The The teaching of immunology in veterinary medicine course

Authors

  • Catia Helena de Almeida Lima Massari Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina Veterinária e Zootecnia. Programa de Pós-Graduação em Anatomia dos Animais Domésticos e Silvestres.
  • Luciana Silveira Flôres Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina Veterinária e Zootecnia. Programa de Pós-Graduação em Anatomia dos Animais Domésticos e Silvestres.
  • João Marcos Leite Santos Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina Veterinária e Zootecnia. Programa de Pós-Graduação em Anatomia dos Animais Domésticos e Silvestres.
  • Anaelise de Oliveira Macedo Turquetti Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina Veterinária e Zootecnia. Programa de Pós-Graduação em Anatomia dos Animais Domésticos e Silvestres.
  • Maria Angélica Miglino Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina Veterinária e Zootecnia. Departamento de Cirurgia.
  • José Roberto Kfoury Júnior Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina Veterinária e Zootecnia. Departamento de Cirurgia.

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-376X.v4i1p111-118

Keywords:

Higher Education, Veterinary Medical Education, Active Methodologies, Immunology

Abstract

The discipline of Immunology Applied to the Veterinary Medicine aims to study the cellular and molecular
components of domestic and wild animals’ immune system, as well as the mechanisms of immune response.
In the most of the courses, the pedagogical practice is approached through the traditional lecture classes on a paradigm of attack-defense of the organism, although some courses have incorporated a current view focusing on the comprehension of the immune system as a recognition system, with different consequences to the organisms such as: tolerance, immunity, hypersensitivity and autoimmunity. In this sense, it is important to emphasize the notion that the immune system is part of a large apparatus of balance and equilibrium maintenance of the organisms and, when this system is compromised, dysfunction arises. In addition, it is important to reinforce the great interaction between its components with other systems, especially the neuroendocrine system, as well as the complex regulation network that controls them. From this point of view, active learning methodologies such as problem-based learning aim to improve theoretical Immunology classes. An important trend in Veterinary Medicine undergraduate course is the multimodal teaching strategies through varied tools that amplifies academic performance. Therefore, it suggests that innovative teaching and learning methodologies about animal’s immune system must be encouraged in Brazilian universities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADNAN, NurHidayah; YAACOB, Yuzita; HASSAN, Mohammad Khatim; SALLEH, Hamzah Mohd & NOORBATCHA, Ibrahim Ali. “Developing CAS Models in Immunology Teaching”. In: Electrical Engineering and Informatics, 2009. ICEEI’09. International Conference on. IEEE, 2009, pp. 172-176.

ALMEIDA, Martha Elisa Ferreira & SANTOS, Virgínia Souza. “Immunology Teaching by Incorporating Knowledge from Theater and Music”. Journal of Biochemistry Education, vol. 13, n. 3, 2015, pp. 6-21.

ANDRADE, Ana Raquel Colares de & MOTA, Erika Freitas. “Importância das atividades de monitoria no suporte ao aprendizado de imunologia”. Encontros Universitários da UFC, vol. 1, n. 1, 2016, p. 2852.

BERÇOT, Filipe Faria; FIDALGO NETO, Antônio Augusto; LOPES, Renato Matos; FAGGIONI, Thais & ALVES, Luiz Anastácio. “Virtual Immunology: Software for Teaching Basic Immunology”. Biochemistry and Molecular Biology Education, vol. 41, n. 6, 2013, pp. 377-383.

CFMV. “Estratégias de Ensino-Aprendizagem para Desenvolvimento das Competências Humanísticas”. Propostas para Formar Médicos Veterinários para um Mundo Melhor. 150 p. 2012.

CORPE, Fernanda Pires & MOTA, Erika Freitas. “Utilização de Modelos Didáticos no Ensino-Aprendizado em Imunologia”. Revista da SBEnBio, n. 7, out. 2014.

FARNAN, Jeanne M.; PARO, John A. M.; HIGA, Jennifer; EDELSON, Jay & ARORA, Vineet M. The “YouTube Generation: Implications for Medical Professionalism”. Perspectives in Biology and Medicine, vol. 51, n. 4, 2008, pp. 517-524.

ICB – Instituto de Ciências Biomédicas. Ementa da disciplina de Imunologia – BMI0214. Júpiter – Sistema de Graduação. Disponível em: <https://uspdigital.usp.br/jupiterweb/obterDisciplina?sgldis=bmi0214&nomdis=>. Acessado em 2 jul, 2018.

LETARTE, Michelle & TAMMINEN, Wendy. “Teaching Immunology as a Science and Field of Medicine”. Frontiers in immunology, vol. 5, 2014, p. 114.

LOPES, C. & AMARAL, F. Explorando o Sistema Imunológico. Disponível em: <http://www1.pucminas.br/imagedb/documento/DOC_DSC_NOME_ARQUI20130912164902.pdf>. Acessado em 5 maio 2019.

MANZONI-DE-ALMEIDA, Daniel; MARZIN, Patricia & TRIVELATO, Silvia Frateschi. “Analysis of Epistemic Practices in Reports of Higher Education Students’ Groups in Carrying Out the Inquiry-Based Activity of Immunology”. Investigações em Ensino de Ciências, vol. 21, n. 2, 2016, pp. 105-120.

MARTINS, Fernanda Patrícia Serafim & PEREIRA, Fernando Lourenço. “Teaching of Immunology: Major Methods and Resources Used in Brazilian Universities. A Enseñanza de la Inmunología: Métodos y Análisis de los Principales Recursos Educativos Utilizados en las Universidades de Brasil”. II Fórum Internacional Sobre Prática Docente Universitária. Universidade Federal de Uberlândia, 2012.

MASTRANTONIO, Eneida César & MORAES, Fernanda Rosalinski. “Production of Models as an Alternative Method of Education and Motivation in Graduation Students of Immunology Producción de Maquetas como Modelos de Técnicas Alternativas para la Educación y Motivación de los Alumnos de la Disciplina Inmunología”. II Fórum Internacional Sobre Prática Docente Universitária. Universidade Federal de Uberlândia, 2012.

MURPHY, Kenneth; TRAVERS, Paul & WALPORT, Mark. Imunobiologia de Janeway. Trad. Lambert APF et al. 7 ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.

PATHARE, Nirmal A. “Interactive Animations to Enhance Learning of Concepts in Immunology”. Medical Education, vol. 48, n. 5, 2014, pp. 522-522.

PIMPÃO, Cláudia Turra; CATAPAN, Dariane Cristina; ROCHA, Rita Maria Venâncio Mangrich; CHI, Kung Darh; TEIXEIRA, Valeria Natasha; MADEIRA, Humberto Maciel França; MICHELOTTO, Ana Lúcia; GUEBERT, Mirian Célia Castellain & BURCHARD, Javier. “Desenvolvendo Competências na Aprendizagem de Estudantes de Medicina Veterinária”. Veterinária e Zootecnia, vol. 24, n. 3, 2017, pp. 592-603.

POTOMKOVA, Jarmila; MIHAL, Vladimir; SCHWARZ, Daniel. “Medical Education for YouTube Generation”. In: E-Learning-Engineering, On-Job Training and Interactive Teaching. IntechOpen, 2012.

SIQUEIRA-BATISTA, Rodrigo; GOMES, Andréia Patrícia; ALBUQUERQUE, Verônica Santos; MADALON-FRAGA, Rodrigo; ALEKSANDROWICZ, Ana Maria Coutinho & GELLER, Mauro. “Ensino de Imunologia na Educação Médica: Lições de Akira Kurosawa”. Revista Brasileira de Educação Médica, vol. 33, n. 2, 2009, pp. 186-90.

TIZARD, Ian. Imunologia Veterinária. Rio de Janeiro: Elsevier Brasil, 9 ed., 2014.

TOLEDO, Karina Alves de; MAZALI, Gabriela Stella; PEGORARO, Juliana Alves; ORLANDO, Jaqueline & DE ALMEIDA, Daniel Manzoni. “O Uso de História em Quadrinhos no Ensino de Imunologia para Educação Básica de Nível Médio”. Revista Inter Ação, vol. 41, n. 3, 2016, pp. 565-584.

TORRES, Elenilde Maria dos Santos; GOMES, Fátima; DELOU, Cristina Maria Carvalho; CASTRO, Helena Carla; ALVES, Luiz Anastácio; MARIAN, Ruth Maria & SILVA, Bruno Cezário. “Material Didático para o Ensino de Imunologia a Indivíduos com Necessidades Educacionais Especiais na Perspectiva da Surdez”. RevistAleph, n. 21, 2014.

ZHANG, Zhiren; LIU, Wei; HAN, Junfeng; GUO, Sheng & WU, Yuzhang. “A Trial of Patient-Oriented Problem-Solving System for Immunology Teaching in China: a Comparison with Dialectic Lectures”. BMC Medical Education, vol. 13, n. 1, 2013, p. 11.

Published

2020-07-23

Issue

Section

Reports

How to Cite

MASSARI, Catia Helena de Almeida Lima; FLÔRES, Luciana Silveira; SANTOS, João Marcos Leite; TURQUETTI, Anaelise de Oliveira Macedo; MIGLINO, Maria Angélica; JÚNIOR, José Roberto Kfoury. The The teaching of immunology in veterinary medicine course. Revista de Graduação USP, São Paulo, Brasil, v. 4, n. 1, p. 111–118, 2020. DOI: 10.11606/issn.2525-376X.v4i1p111-118. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/gradmais/article/view/150316.. Acesso em: 23 may. 2024.