88-105. doi: https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v17i1p88-105

Hermann, M. C. (2005). O significante e o real na psicose: ferramentas conceituais para o acompanhamento terapêutico. Estilos Clín., 10(19), 132-153. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-71282005000200008

Hermann, M. C. (2010). Acompanhamento terapêutico, sua criação em uma montagem institucional de tratamento e as ofertas de laço social. Estilos Clín., 15(1), 40-59. doi: https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v15i1p40-59

Jerusalinsky, A. (2016). Travessias e Travessuras no acompanhamento terapêutico (1st ed.). Salvador: Agalma. Jerusalinsky, A. (2019). Dossiê Autismo (1st ed.). São Paulo: Langage.

Jimenez, S. (2005). Sinthoma e fantasia fundamental, Latusa Digital, Rio de Janeiro – EBP-RJ, (12).

Kupfer, M. C. (1989). Freud e a educação. O mestre do impossível. São Paulo, Scipione.

Kupfer, M. C. (1997). Educação terapêutica: o que a psicanálise pode pedir à educação. Estilos da Clínica, 2(2), 53-61. doi: https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v2i2p53-61

Lacan, J. (2007). O seminário. Livro 23: o sinthoma. (1975-1976). Rio de Janeiro: Jorge Zahar. ISBN 978-8571109872

Medeiros, M. S.; Mariotto, R. M. M. (2006). O tempo da constituição do sujeito In L. M. F. Bernardino (Org.), O que a psicanálise pode ensinar sobre a criança, sujeito em constituição, 43- 55. São Paulo: Escuta.

Melão, M. S. (2008). A escrita e a constituição do sujeito: um caso de autismo. Estilos Clín., 13(25), 94-117. doi: https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v13i25p94-117

Nascimento, V. G., Silva, A. S. P., & Dazzani, M. V. M. (2015). Acompanhamento terapêutico escolar e autismo: caminhos para a emergência do sujeito. Estilos Clín.,20(3), 520-534. São Paulo. doi: https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v20i3p520-534

Palombini, A. L., Cabral, K. V., & Belloc, M. M. (2005). Acompanhamento terapêutico: vertigens da clínica no concreto da cidade. Estilos Clín., 10(19), 32-59. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-71282005000200003

Papalia, D., Olds, S., Feldman, R., Bueno, D., & Frizzo, G. (2013). Desenvolvimento humano. Porto Alegre, RS: Artmed.

Pulice, G. O., Manson, F., & Teperman, D. (2005). Acompanhamento terapêutico: contexto legal, coordenadas éticas e responsabilidade profissional. Estilos Clín., 10(19), 12-31. doi: https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v10i19p12-31

Rolnik, S. (1997). Equipe de At Do Hospital-Dia “A Casa”. Crise e cidade: acompanhamento terapêutico. São Paulo, SP: EDUC.

Society, A., (2020). Autism Society Statement: CDC Releases Autism Prevalence Report. [online] Autism Society. Recuperado de https://www.autism-society.org/releases/cdc-releases-new-prevalence-rates-of-people-with-autism-spectrum-disorder/#:~:text=CDC%20Report%20States%20That%20Prevalence,diagnosed%20with%20autism%20spectrum%20disorder

Sousa, L. M. M. de, Firmino, C. F., Marques-Vieira, C. M. A., Severino, S. S. P., & Pestana, H. C. F. C. (2018). Revisões da literatura científica: tipos, métodos e aplicações em enfermagem. Revista Portuguesa de Enfermagem de Reabilitação, 1(1), 45-55. doi: https://doi.org/10.33194/rper.2018.v1.n1.07.4391

Spagnuolo, L. S. (2017). Sabe-se sobre a criança? Acompanhamento terapêutico e educação inclusiva. Estilos Clín., 22(2), 283-298. doi: https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v22i2p283-298

Published

2021-12-18

How to Cite

Cavalcante, A. O. C., & Lisboa, M. (2021). Contributions of psychoanalysis in the Therapeutic Accompaniment of children: a review of the magazine Estilos da Clínica. Clinical Styles. The Journal on the Vicissitudes of Childhood, 26(3), 476-493. https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v26i3p476-493