A Importância da Reflexão no Estágio Curricular na Licenciatura em Enfermagem: Uso de Heurísticos

Authors

  • Débora Rodrigues Vaz Programa de Pós-Graduação em Gerenciamento em Enfermagem da Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo
  • Mauricio Pietrocola Pinto de Oliveira Departamento de Metodologia de Ensino e Educação Comparada da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo
  • Denise Maria de Almeida Programa de Pós-Graduação em Gerenciamento em Enfermagem da Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo
  • Cláudia Prado Departamento de Orientação Profissional da Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo
  • Alfredo Almeida Pina-Oliveira Departamento de Orientação Profissional da Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo
  • Maria de Fatima Prado Fernandes Departamento de Orientação Profissional da Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-376X.v2i2p65-73

Keywords:

Higher Education, Nursing, Internship, Learning, Heuristic.

Abstract

This paper presents a heuristic creation process in order to encourage reflection on interpersonal relations and their emotional and communicational dimensions during Nursing Baccalaureate supervised internship related to Licensed Practical Nurses’ preparation. We performed a translation, adaptation, reorganization and development of a heuristic which focuses on experiential learning during Nursing Baccalaureate’s internship. A reflexive 53 item-instrument was yielded evincing four dimensions: Nursing student-supervisor teacher relationships, Nursing student-health services workers relationships, Nursing student-Licensed Practical Nursing students relationships and Nursing students relationships among themselves. The use of heuristic may contribute to relevant reflection regarding Nursing Baccalaureate’s internship and it helps Nursing students to (re) think their performance with the purpose of achieving personal and teaching skills improvement from their own emotions, interpersonal relationships and communicative strategies analysis influencing their teaching and learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2017-07-04

Issue

Section

Articles

How to Cite

VAZ, Débora Rodrigues; OLIVEIRA, Mauricio Pietrocola Pinto de; ALMEIDA, Denise Maria de; PRADO, Cláudia; PINA-OLIVEIRA, Alfredo Almeida; FERNANDES, Maria de Fatima Prado. A Importância da Reflexão no Estágio Curricular na Licenciatura em Enfermagem: Uso de Heurísticos. Revista de Graduação USP, São Paulo, Brasil, v. 2, n. 2, p. 65–73, 2017. DOI: 10.11606/issn.2525-376X.v2i2p65-73. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/gradmais/article/view/123908.. Acesso em: 18 may. 2024.