Images of the past and future
the role of photography between memory and projection
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v11i1p149-164Keywords:
Photography, memory, imaginaryAbstract
The theme of this article is the issue of memory related to photography and its possible alterations due to an exponential increase in the production and sharing of images. Starting
off from both a philosophy of photography (Barthes, Virilio, Flusser) and a philosophy of images and the imaginary (Belting, Bachelard, Durand, Eliade, Merleau-Ponty), we problematize memory as a carrier of the past in a context of ephemerality of the now and dissolution of the stability of categories such as time and space. We propose the idea of memory as anticipation more than recollection. The conclusion is that the part of photography, despite its dematerialization and detemporization, is intact for the anticipatory memory, which updates the mythical past in order to respond to a desire for what is coming.
Downloads
References
BACHELARD, G. A água e os sonhos: ensaio sobre a imaginação da matéria. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
______. A poética do espaço. São Paulo: Martins Fontes, 1993.
______. A terra e os devaneios do repouso: ensaio sobre as imagens da intimidade. São Paulo: Martins Fontes, 1990.
______. A terra e os devaneios da vontade: ensaio sobre a imaginação das forças. São Paulo: Martins Fontes, 2001a.
______. Estudos. Rio de Janeiro: Contraponto, 2008.
______. O ar e os sonhos. São Paulo: Martins Fontes, 2001b.
BALZAC, H. de. Ilusões perdidas. São Paulo: Abril Cultural, 1981.
BARTHES, R. A câmara clara: nota sobre a fotografia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.
BELTING, H. A verdadeira imagem. Porto: Dafne, 2011.
______. Antropología de la imagen. Buenos Aires: Katz, 2012.
CARBONE, M. La chair des images: Merleau-Ponty entre peinture et cinéma. Paris: Vrin, 2011.
DIDI-HUBERMAN, G. Diante da imagem. São Paulo: Editora 34, 2015.
_______. Devant le temps: histoire de l’art et anachronisme des images. Paris: Éditions de Minuit, 2000.
_______. O que vemos, o que nos olha. São Paulo: Editora 34, 2010.
DIJCK, J. van. Digital photography: communication, identity, memory. Visual Communication, Thousand Oaks, v. 7, n. 1, p. 57-76, Febr. 2008. DOI: http://dx.doi.org/ 10.1177/1470357207084865
DUBOIS, P. O ato fotográfico. Campinas: Papirus, 1993.
DURAND, G. Introduction à la mythodologie: mythes et sociétes. Paris: Albin Michel, 1996.
_______. Les structures anthropologiques de l’imaginaire. Paris: Dunod, 2011.
ELIADE, M. Mito e realidade. São Paulo: Perspectiva, 1994.
FLUSSER, V. Filosofia da caixa preta. Ensaios para uma futura filosofia da fotografia. São Paulo: Hucitec, 1985.
______. O universo das imagens técnicas: elogio da superficialidade. São Paulo: Annablume, 2008.
FREUD, S. O mal-estar na civilização. In:______. Obra Completa. Vol. XIV. Rio de Janeiro: Imago, 1983.
JUNG, C. G. O eu e o inconsciente. Petrópolis: Vozes, 2007.
MALRAUX, A. O museu imaginário. Lisboa: Edições 70, 2000.
MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da percepção. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
______. O olho e o espírito. São Paulo: Cosac Naify, 2004.
PROUST, M. O tempo redescoberto. São Paulo: Globo, 1998.
RANCIÈRE, J. O destino das imagens. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
SANTOS, B. de S. Introdução a uma ciência pós-moderna. Rio de Janeiro: Graal, 1989.
SONTAG, S. Diante da dor dos outros. São Paulo: Companhia das Letras, 2003. E-book.
_______. Sobre fotografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
SPENCE, J. The politics of photography. British Journal of Photography, Londres, p. 172-213, Aug. 1976.
VIRILIO, P. A máquina de visão. Rio de Janeiro: José Olympio, 2002.
WUNENBURGER, J.-J. Gaston Bachelard, poétique des images. Paris: Mimesis, 2012.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-SA 4.0) which allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal for non-commercial purposes.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.