From scraps and networks one makes a romance: Creation in Lima Barreto

Authors

  • Carmem Negreiros Universidade Estadual do Rio de Janeiro. Instituto de Letras

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i51p68-83

Keywords:

Scrapbook, Lima Barreto, Notebooks, Networks, Creation process

Abstract

The notebooks of Afonso Henriques de Lima Barreto (1881-1922), which he called Retalhos (Scrapbook), are made up of newspaper clippings pasted together without chronological sequence, quotations and sketches of works, handwritten notes. A place of storage and experimentation, the Retalhos suggest traces of the novelist's insertion in the literary life and how the complexity of the context also comes to integrate the work of writing. Destined for the trash, the notebooks unravel the networks that can illuminate the creative process of the Rio writer. In this work, we intend to approach the notebooks from a specific perspective: the production of the novel Triste fim de Policarpo Quaresma (Sad Ending of Policarpo Quaresma), considering the research, collection and storage of newspaper clippings about the cultural context that the work deals with; language exercises that suggest names of characters, scenes and plot themes; the long process of creation that contradicts biographers and critics who consider the production of the novel as a quick action, carried out in between the hustle and bustle of cafes and bars.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Carmem Negreiros, Universidade Estadual do Rio de Janeiro. Instituto de Letras

    Professora Associada, Instituto de Letras, Universidade Estadual do Riode Janeiro
    E-mail: carmemlucianegreiros@gmail.com

References

ANDERSON, Benedict. Comunidades imaginadas: reflexões sobre a origem e a difusão do nacionalismo. Tradução Denise Bottmann. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

ASSMANN, Aleida. Espaços da recordação: formas e transformação da memória cultural. Tradução Paulo Soethe. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2011.

AUERBACH, Erich. Mimesis. A Representação da Realidade na Literatura Ocidental.Tradução George Bernard Sperber. São Paulo: Perspectiva, 1971.

BARRETO, Afonso Henriques de Lima. Impressões de Leitura. Rio de Janeiro: Brasilense, 1956, vol.13.

BARRETO, Afonso Henriques de Lima. Diário Íntimo. Rio de Janeiro: Brasiliense, 1956, vol.14.

BARRETO, Afonso Henriques de Lima. Vida Urbana. Rio de Janeiro: Brasiliense, 1956, vol.11.

BARRETO, Afonso Henriques de Lima. Feiras e Mafuás. Rio de Janeiro: Brasiliense, 1956, vol.10.

BARRETO, Afonso Henriques de Lima. Triste fim de Policarpo Quaresma. Rio de Janeiro: Brasiliense, 1956, vol.2

CORRÊA, Valdriana; KERN, Daniela P. Machado. Azul na história da arte. Revista XVIII Seminário de História da Arte, v. 1, n. 7, sem paginação, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/Arte/article/view/13506/8276.

PENNA, Lincoln de Abreu. O progresso da ordem. O florianismo e a construção da República. Rio de Janeiro: Sette Letras, 1997.

PINO, Claudia Amigo; ZULAR, Roberto. Escrever sobre escrever: uma introdução crítica à crítica genética. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

SODRÉ, Nelson Werneck. História da imprensa no Brasil. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1983.501p.

SALLES, Cecília A. Gesto inacabado: processo de criação artística. 5 ed. revista e ampliada. São Paulo: Intermeios 2011.

SALLES, Cecília. Redes da criação. Construção da obra de arte. 4. reimpressão. São Paulo: Horizonte. 2016.

Published

2023-12-31

How to Cite

Negreiros, C. (2023). From scraps and networks one makes a romance: Creation in Lima Barreto. Manuscrítica: Revista De Crítica Genética, 51, 68-83. https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i51p68-83