Pedagogical course project: an experience in construction

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/gtp.v17i2.190462

Keywords:

course pedagogical project; University education; study, teaching and reflection

Abstract

This article presents reflections on the Pedagogical Course Project (PPC) which challenges the participatory and interactive teaching-learning process among its agents to act in a complex, conflicting and diverse world. It argues that training in Architecture and Urbanism must combine technical training and scientific and critical reasoning with a view to solving old and new problems, in an inter and transdisciplinary way. Based on the necessary approaches for acting and coping with the contemporary world, the article is organized around three axes that also guided the construction of the PPC: 1. coping with the formation of the student as a technical-scientific and professional reflexive political subject, 2. the intersection of “little boxes” guiding the student's experience and structuring through a plot constructed by (i) agglutinating axes that favor the intersection of content and knowledge; (ii) integrated ateliers and studios mixing content, approaches and practices and (iii) transversal crossing lines, events that sew new forms of knowledge production and 3. themes, integrating contexts and experiences that extrapolate practices into activities beyond of classrooms, which aim towards the path of extension. In this environment, new student attitudes flourish, which advocate a more active role in the collective construction, not only of the training School, but of society in constant formation, within a general framework in permanent transformation, in which technology and imbalances constitute a constant and changing theme, in the search for another and necessary sense of the world for all of us.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Lucas Fehr, Universidade Presbiteriana Mackenzie

    Lucas Fehr Universidade Presbiteriana Mackenzie. Graduado em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade de São Paulo (1987). Mestre (1999) e Doutor (2010) em Arquitetura e Urbanismo pela mesma universidade. Desde agosto de 2016 é Coordenador do Curso de Arquitetura e Urbanismo da Universidade Presbiteriana Mackenzie, onde é professor regime PPI, coordenou de 2005 a 2016 o Mosaico - Escritório Modelo de Arquitetura e Urbanismo, e é pesquisador nos grupos de pesquisa Teoria-Projeto: Cultura-Sociedade; e Sistemas Construtivos na Arquitetura Contemporânea. Arquiteto sócio do Estúdio América de Arquitetura. Coautor dos projetos vencedores em concursos de arquitetura para o Teatro Castro Alves, em Salvador, BA; Complexo Paineiras-Corcovado, no Rio de Janeiro; Novas Tipologias de Habitação de Interesse Social Sustentáveis, CDHU-SP, Ponte Nova, em Blumenau, SC; Museo de La Memoria, em Santiago do Chile, obra premiada, entre outros, pela APCA - Associação Paulista de Críticos de Arte em 2011.

  • Angelica Tanus Benatti Alvim, Universdidade Presbiteriana Mackenzie

    Arquiteta e Urbanista pela Faculdade de Belas Artes de São Paulo (FEBASP, 1986), Mestre (1996) e Doutora (2003) em Arquitetura e Urbanismo pelo Programa de Pós-graduação da Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo (PPG-FAU/USP). Professora Titular da Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade Presbiteriana Mackenzie (FAU-UPM), onde, atualmente, ocupa o cargo de Diretora desde 2016. É docente permanente do Programa de Pós-graduação em Arquitetura e Urbanismo da UPM (PPGAU-UPM). Ex-coordenadora do PPGAU-UPM (2010-2013/1) e Ex-coordenadora Geral dos Programas de Pós-graduação Stricto Sensu da UPM (2013-2016). Ex-presidente da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Arquitetura e Urbanismo (ANPARQ – biênio 2015-2016). Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq, Nível 1 D.

  • Viviane Manzione Rubio, Universidade Presbiteriana Mackenzie

    Arquiteta e Urbanista pela Faculdade de Belas Artes de São Paulo (FEBASP, 1986). Mestre (2011) e Doutora (2017) em Arquitetura e Urbanismo pelo Programa de Pós-graduação da Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade Presbiteriana Mackenzie (PPGAU-UPM). Atualmente é Coordenadora Adjunta (2019-) e Professora (2013-) da Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade Presbiteriana Mackenzie (FAU-UPM). Pesquisadora do Grupo “Urbanismo Contemporâneo: redes, sistemas e processos” (2009) da FAU-UPM. Conselheira Titular do Conselho Municipal de Política Urbana da Cidade de São Paulo (CMPU), integrando a Comissão de Proteção da Paisagem Urbana (2021-2023). Conselheira Suplente do Conselho de Arquitetura e Urbanismo (CAU/SP, Gestão 2021-2023).

  • Antonio Aparecido Fabiano Junior, Universidade Presbiteriana Mackenzie
    Mestre pela FAU USP desde 2010, ministra aulas na PUC Campinas desde 2011 - instituição em que se graduou em 2001- e Mackenzie SP desde 2017. Publicou diversos artigos em revistas acadêmicas, expos na 6a BIA de SP e participou de equipe que recebeu menção honrosa no concurso para o Pavilhão Brasileiro na Expo Milão 2015. Orientou trabalhos premiados no Ópera Prima 2016, menção honrosa no “Human Trafficking – Tenancingo Square Mediascape” em 2017, primeiro colocado no “Venice – Artisan School” em 2016 e primeiro colocadoProjetar.org “Brasil em Veneza” em 2016. Faz parte do Coletivo Arquitetura.

References

ALVIM, Angélica Tanus. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo Mackenzie: desafios e perspectivas para o século XXI. in ALVIM, Angélica Tanus; ABASCAL, Eunice; ABRUNHOSA, Eduardo Castedo. Arquitetura Mackenzie 100 anos FAU Mackenzie 70 anos: pioneirismo e atualidade. São Paulo: Editora Mackenzie, 2017.

CAMPOMORI, Maurício. Aprendendo fazendo: ensaios sobre o ensino de projeto. Belo Horizonye: Editora da Escola de Arquitetura da UFMG, 2018.

CAU/BR. Censo dos Arquitetos e Urbanistas do Brasil. 2019a. Disponível em: https://www.caubr.gov.br/wp-content/uploads/2018/03/Censo_CAUBR_06_2015_WEB.pdf. Acesso em: 23 junho 2021.

CAU/BR. Pesquisa CAU/BR revela perfil profissional dos arquitetos e urbanistas brasileiros. 2019b. Disponível em: https://caubr.gov.br/pesquisa-cau-br-revela-perfil-profissional-dos-arquitetos-e-urbanistas-brasileiros/. Acesso em: 10 junho 2021.

CAU/BR-Datafolha. Como o brasileiro constrói. 2015. Disponível em: https://www.caubr.gov.br/pesquisa2015/como-o-brasileiro-constroi/. Acesso em: 02 junho 2021.

CHAUI, Marilena. Conformismo e resistência. Editora Autêntica. 1ª edição, 2014.

Confea/CREA; CAU. Brasil tem 369 mil engenheiros civis e 202 mil arquitetos. 2020. Disponível em: https://www.cimentoitambe.com.br/massa-cinzenta/brasil-tem-369-mil-engenheiros-civis-e-202-mil-arquitetos/. Acesso em: 15 junho 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2017.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censos Demográficos 1940 a 2010. Disponível em: <http://www.ibge.gov.br>. Acesso em: 01 setembro 2021.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Mapa interativo 2020. Disponível em: < https://socecodem-ibgedgc.hub.arcgis.com/app/ac337eeee5164c0daa9c99f8689ad3f8>. Acesso em: 25 agosto 2021.

LEFEBVRE, Henri. O direito à cidade. São Paulo: Moraes, 1981.

MASSEY, Doreen. Pelo espaço: uma nova política da espacialidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2008.

MEC. Ministério Da Educação. 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/. Acesso em: 6 agosto 2020.

MORIN, Edgar. Educação na era planetária. Conferência na Universidade São Marcos, São Paulo, Brasil, 2005. Disponível em http://www.edgarmorin.org.br/textos.php?tx=30. Acessa em 30 agosto 2021.

NEGRI, Antonio; GUATTARI, Felix. As verdades nômades: por novos espaços de liberdade. São Paulo: Autonomia Literária e Editora Política, 2017.

ROLNIK, Raquel. Paisagens para a renda, paisagens para a vida: disputas contemporâneas pelo território urbano. Revista Indisciplinar. Belo Horizonte: EA-UFMG. v 5, ano 1, 2019.

SALAMA, Ashraf M. Transformative Pedagogy in Architecture and Urbanism. UMBAU-VERLAG, 2009.

SANTOS, Milton. A Urbanização Brasileira. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2009. 176p.

SCHÖN, Donald. A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Trad. Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

UN-HABITAT. World Cities Report 2016. Urbanization and Development: Emerging Futures. Nairobi: United Nations Human Settlements Programme, 2016. Disponível em: https://cdn.plataformaurbana.cl/wp-content/uploads/2016/06/wcr-full-report-2016.pdf?utm_medium=website&utm_source=archdaily.com.br. Acesso em: 20 maio 2021.

Published

2022-06-28

Issue

Section

Papers

How to Cite

FEHR, Lucas; ALVIM, Angelica Tanus Benatti; RUBIO, Viviane Manzione; FABIANO JUNIOR, Antonio Aparecido. Pedagogical course project: an experience in construction. Gestão & Tecnologia de Projetos (Design Management and Technology), São Carlos, v. 17, n. 2, p. 75–92, 2022. DOI: 10.11606/gtp.v17i2.190462. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/gestaodeprojetos/article/view/190462.. Acesso em: 22 may. 2024.