Organizational culture and communication as antidotes for institutional crises

Authors

  • Wilson da Costa Bueno Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2023.214813

Keywords:

Organizational culture, Organization clima, Corporative communication, Organization communication

Abstract

The dramatic and constant changes in the economic and sociocultural context that characterizes modern society require organizations to adopt processes and mechanisms that allow them to simultaneously meet the demands and expectations of strategic publics and guarantee their sustainability. In this sense, implementing a new organizational culture, based on basic assumptions, such as sustainability, social inclusion, corporate diversity, accessibility, and the adoption of a competent governance system, is essential.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Wilson da Costa Bueno, Universidade de São Paulo

    Departamento de Jornalismo e Editoração da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo.

References

FARIAS, Erika. Alertas globais chamam a atenção para o papel do trabalho na saúde mental. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Rio de Janeiro, 14 abr. 2023. Disponível em: https://www.epsjv.fiocruz.br/noticias/reportagem/alertas-globais-chamam-a-atencao-para-o-papel-do-trabalho-na-saude-mental. Acesso em: 1 ago. 2023.

FREITAS, Maria Ester de. Cultura organizacional: formação, tipologias e impacto. São Paulo: Makron Books, 1991.

ICM – Institute for Crisis Management. ICM – Annual Crisis Report 2022. ICM, Indiana, 2022. Disponível em: https://crisisconsultant.com/icm-annual-crisis-report/. Acesso em 28 jul. 2023.

LI, Charlene. Liderança aberta: como as mídias sociais transformam o modo de liderarmos. São Paulo: Évora, 2011.

MARCHIORI, Marlene. Faces da cultura e da comunicação organizacional. São Paulo: Difusão, 2006.

MARCHIORI, Marlene; BULGACOV, Sergio. O ser e a comunicação dos saberes. In: Faces da cultura e da comunicação organizacional. São Paulo: Difusão, 2010.

MARCHIORI, Marlene; BULGACOV, Sergio. Cultura e comunicação: perspectivas metateóricas. In: MARCHIORI, Marlene (org.) Perspectivas metateóricas da cultura e da comunicação. São Paulo: Difusão, 2013.

SANTAELLA, Lúcia. A relevância das comunidades virtuais na cultura organizacional. In: Faces da cultura e da comunicação organizacional. São Paulo: Difusão, 2010.

Published

2023-12-29

How to Cite

BUENO, Wilson da Costa. Organizational culture and communication as antidotes for institutional crises. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 20, n. 43, p. 128–134, 2023. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2023.214813. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/214813.. Acesso em: 17 may. 2024.