Gustave Flaubert e o castigo histórico do mau leitor: leituras de Georg Lukács sobre A educação sentimental em diálogo com Dolf Oehler e Theodor Adorno

Authors

  • Maria Elisa Perez Pagan Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2448-1769.mag.2023.210606

Keywords:

Gustave Flaubert, Georg Lukács, Commitment

Abstract

This article aims to expose a brief reflection concerning the readings of Flaubert made by Georg Lukács throughout his work, starting with the Theory of the novel, passing through the Historical novel, then with “Balzac: Les Illusions Perdues?” and other contemporary or later works. The objective of this article is to expose the change in the position that Flaubert occupies in Lukács' literary criticism and to contrast it with Dolf Oehler's reading of the French writer, alongside discussions developed by Adorno about the changes in Lukacsian aesthetic criticism. In general, our interest is related to the theme of commitment: Sentimental education is a book that exposes a static reality in a neutral and merely illustrative way, or would there be, despite Frédéric's
impotence, a position on the narrated events, maybe even a call to action?

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Maria Elisa Perez Pagan, Universidade de São Paulo

    Maria Elisa Perez Pagan possui graduação em Estudos Literários pela Universidade Estadual de Campinas (2016) e mestrado no programa de Teoria e História Literária da UNICAMP. Atualmente é doutoranda no programa de Teoria Literária e Literatura Comparada na USP (FFLCH-DTLLC). Tem experiência na área de Letras, com interesse em Gustave Flaubert, Literatura Francesa e Teoria Literária.

References

ADORNO, T. Notas de literatura I. 1ª edição. São Paulo, SP. Editora 34, 2003.

ADORNO, T. Aesthetic Theory. Série: Bloomsbury Revelations. Londres: Bloomsbury Academic, 1997.

ADORNO, T. “Commitment.” In: Aesthetics and Politics (org. Frederic Jameson). Verso, 2007.

ADORNO, T. “Reconciliação extorquida: A propósito da Significação atual do realismo crítico de Georg Lukács.” In: Um capítulo da história da modernidade estética: debate sobre o expressionismo (org. Carlos Eduardo Jordão Machado). 2. e. São Paulo, SP: Editora UNESP, 2014.

AUERBACH, Erich. Mimesis: a representação da realidade na literatura ocidental. 4. ed. São Paulo, SP: Perspectiva, 2016. 507 p. (Estudos, 2).

CULLER, Jonathan D. Flaubert: The uses of uncertainty. Aurora [Estados Unidos]: The Davies Group Publishers, 2006. 259p.

FLAUBERT, G. Madame Bovary : mœurs de province. Paris: Éditions Gallimard, 2001.

FLAUBERT, G. L’éducation sentimentale. Paris : Éditions Gallimard, 2005.

FLAUBERT, G. A educação sentimental. (Trad. de Adolfo Casais Monteiro) São Paulo: Nova Alexandria, 2009.

LUKÁCS, Georg. A teoria do romance: um ensaio histórico-filosófico sobre as formas da grande épica. São Paulo, SP: Duas Cidades: Editora 34, 2015.

LUKÁCS, Georg. Arte e sociedade: Escritos estéticos 1932-1967. 2. ed. Rio de Janeiro, RJ: Editora UFRJ, 2011.

LUKÁCS, Georg. “Balzac: Les Illusions Perdues”. In: Ensaios sobre literatura. 1. ed. Brasília, DF: Coordenada-Editora de Brasília, 1969.

LUKÁCS, Georg. “Narrar ou Descrever?” In: Marxismo e teoria da literatura. 2. ed. São Paulo, SP: Expressão Popular, 2010. 296 p.

LUKÁCS, Georg. Romance histórico. São Paulo, SP: Boitempo, 2011.

MARX, Karl. O 18 de brumário de Luís Bonaparte. São Paulo, SP: Boitempo, 2011.

OEHLER, Dolf. Quadros parisienses: estética antiburguesa em Baudelaire, Daumier e Heine (1830-1848). São Paulo: Companhia das Letras, 1997.

OEHLER, Dolf. O velho mundo desce aos infernos: auto-análise da modernidade após o trauma de junho de 1848 em Paris. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.

Published

2023-06-26

Issue

Section

Ensaios de Curso

How to Cite

Pagan, M. E. P. (2023). Gustave Flaubert e o castigo histórico do mau leitor: leituras de Georg Lukács sobre A educação sentimental em diálogo com Dolf Oehler e Theodor Adorno. Magma, 28(18), 65-81. https://doi.org/10.11606/issn.2448-1769.mag.2023.210606