The Generator Matrix, the Expanded Embryo, and the Multiple Dramaturgical Threads in Pedro Almodóvar
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i51p112-128Keywords:
creation process, generating matrix, enlarged embryo, cinema, AlmodóvarAbstract
This article investigates the creative processes and procedures of the spanish filmaker Pedro Almodóvar reflecting on the dramaturgical pathways created by him in the process of building his poetical project, observing the procedures that involve his thinking and his practice as a screenwriter and diretor so as to reflect about creative processes, authorship and communication. The hypothesis is that his poetical project is built through the selection and transformation of thematic and aesthetic elements present in his own work and in the work of other authors whose works affected his sensitivity, causing themes and characters to be repeated under diferent perspectives over time, creating a universe featured by a constant reinvention of texts and films in order to create his own filmic systems. This study was made by using interviews with the director and analysis of some of his films which maintain a dramaturgical relation working as generating matrices triggering new creative processes. The analysis is based on theories from Cecilia Almeida Salles about the creation process.
Downloads
References
CAÑIZAL, Eduardo Peñuela. Urdiduras de Sigilos – Ensaios sobre o Cinema de Almodóvar. São Paulo: Anablume: Eca – USP, 1996.
COMPARATO, Doc. Da criação ao roteiro. Rio de Janeiro: Rocco, 2000.
DUNCAN, Paul, en colaboración con PEIRÓ, Bárbara. Los Archivos de Pedro Almodóvar. Köln: Taschen, 2017.
FOUCAULT, Michel. O que é um autor? In: Ditos e escritos III: Estética: literatura e pintura, música e cinema. Tradução de Inês Barbosa. Rio de Janeiro: Forense, 2011.
JOHNSON, Steven. De onde vêm as boas ideias. Rio de Janeiro: Zahar 2011.
MACHADO, Roberto. Nietzsche e a Verdade. Rio de Janeiro: Rocco, 1984
MCKEE, Robert. Story – Substância, estrutura, estilo e os princípios da escrita de roteiro. Curitiba: Arte e Letra, 2010.
MORIN, Edgar. O Método 4: as ideias: habitat, vida, costumes, organização. Porto Alegre: Sulina, 2011.
MORIN, Edgar. Cinema ou O homem imaginário. São Paulo: É Realizações Editora, 2014
SALLES, Cecilia de Almeida. Gesto inacabado: processo de criação artística. São Paulo: FAPESP: Editora Annablume, 2011.
SALLES, Cecilia de Almeida. Processos de criação em grupo. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2017
SALLES, Cecilia de Almeida. Redes da criação construção da obra de arte. São Paulo: Editora Horizonte, 2006.
SALLES, Cecilia e CARDOSO, Daniel Ribeiro. Crítica Genética em Expansão. Disponível em:http://cienciaecultura.bvs.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0009-67252007000100019 Acesso em 28/Set./2023
SANTOS, Fabiana Crispino. Olhares em movimento: cidade e autoria no cinema de Pedro Almodóvar – capítulo 3 – A filmografia de Pedro Almodóvar. Tese de Doutorado. Rio de Janeiro: PUC/RJ, 2012. Disponível em: <http://www2.dbd.puc-rio.br/pergamum/tesesabertas/0812818_2012_cap_3.pdf>
STRAUSS, Frederic. Conversas com Almodóvar. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.
TARKOVSKY, Andrei. Esculpir o tempo. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Daniela Jaime Smith
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.