From poster to fake out-of-home: advertising's eternal commitment to lies

Authors

  • Clotilde Perez Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
  • Bruno Pompeu Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2965-7474.v1i2p34-54

Keywords:

Advertising, fake out-of-home, digital out-of-home, artificial intelligence

Abstract

The objective of the article is to contribute to reflection on the evolution of advertising, reaching the assimilation of Artificial Intelligence and its creations and expressions. Going through theoretical references on advertising and cultural eras, from oral, written and printed culture to the development of mass culture to media culture and cyberculture, advertising incorporates innovative technologies, expanding its performance creatively, as happens in Digital campaigns Out of Home and Fake Out of Home, with the simulation of realities that exist exclusively digitally. Simulation, deception and sensitive and imaginative exploration have always been and will be the essence of advertising, even for this reason, the new actions allowed by AI are not innovative in their essence. The problem in fact is not in the double simulacrum of FOOH, in the falsification or hyperbole, but in the still barely visible consequences regarding the concentration of production and consumption information under the domains of big techs.

References

ACOTTO, Cosimo. O mundo dado. Cinco breves lições de filosofia digital. São Paulo: Paulus, 2020.

BARRETO, Roberto M. Criatividade em Propaganda. São Paulo: Summus, 1982.

BAUDRILLARD, Jean. Simulacros e simulação. Lisboa: Relógio D´Água, 1991.

CAMARGO, Ricardo Z. A publicidade como possibilidade. Hiperpublicidade: fundamentos e interfaces, v. 1, 2007, p. 124-154.

CASTELLS, Manuel. A Sociedade em Rede. São Paulo: Paz & Terra, 1999.

COULDRY, N.; HEPP, A. The mediated construction of reality. Cambridge: Polity Press. 2017.

COVALESKI, Rogério. O entretenimento como alternativa à publicidade estandardizada: o processo de consolidação do conteúdo de marca. ENSICOM, 2020.

COX, Geoff; MCLEAN, Alex. Speaking code. Coding as Aesthetic and Political Expression. Cambridge: The MIT Press, 2012.

DORRIAN, Mike; LUCAS, Gavin. Publicidad de guerrilla. Barcelona: Gustavo Gili, 2006.

ECO, Umberto. Apocalípticos e integrados. 5ª. ed. São Paulo: Perspectiva, 1998.

FLUSSER, Vilém. O mundo codificado: por uma filosofia do design e da comunicação. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

GABRIEL, Martha. Inteligência artificial: do zero ao metaverso. São Paulo: Atlas, 2022.

GONÇALVES, Renato. Cr(IA)ção - Criatividade e Inteligência Artificial. Barueri: Estação das Letras e Cores, 2023.

HALL, Stuart. Cultura e representação. Rio de Janeiro: PUC-Rio, 2016.

HAN, Byung-Chul. No enxame. Perspectivas do digital. Petrópolis: Vozes, 2018.

HAN, Byung-Chul. Sociedade da Transparência. Petrópolis: Vozes, 2017.

HOPKINS, Claude. Scientific advertising. NY: Snowball Publishing, 2009.

HOPKINS, Claude. My life in advertising & Scientific advertising. New York: McGraw-Hill, 1986.

HORST, Heather A.; MILLER, Daniel. (Eds.). Digital anthropology. Oxford: Berg Publishers, 2012.

JENKINS, Henry. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2009.

JENKINS, Henry; FORD, Sam; GREEN, Joshua. Cultura da conexão: criando valor e significado por meio da mídia propagável. São Paulo: Aleph, 2013.

KAUFMAN, Dora. A inteligência artificial irá suplantar a inteligência humana? São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2019.

KAUFMAN, Dora. Desmistificando a inteligência artificial. São Paulo: Autêntica, 2022.

LEONE, Massimo. On Insignificance: The Loss of Meaning in the Post-Material Age. NY: Routledge, 2020.

LÉVY, Maurice. Born in 1842: a history of advertising. Paris: Mundocom, 2006.

MANOVICH, Lev. Software takes command. New York: Bloomsbury Academic, 2013.

MARCONDES, Pyr. Uma história da propaganda brasileira. Rio de Janeiro: Ediouro, 2002.

MOROZOV, Eugeny. Big tech: a ascensão dos dados e a morte da política. São Paulo: Ubu, 2018.

PEREZ, Clotilde; POMPEU; Bruno POMPEU; CASTRO, Maria L. D; SANTOS, Goiamérico. Ontologia publicitária: epistemologia, práxis e linguagem – 20 anos do GP de Publicidade da Intercom. São Paulo: Editora Intercom, 2019.

PEREZ, Clotilde; SATO, Silvio. O que é mídia? Caminhos para compreendê-la a partir da metáfora das esferas de Peter Sloterdijk. In: GUIMARÃES, Alexandre; SILVEIRA, Isabel e DUARTE, Marcos (orgs.). Estudos sobre mídias: perspectivas comunicacionais em rede. São Paulo: Marquise, 2018.

PEREZ, Clotilde. Os sentidos da cacofonia nas redes: desarmonia e ambiência criativa. In: SANTAELLA, Lucia (org). Cacofonia nas redes. São Paulo: Educ, 2018.

PEREZ, Clotilde. Estéticas do consumo a partir do ecossistema publicitário. Observatório, v. 4, n. 5, 2018, p. 788-812.

PEREZ, Clotilde. Ecossistema publicitário: o crescimento sígnico da Publicidade. In Anais XXXIX Intercom. São Paulo: Intercom, 2016.

PEREZ, Clotilde; TRINDADE, Eneus. Três dimensões para compreender as mediações comunicacionais do consumo na contemporaneidade. Matrizes, v. 13, n. 3, p. 109-126, set./dez. 2019.

PEREZ, Clotilde. Charles Sanders Peirce: a fixação da crença. São Paulo: Paulus, 2023.

PEREZ, Clotilde. Marca, consumo e a festa do capitalismo artista: como Louis Vuitton e Yayoi Kusama sensibilizam, engajam e vendem. Organicom, ano 20, n. 42, 2023.

PIRATININGA, Luiz C. Publicidade: arte ou artifício. São Paulo: TA Queiroz, 1994.

POMPEU, Bruno. De onde veio, onde está e para onde vai a publicidade? São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2021.

POMPEU, Bruno. Semiopublicidade: inovação no ensino. Curitiba: Appris, 2018.

ROCHA, Everardo. Cultura e Imaginação Publicitária. Rio de Janeiro: PUC Rio/Mauad, 2010.

SANTAELLA, Lucia. A pós-verdade é verdadeira ou falsa? São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2019.

TOSCANI, Oliviero. A publicidade é um cadáver que nos sorri. Rio de Janeiro: Ediouro, 1996.

TUNGATE, Mark. A história da propaganda mundial. São Paulo: Cultrix, 2009.

VAZ, Otacílio Evaristo Monteiro; PERUYERA, Matias. Uma história da publicidade. Curitiba: Intersaberes, 2020.

VILLAS, Alberto. A alma do negócio: como eram as propagandas nos anos 50, 60 e 70. São Paulo: Globo, 2014.

ZUBOFF, Shoshana. Big Other: capitalismo de vigilância e perspectivas para uma civilização de informação. In: BRUNO, Fernanda; CARDOSO, Bruno; KANASHIRO, Marta; GUILHON, Luciana; MELGAÇO, Lucas (Orgs.). Tecnopolíticas da vigilância: perspectivas da margem. São Paulo: Boitempo, 2018.

PEREZ, Clotilde; POMPEU, Bruno. Do cartaz ao fake out of home: o eterno compromisso da publicidade com a mentira. Interfaces da Comunicação, [S. l.], v. 1, n. 2, 2023, p. 1-21. Recebido em: 06/12/2023. Aceito em: 15/12/2023.

Published

2023-12-22

Issue

Section

Artigos Científicos

How to Cite

From poster to fake out-of-home: advertising’s eternal commitment to lies. (2023). Interface Communication Review , 1(2), 34-54. https://doi.org/10.11606/issn.2965-7474.v1i2p34-54