TAXONOMIES OF GEOMETRY OF THE CONTEMPORARY ARCHITECTURE: A DIDACTIC APPROACH TO THE TEACHING OF PARAMETRIC MODELING IN ARCHITECTURE

Authors

  • Janice de Freitas Pires Universidade Federal de Pelotas http://orcid.org/0000-0002-1975-3147
  • Alice Theresinha Cybis Pereira Universidade Federal de Pelotas
  • Alexandre Gonçalves Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.11606/gtp.v12i3.133954

Keywords:

Architecture Education, Parametric Modeling, Contemporary Architecture, Taxonomy, Ontology

Abstract

This work has a didactic approach directed to the teaching of digital graphic representation for the architectural design. It seeks to identify structures of knowledge that support the geometric concepts employed in works of contemporary architecture. Faced with the technological advances and the recent insertion of parametric design in offices and schools of architecture, the study proposes the clarification of knowledge structures for the recognition of parametric modeling techniques related to those concepts. For such clarification, the notions of taxonomies and ontologies have been adopted, allowing the classification, hierarchization and association of the concepts of parametric modeling techniques and geometry. The study also aims to contribute to reflections, in the teaching of architecture, on the geometric design strategies used by contemporary architects, since the parametric representations of these geometries require a deeper theoretical understanding of their constituent elements.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AUSTIN, D. Penrose tiles talk across miles. American Mathematical Society: feature column, Providence, 13 ago. 2005a. Disponível em: <https://goo.gl/7VynQ8>. Acesso em: 31 out. 2017.

______. Penrose tilings tied up in ribbons. American Mathematical Society: feature column, Providence, 5 dez. 2005b. Disponível em: <https://goo.gl/R4aT5U>. Acesso em: 31 out. 2017.

BORDA, A. et al. Produção e compartilhamento de objetos de aprendizagem dirigidos ao projeto de arquitetura. In: CONGRESS OF THE IBERO-AMERICAN SOCIETY OF DIGITAL GRAPHICS, 14., 2010, Bogotá. Proceedings… Bogotá: Uniandes, 2010. v. 1, p. 104-107.

BOURKE, P. Tiling on the plane. Paul Bourke, Perth, 30 jun. 2002. Disponível em: <https://goo.gl/ck1x9t>. Acesso em: 31 out. 2017.

BURRY, J.; BURRY, M. The new mathematics of architecture. London: Thames & Hudson, 2010.

CAJORI, F. Uma história da matemática. Rio de Janeiro: Ciência Moderna, 2007.

CHEVALLARD, Y. El análisis de las prácticas docentes en la teoría antropológica de lo didáctico. Recherches en didactique des mathématiques, Grenoble, v. 19, n. 2, p. 221-266, 1999. Disponível em: <https://goo.gl/ZTzwZe> Acesso em: 31 out. 2017.

GROBMAN, J. Y. Soft[ware] boundaries: complex geometry in architectural design. In: TARAGA, H.; GAL, N. (Eds.). The beauty of Japheth in the tents of Shem: studies in honor of Mordechai Omer. Tel Aviv: Tel Aviv University, 2010. p. 585-599. Disponível em: <https://goo.gl/Wt8ZaG>. Acesso em: 31 out. 2017.

KOLAREVIC, B. Architecture in the digital age: design and manufacturing. New York: Spon Press, 2003.

MITCHELL, W. J. The logic of architecture: design, computation, and cognition. Cambridge, MA: The MIT Press, 1990.

MONEDERO, J. Aplicaciones informáticas en arquitectura. 2. ed. Barcelona: UPC, 2000a.

______. Parametric design: a review and some experiences. Automation in construction, Amsterdam, v. 9, n. 4, p. 369-377, 2000b.

NOVO, H. A elaboração de taxonomia: princípios classificatórios para domínios interdisciplinares. 2007. 172 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Instituto de Artes e Comunicação Social, Universidade Federal Fluminense, Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, Niterói, 2007.

PIRES, J. F. Construção do vocabulário e repertório geométrico para os estágios iniciais da prática projetual de arquitetura. 2010. 154 f. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2010. Disponível em: <http://www.ufpel.edu.br/faurb/prograu/documentos/documentos2010/dissertacao_janice.pdf>. Acesso em: 25 maio 2011.

PIRES, J. F.; BORDA, A. Identificação de estruturas de saber implícitas em materiais didáticos para a delimitação de uma taxonomia de domínio. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA DA UFPEL, 1., 2010, Pelotas. Anais… Pelotas: Gráfica Universitária, 2010. v. 1, p. 1-9.

PIRES, J. F.; BORDA, A.; PERONTI, G. Planificações parametrizadas e kirigami: aproximações possíveis para o estudo e a representação de superfícies curvas. Blucher Design Proceedings, São Paulo, v. 1, n. 8, p. 265-270, 2014.

PIRES, J. F.; AGUIRRE, N. M.; BORDA, A. Ativação da memória para o projeto de arquitetura através de metadados para caracterização da forma. In: CONGRESS OF THE IBERO-AMERICAN SOCIETY OF DIGITAL GRAPHICS, 13., 2009, São Paulo. Proceedings… São Paulo: Mackenzie, 2009. v. 1, p. 396-398.

PIRES, J. F. GONÇALVES, A.; PEREIRA, A. T. C. Taxonomias de geometria da arquitetura contemporânea como elementos didáticos para a prática do projeto paramétrico. Blucher Design Proceedings, São Paulo, v. 3, n. 1, p. 71-77, 2016.

PIRES, J. F. et al. Processos de ensino aprendizagem da geometria de superfícies curvas em arquitetura e design. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE GEOMETRIA DESCRITIVA E DESENHO TÉCNICO, 9.; INTERNATIONAL CONFERENCE ON GRAPHICS ENGINEERING FOR ARTS AND DESIGN, 10., Florianópolis, 2013. Florianópolis: UFSC, 2013. p. 1-13.

POTTMANN, H. Architectural geometry as design knowledge. Architectural Design, Hoboken, v. 80, n. 4, p. 72-77, 2010. Disponível em: <https://goo.gl/zJZgde>. Acesso em: 31 out. 2017.

POTTMANN, H. et al. Architectural geometry. Exton: Bentley Institute, 2007.

RAMACHANDRARAO, P.; SINHA, A.; SANYAL, D. On the fractal nature of Penrose tiling. Current Science, Bengaluru, v. 79, n. 3, p. 364-367, 2000.

RAZANI, R. Phantastische Papierarbeiten: Faltschnittkarten selber machen, mit Anleitungen und Plänen in originalgröβe. Augsburg: Augustus, 1993.

SCHNABEL, M. A. Parametric designing in architecture. In: COMPUTER-AIDED ARCHITECTURAL DESIGN FUTURES 2007, 12., 2007, Sydney. Proceedings… New York: Springer, 2007. p. 237-250.

SCHULTZ, K. Penrose tilings. Class Page for Kyle Schultz, Athens, GA, 13 mar. 2010. Disponível em: <https://goo.gl/BrNNUe>. Acesso em: 31 out. 2017.

STUDER, R.; BENJAMINS, V. R.; FENSEL, D. Knowledge engineering: principles and methods. Data & Knowledge Engineering, Amsterdam, v. 25, n. 1-2, p. 161-197, 1998.

VAZ, C. E. V. Um sistema de ensino de projeto baseado no conhecimento: sistemas generativos e ontologias aplicadas no ensino de arquitetura paisagística. 2011. 256 f. Tese (Doutorado em Engenharia Civil) – Faculdade de Engenharia Civil, Arquitetura e Urbanismo, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2011.

WOODBURY, R. F. Elements of parametric design. London: Routledge, 2010.

Published

2017-11-22

Issue

Section

Papers

How to Cite

PIRES, Janice de Freitas; PEREIRA, Alice Theresinha Cybis; GONÇALVES, Alexandre. TAXONOMIES OF GEOMETRY OF THE CONTEMPORARY ARCHITECTURE: A DIDACTIC APPROACH TO THE TEACHING OF PARAMETRIC MODELING IN ARCHITECTURE. Gestão & Tecnologia de Projetos (Design Management and Technology), São Carlos, v. 12, n. 3, p. 27–46, 2017. DOI: 10.11606/gtp.v12i3.133954. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/gestaodeprojetos/article/view/133954.. Acesso em: 20 may. 2024.