The transfer, the analyst and the anguish
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v19i1p111-127Keywords:
transfer, analyst, anguish.Abstract
This paper approaches the emergence of anguish in the analyst in a case of psychoanalysis with children. Lacan (2005) shows that is not uncommon the analyst be taken by anguish when he is in contact with his patient. The question raised is: what happens? It is not our aim respond or finalize this question, but, based on a clinical case, read between the lines what is at stake in the analysis and, therefore, reflect about the transference emergence as co-related to the anguish emergence. In the clinical case in question, the analyst who receives the patient utilizes the interpretation to manage a negative transference. The transfer is the field where the analyst operates, and it is in this field that the analyst, leaving their function, becomes a subject affected by anguish. At this moment, of emergence of the anguish, will be shown how the analyst utilizes tactics to return to the function of cause by doing semblance of object.Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
O envio dos manuscritos deverá ser acompanhado de Carta à Comissão Executiva solicitando a publicação. Na carta, o(s) autor(es) deve(m) informar eventuais conflitos de interesse - profissionais, financeiros e benefícios diretos ou indiretos - que possam vir a influenciar os resultados da pesquisa. Devem, ainda, revelar as fontes de financiamento envolvidas no trabalho, bem como garantir a privacidade e o anonimato das pessoas envolvidas. Portanto, o(s) autor(es) deve(m) informar os procedimentos da aprovação da pesquisa pelo Comitê de Ética da instituição do(s) pesquisador(es) com o número do parecer.
O material deve ser acompanhado também de uma Declaração de Direito Autoral assinada por todo(s) o(s) autor(es) atestando o ineditismo do trabalho, conforme o seguinte modelo:
Eu, Rinaldo Voltolini, concedo à revista o direito de primeira publicação e declaro que o artigo intitulado Sobre uma política de acolhimento de professores em situação de inclusão, apresentado para publicação na revista Estilos da Clínica, não foi publicado ou apresentado para avaliação e publicação em nenhuma outra revista ou livro, sendo, portanto, original.