Subjects in deprivation of liberty from the perspective of Information Science

study on scientific production in national and international database of the area

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2178-2075.v11i1p10-32

Keywords:

Subjects in deprivation of liberty, Prison library, Integrative review, Information Science, Databases – BRAPCI – LISA

Abstract

It presents research results whose objective was to identify, by means of an integrative review, how the subject of subjects in deprivation of liberty is inserted in the studies of information science, considering the complexity of the prison reality, and the Importance of science for understanding the social phenomena of this nature. The analysis methodology was the integrative review, following six established stages: identification of the theme and selection of the research question; Establishment of inclusion and exclusion criteria; Identification of pre-selected and selected studies; Categorization of the selected studies; Analysis and interpretation of results; and presentation of the review/synthesis of knowledge. A bibliographical survey was carried out in two databases: reference database of articles of journals in Information Science (Brapci) and Library & Information Science Abstracts (Lisa). The analysis was defined from two categories, questions of general aspects and issues of thematic aspects-the latter was analyzed using the free software of qualitative analysis Iramuteq. The results show that in Brapci there is virtually no literature regarding the theme, most of the articles were recovered in Lisa. We conclude that the theme at international level is already discussed in the long term and that the prison library is a recurrent approach. From this theme, others derive as: Analysis of referral services in prisons, study of information needs, study of informational behavior and implementation of projects in prison, revealing the diversity of approaches.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Francisca Liliana Martins de Sousa, Universidade Federal do Ceará

    Mestranda em Ciência da Informação pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal do Ceará – UFC, Brasil.

    Bibliotecária da Universidade Federal do Ceará, campus de Crateús – UFC, Brasil.

  • Virgínia Bentes Pinto, Universidade Federal do Ceará

    Doutora em Sciences de l’Information et de la Communication pela Université Stendhal, França.

    Professora Titular da Universidade Federal do Ceará – UFC, Brasil.

  • Maria Giovanna Guedes Farias, Universidade Federal do Ceará

    Doutora em Ciência da Informação pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal da Bahia – UFBA, Brasil.

    Professora Adjunta no Departamento de Ciências da Informação da Universidade Federal do Ceará – UFC, Brasil.

References

ASSIS, R. D. A realidade atual do sistema penitenciário brasileiro. Revista CEJ, Brasília, v. 11, n. 39, p. 74-78, out/dez, 2007. Disponível em: https://revistacej.cjf.jus.br/revcej/article/view/949. Acesso em: 30 ago. 2019.

BARATTA, A. Ressocialização ou controle social: uma abordagem crítica de “reintegração social” do sentenciado. Alemanha Federal: Universidade de Saarland, RFA, 1990. Disponível em: http://danielafeli.dominiotemporario.com/doc/ALESSANDRO%20BARATTA%20Ressocializacao%20ou%20controle%20social.pdf. Acesso em: 14 jun. 2019.

BOTELHO, L. L. R.; CUNHA, C. C. A.; MACEDO, M. O método da revisão integrativa nos estudos organizacionais. Gestão e Sociedade, Belo Horizonte, v. 5, n. 11, p. 121-136, maio/ago. 2011. Disponível em: http://www.gestaoesociedade.org/gestaoesociedade/article/view/1220/906. Acesso em: 30 ago. 2019.

BRASIL. Presidência da República. Lei n° 7.210, de 11 de julho de 1984. Institui a Lei de Execução Penal. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, 1984. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L7210.htm. Acesso em: 20 maio 2019.

CASTRO, A. A. Curso de revisão sistemática e metanálise. São Paulo: LED-DIS/UNIFESP, 2006. Disponível em: http://www.virtual.epm.br/cursos/metanalise. Acesso em: 02 jun. 2019.

CASEY, G. The library goes to prison. ALA Bulletin, New York, v. 49, n. 3, 1955.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2009.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1991.

GOFFMAN, E. Estigma: notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. Rio de Janeiro: J. Zahar, 1987.

GONZÁLEZ DE GOMEZ, M. N. Escopo e abrangência da ciência da informação e a pós-graduação na área: anotações para uma reflexão. Transinformação, Campinas, v. 15, n. 1, p. 31-43, jan./abr. 2003.

LEHMANM, V. Prison librarians needed: a challenging career for those with the right professional and human skills. IFLA Journal, v. 26, n. 2, 2000.

LEHMANM, V. Challenges and accomplishments in U.S. prison libraries. Library Trends, Maryland, v. 59, n. 3, p. 490-508, 2011.

MACHADO, N. O.; GUIMARÃES, I. S. A realidade do sistema prisional brasileiro e o princípio da dignidade da pessoa humana. Revista Eletrônica de Iniciação Científica, Itajaí, v. 5, n. 1, p. 566-581, 2014.

MENDES, K. D. S.; SILVEIRA, R. C. C. P.; GALVÃO, C. M. Revisão integrativa: método de pesquisa para incorporação de evidências na saúde e na enfermagem. Texto Contexto Enfermagem, v. 17, n. 4, p. 758– 764, 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tce/v17n4/18.pdf. Acesso em: 02 jun. 2019.

PÉREZ PULIDO. M. Prácticas de lectura en prisión: estudio de actitudes y comportamiento de los reclusosen el centro penitenciario de Badajoz. Anales de documentación, v. 4, p. 193-213, 2001.

PÉREZ PULIDO. M. Programs promoting reading in Spanish prisons. IFLA Journal, v. 36, n. 2, p. 131-137, 2010.

PÉREZ PULIDO. M. Library services in spanish prisons: current state of affairs. Library Trends, Maryland, v. 59, n. 3, p. 460-472, 2011.

SAMPIERI, R. H. Metodologia de pesquisa. 3. ed. São Paulo: McGrawHill, 2006.

SOUZA, T. S.; SILVA, M. D.; CARVALHO, R. Revisão integrativa: o que é e como fazer. Einstein, São Paulo, v. 8, n. 1, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1679-45082010000100102&script=sci_arttext&tlng=pt. Acesso em: 15 maio 2019.

STETLER, C. B. et al. Utilization focused integrative reviews in a nursing service. Applied Nursing Research, v. 11, n. 4, p. 195-206, nov. 1998.

TORRACO, R. J. Writing integrative literature reviews: guidelines and examples. Human Resource Development Review, v. 4, p. 356 -367, 2005. Disponível em: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.1011.5848&rep=rep1&type=pdf. Acesso em: 15 maio 2019.

THOMPSON, A. A questão penitenciária. 3. ed. Rio de Janeiro: Forense, 2002.

Published

2020-09-22

Issue

Section

Articles

How to Cite

SOUSA, Francisca Liliana Martins de; PINTO, Virgínia Bentes; FARIAS, Maria Giovanna Guedes. Subjects in deprivation of liberty from the perspective of Information Science: study on scientific production in national and international database of the area. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, Brasil, v. 11, n. 1, p. 10–32, 2020. DOI: 10.11606/issn.2178-2075.v11i1p10-32. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/162941.. Acesso em: 18 may. 2024.