Practical experiences and environmental education in the teaching of the atelier of integrated design of architecture, urbanism and landscape architecture
DOI:
https://doi.org/10.11606/gtp.v17i3.186590Keywords:
Architecture teaching, school architecture, sustainabilityAbstract
Methodological practices through cross-cutting themes, collaborative processes and real problem solving enabling the architecture student to experience the place and its user, are of extreme importance in the training of the architect and urban planner. The purpose of this article is to present the experiences obtained in the design of sustainable spaces in the architecture of the schools within the discipline of Atelier of Design. The methodology encompasses teaching, research and extension through contact with the community, planning and execution of an environmental educational space. Site visits were carried out, questionnaires were applied to the pedagogical team and a didactic vegetable garden was planted in the courtyard of the selected school. Finally, there was the elaboration of a proposal for an educational building based on the studied concepts and the empirical experiences. It has been noticed that the participation of the university students in the extension activity motivated them to design spaces that could provide greater integration of the school community with its surroundings and the use of construction techniques with less impact on the environment and less energy consumption.
Downloads
References
BISSOLI, Márcia. Sustentabilidade e educação ambiental no curso de arquitetura e urbanismo. Cadernos de Arquitetura e Urbanismo, v.17, n.20, p. 117-131, 2010.
BRANDÃO, Gustavo Krysnamurthy Linhares. Horta escolar: semeando novas práticas educacionais. Curitiba: Appris, 2016.
BRASIL. Lei n° 9.795 de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Política Nacional de Educação Ambiental. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, 27 abr. 1999. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9795.htm>. Acesso em: 27 abril 2021.
BURGOS, Eduardo Goettert; GRIGOLETTI, Giane de Campos; PAIXÃO, Dinara Xavier da. Otimização do conforto ambiental no espaço escolar: uma visão sustentável. Cinergis, v.16, n.1, 2015.
COHEN, R.; DELACOURT, C.; GRAS-LEGUEN, C.; Launay, E. COVID-19 and schools. Guidelines of the French Pediatric Society, Archives de Pédiatrie, n.7, v.27, p. 388-392, 2020.
COLLINS, Peter. The Eighteenth Century Origins of Our System of Full-Time Architectural Schooling. Journal of Architectural Education, v.33, n.2, p.2-6, 1979.
COLUSSO, I.; HECK, A. Novas práticas pedagógicas no curso de Arquitetura e Urbanismo da Unisinos: o atelier de projeto e a rede Mercosul. 2015. PROJETAR 2015, Universidade Federal do Rio Grande do Norte.
DOURADO, Juscelino; BELIZÁRIO, Fernanda; PAULINO, Alciana. Escolas Sustentáveis. São Paulo: Oficina de Textos, 2015.
FLORIO, Wilson. O croqui no atelier de projeto: desafios no ensino de arquitetura na era digital. Revista Brasileira de Expressão Gráfica, v. 1, n. 1, p.50-76, 2013.
GONÇALVES, Joana Carla Soares e DUARTE, Denise Helena Silva. Arquitetura sustentável: uma integração entre ambiente, projeto e tecnologia em experiências de pesquisa, prática e ensino, Ambiente Construído, v.6, n. 4, p. 51-81, 2006.
IJSN – Instituto Jones dos Santos Neves. Censo demográfico 2010: indicadores dos bairros do município de Vitória. Disponível em: < http://www.ijsn.es.gov.br/>. Acesso em 28 de maio de 2021.
JESUS, Djanires Lageano Neto de e SILVA, Roberta de Arruda Braga. A inclusão da educação ambiental nos conteúdos curriculares do ensino superior sul-mato-grossense: cenários e perspectivas, Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.11, n.2, p.164-177, 2016.
KOWALTOWSKI, Doris C.C. Arquitetura escolar: o projeto do ambiente de ensino. São Paulo: Oficina de Textos, 2011.
LEITE, Izabel Farias e SILVA, Heitor de Andrade. Ateliês de projeto de design e de arquitetura: espaço, ensino e suas correlações. Revista PROJETAR, v.3, n.3, p. 47-60, 2018.
MACIEL, Sergio Dias; AMORIM, Arivaldo Leão de; CHECCUCCI, Érica de Sousa; SANTOS, Kyane Bomfim. Ateliê digital integrado: segundo ano da experiência de ensino de projeto Arquitetônico mediado por computador, Gestão e Tecnologia de Projetos, v.16, n.1, p.60-79, 2021.
PLATAFORMA AGENDA 2030. A Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável. Disponível em: < http://www.agenda2030.org.br>. Acesso em 27 de abril de 2021.
PONZIO, Angelica Paiva; MACHADO, Andréa Soler. O uso de métodos criativos visando a inovação no ensino de Projeto Arquitetônico. III Encontro da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Arquitetura e Urbanismo arquitetura, cidade e projeto: uma construção coletiva, 2014, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: 2014.
RHEINGANTZ, Paulo Afonso. Por uma arquitetura da autonomia: bases para renovar a pedagogia do ateliê de projeto de arquitetura, Arqtexto, n.6, p. 42-67, 2005.
SAFT, Daniela Mengue; PERES, Paulo Edelvar Corrêa; LINK, Dionísio; NISHIJIMA, Toshio. Paisagismo no pátio escolar: a arte como instrumento de sensibilização à educação ambiental, REMOA, n.2, v.2, p. 285-296, 2011.
SCHIBUOLA, Luigi; TAMBANI, Chiara. High energy efficiency ventilation to limit COVID-19 contagion in school environments, Energy & Buildings, n.240, p. 1-14, 2021.
SCHÖN, Donald. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2000.
VILLA, Simone Barbosa e ORNSTEIN, Sheila Walbe. Qualidade ambiental na habitação: Avaliação Pós-Ocupação. São Paulo: Oficina de Textos, 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Erica Coelho Pagel
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the article simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY NC ND, which allows the sharing of article with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of version of the article published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their research work online (e.g. in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and the citation of published article (See O Efeito do Acesso Livre).